SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pracownia plastyczna II |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchD-PPII-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Kształcenie wrażliwości oraz wyobraźni plastycznej, czerpiącej z wiedzy o budowie formy, postrzeganiu i psychologii barwy.
Pobudzanie oraz rozwijanie umiejętności kreowania formy, jako wizualnej metafory kształtu oraz jego dynamiki.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności subiektywnego myślenia wizualnego oraz indywidualnej stylistyki i ekspresji artystycznej.
Kształtowanie postrzegania strukturalnego jako najbardziej podstawowego doświadczenia wizualnego.
Pogłębienie wiedzy na temat problemów i zadań sztuki w architekturze oraz umiejętności prezentacji własnych koncepcji plastycznych zintegrowanych z formą architektoniczną.
Rozwijanie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej.
Kształcenie postawy twórczej oraz pojmowania architektury jako dziedziny sztuki, mającej wiodącą rolę w edukacji społecznej.
brak
Pogłębianie umiejętności związanych z grafiką użytkową, jako dziedziną sztuk plastycznych związaną z identyfikacją wizualną (plakat, logo, wizytówka, tablica informacyjna, reklama prasowa, baner internetowy.
Rozwijanie umiejętności świadomego korzystania z pojęć takich jak: punkt, linia, płaszczyzna, kształt, forma, światło, kolor, faktura, kontrast, symetria, asymetria, w kontekście podstawowych zasad projektowania graficznego.
Kształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji pojedynczej formy oraz układu form - tworzących plastyczną kompozycję na płaszczyźnie - i zastosowania tej umiejętności do zaprojektowania graficznego układu drukowanego tekstu (typografia).
Rozwijanie oraz pogłębianie umiejętności tworzenia kompozycji graficznych, zintegrowanych z formą architektoniczną.
Kształcenie umiejętności tworzenia projektów graficznych oraz zrealizowanie własnej koncepcji plastycznej, np. zaprojektowanie okładki książki czy płyty.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności posługiwania się komunikatywnym przekazem wizualnym - syntetyczny rysunek, animacja, film, graficzna lub multimedialna notatka - posiadającym istotny i znaczący przekaz merytoryczny.
Pogłębienie umiejętności definiowania wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy artystycznej oraz projektowej, a także pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji artystycznej, a niesionym przez dzieło komunikatem.
Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności stosowania zasad projektowania graficznego i prawidłowej interpretacji pojedynczej formy oraz układu form - do tworzenia kompozycji na płaszczyźnie - zarówno w projektowaniu graficznego układu drukowanego tekstu, jak i kompozycji planszy projektowej.
Kształcenie twórczego myślenia oraz kreatywności - również pod kątem opracowania własnego portfolio architektonicznego.
Pogłębianie umiejętności kompozycyjnych z uwzględnieniem poszukiwań indywidualnych rozwiązań plastycznych plansz i rysunków, a także - konkursowych, dyplomowych, inwestorskich - koncepcji architektonicznych.
Przedmiot zintegrowany z problematyką i zakresem przedmiotu: Projektowanie Architektoniczne II.
obserwacja, analiza, interpretacja, studium z natury, szkice w plenerze, szkice koncepcyjne,
rozwiązywanie problemów kompozycyjnych samodzielne lub wspólnie z prowadzącym,
kreowanie własnych koncepcji plastycznych na podstawie ogólnych wytycznych,
indywidualne poszukiwanie form artystycznego wyrazu - fotografia, grafika komputerowa,
podsumowanie wyników oraz dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
obecność na zajęciach (min. 80%)
zaliczenie wszystkich ćwiczeń
przystąpienie do przeglądu końcowego
oddanie oryginałów wszystkich prac
ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych z zadań cząstkowych oraz aktywności na zajęciach
Rzepińska M. Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
Rzepińska M, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław, 1979
Radajewski A. Żywa sztuka współczesności, Ossolineum, Wrocław, 1982
Eco U. Historia Piękna, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2005
Czapski J. Patrząc, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2016
Hornung D. Kolor, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2009
Kandyński W. O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, 1996
Goethe J. W. Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324), wyb. i opr. Namowicz T. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1981
Gombrich E. H. Sztuka i złudzenie. PIW, Warszawa, 1981
Gregory R.L. Oko i mózg. Psychologia widzenia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1971
Hochberg E. Percepcja. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1970
Hollingsworth M. Sztuka w dziejach człowieka, Arkady, Warszawa, 2006
Kandyński W. Punkt i linia a płaszczyzna, Wydawnictwo Oficyna, Łódź, 2019
Gajewski P. Zapisy myśli o przestrzeni, Politechnika Krakowska, 2001
Gill R. Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź, 1997
Peichl G. Back to the Pen. Back to the Pencil, Anton Pustet, Salzburg, 2003
Misiągiewicz M. O prezentacji idei architektonicznej, Politechnika Krakowska, 1999
Le Corbusier, Selected Drawings, London, 0, Rizzoli; 1st UK edition
Białkiewicz A. Rola rysunku w warsztacie architekta, Politechnika Krakowska, 2004
Frutiger A. Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Do, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2003
Jordi C., Clara O. Techniki Graficzne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2004
J. Gernsheimer, Ponadczasowe logo, Helion, 2013
M. Bóbr, Mistrzowie Grafiki Europejskiej, KAW, Warszawa, 2000
Grafika Warsztatowa. Podręcznik Technik Graficznych, opracowanie zbiorowe, MJM grafika, Poznań, 2006
G. Walker, Podręcznik drzeworytnika. Techniki druku wypukłego, narzędzia, materiały, tajniki warsztatu, bauer-weltbild media, 2009
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
-
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 11:56)