SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy naukowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy naukowej
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchD-MPN-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy: nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka.

w zakresie umiejętności: nauczenie studenta poprawnego projektowania badań naukowych w zakresie pracy dyplomowej magisterskiej w zakresie dyscypliny naukowej architektura i urbanistyka oraz doboru odpowiednich narzędzi badawczych, właściwych dla dyscypliny naukowej. Umiejętności korzystania z danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: uświadomienie studentowi społecznej roli architekta oraz poszerzenie kompetencji jasnego i klarownego komunikowania celów i efektów własnej pracy naukowej, wykorzystanie wyników pracy naukowo badawczej do rozwiązywania problemów cywilizacyjnych i postrzegania ważnej roli architektury w społeczeństwie

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Metodyka i organizacja pracy naukowej wyprzedza tematycznie Pracę dyplomową. Celem jest nabycie wiedzy o metodyce pracy naukowej w dyscyplinie architektura i urbanistyka. Zapoznanie się z trendami najnowszych badań i dostępem do prac badawczych oraz zbiorem podstawowych danych, które mogą być wykorzystywane w dalszej pracy naukowej.

W części teoretycznej prowadzący objaśnia podstawy pracy naukowej, metody i techniki badawcze w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia podstawowe pojęcia naukowe (dziedzina i dyscyplina naukowa, paradygmat, teoria naukowa, problem badawczy, założenia badawcze i tezy, hipotezy, pytania badawcze), omawia wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze. Omawia strukturę artykułu naukowego. Wprowadza w główne nurty badań w dziedzinie architektury i urbanistyki. Przedstawia style opisu bibliograficznego.

W części ćwiczeniowej studenci przygotowują projekt artykułu naukowego na zadany temat. Prowadzą pogłębione studia literaturowe, zakończone opracowaniem bibliografii naukowej. Definiują problem badawczy i stawiają pytania badawcze. Przedstawiają hipotezę naukową. Przygotowują plan i strukturę artykułu naukowego oraz wybierają właściwą metodę badawczą. Przygotowują abstrakt naukowy, hasła kluczowe oraz bibliografię zawierającą min. 10 pozycji naukowych.

Metody kształcenia

metody podające: przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;

metody poszukujące: praca w grupach lub indywidualna realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć, opracowanie poszczególnych zagadnień /etapów pracy (analiza przypadku), jego prezentacja i dyskusja w grupie.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.   

Sprawdzenie wymaganej aktywności i frekwencji na zajęciach.

Literatura podstawowa

Kozłowski R. Praktyczny sposób pisania prac dyplomowych. Z wykorzystaniem programu komputerowego i Internetu, Warszawa 2009.

Rawa T. Metodyka wykonywania inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych, Olsztyn 2012.

Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.

Zasady Dyplomowania Na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska z 03. 12.2019 r. (Uchwała Nr 558 Senatu Uniwersytetu Zielonogórskiego z dnia 25 września 2019 r.)

Apanowicz J., Metodologia nauk, Toruń 2003.

Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych, Warszawa 2001.

Szubert-Zarzeczny U., Technika pisania prac o charakterze naukowym, Wrocław 2001

Literatura uzupełniająca

Bielec E., Bielec J. Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Kraków 2000.

Opoka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych., Gliwice 2003.

Uwagi

Sala wykładowa i seminaryjna z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audiowizualny (rzutnik multimedialny wraz z ekranem do prezentacji), tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 12:01)