SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy naukowej |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-MPN-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
w zakresie wiedzy: nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka.
w zakresie umiejętności: nauczenie studenta poprawnego projektowania badań naukowych w zakresie pracy dyplomowej magisterskiej w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka oraz doboru odpowiednich narzędzi badawczych, właściwych dla dyscypliny naukowej. Umiejętności korzystania z danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz poszerzenie kompetencji jasnego i klarownego komunikowania celów i efektów własnej pracy naukowej, wykorzystanie wyników pracy naukowo badawczej do rozwiązywania problemów cywilizacyjnych i postrzegania ważnej roli architektury w społeczeństwie
brak
Metodyka i organizacja pracy naukowej wyprzedza tematycznie Pracę dyplomową. Celem jest nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Zapoznanie się z trendami najnowszych badań i dostępem do prac badawczych oraz zbiorem podstawowych danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.
W części teoretycznej prowadzący objaśnia podstawy pracy naukowej, metody i techniki badawcze w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia podstawowe pojęcia naukowe (dziedzina i dyscyplina naukowa, paradygmat, teoria naukowa, problem badawczy, założenia badawcze i tezy, hipotezy, pytania badawcze), omawia wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze. Omawia strukturę artykułu naukowego. Wprowadza w główne nurty badań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia style opisu bibliograficznego.
W części ćwiczeniowej studenci przygotowują projekt artykułu naukowego na zadany temat. Prowadzą pogłębione studia literaturowe, zakończone opracowaniem bibliografii naukowej. Definiują problem badawczy i stawiają pytania badawcze. Przedstawiają hipotezę naukową. Przygotowują plan i strukturę artykułu naukowego oraz wybierają właściwą metodę badawczą. Przygotowują abstrakt naukowy, hasła kluczowe oraz bibliografię zawierającą min. 10 pozycji naukowych.
metody podające: przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
metody poszukujące: praca w grupach lub indywidualna realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie poszczególnych zagadnień /etapów pracy (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
Sprawdzenie wymaganej aktywności i frekwencji na zajęciach.
Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.
Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.
Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.
Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)
Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.
Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001
Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.
Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.
Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:01)