SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofia architektury i dyskurs architektoniczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofia architektury i dyskurs architektoniczny
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchD-FAiDA-S21
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Agnieszka Wierzbicka
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z refleksją estetyczną związaną z ważnymi współczesnymi nurtami filozoficznymi

Umiejętności w zakresie podejmowania dyskusji w środowisku fachowym, w odniesieniu do dorobku współczesnej architektury i do interpretacji własnych dzieł

Kształcenie kompetencji prowadzenia dialogu w środowisku międzynarodowym.

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Zajęcia są prowadzone w formie dyskusji nad dziełami architektonicznymi, nurtami projektowymi, tekstami filozoficznymi, postulatami architektów twórców oraz teoretyków  przeczytanymi przez studentów w domu w ramach przygotowania do seminarium. W każdym roku akademickim dobór materiałów komentowanych i dyskutowanych na seminariach jest inny, lub częściowo inny. Teksty te wybierane są ze względu na ich znaczenie w dyskursie na temat sztuki, piękna i architektury prowadzonym we współczesnej przestrzeni intelektualnej. Mogą to być teksty które zostały niedawno wydane lub ponownie odkryte jako aktualne.

Metody kształcenia

metody podające – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test zaliczeniowy, obecność na zajęciach, w trakcie seminariów całego kursu oceniane są wartość merytoryczna wypowiedzi w dyskusjach dydaktycznych, umiejętność analizowania dzieła sztuki i architektonicznego, zaangażowanie w dyskusje. Na tej podstawie wystawiana jest ocena podsumowująca.

Literatura podstawowa

Zestaw wybranych pism, esejów i fragmentów książek oraz dzieł architektonicznych do analizy jest przedstawiany na pierwszych zajęciach

L.Klein, Żywe architektury, Fundacja Kultura Miejsca, 2016

G. Deleuze, Struktury maszyny kreacje, Kraków 2006

Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015

Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.

Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.

Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,

Żórawski Juliusz: O budowie formy architektonicznej, Warszawa 1973.

Ciechanowski Kazimierz: Podstawy kompozycji architektonicznej, Wrocław 1972.

Wejchert Kazimierz: Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984.

Krier Rob: Elements of architecture, Academy Edition, London 1992.

Alexander C. I in.: A Pattern Language. Towns. Buildings. Construction. Nowy Jork 1977.

Hertzberger Herman: Space and the Architect, 010 Publishers, Rotterdam 2000 [

Hertzberger Herman: Lessons for students in architecture, 010 Publishers, Rotterdam 2005

Rasmussen Steen Eiler: Odczuwanie architektury, Biblioteka Architekta, Warszawa 1999 [

Norberg-Schulz Christian: Bycie, przestrzeń, architektura, Biblioteka Architekta, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

W. Tatarkiewicz, Historia estetyki

Estetyki filozoficzne XX wieku pod red. K. Wilkoszewskiej, Wyd. Universitas, Kraków 2000. 

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:44)