SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komiks i rysunek koncepcyjny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komiks i rysunek koncepcyjny
Kod przedmiotu WA--KomRysKonc-Ć-POD16_pNadGenWH0SV
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Ilustracja i komiks z elementami concept art
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Szymon Teluk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 Nauka o kompozycji obrazu dwuwymiarowego. Studenci podczas zajęć uczą się rozpoznawać kilkanaście rodzajów kompozycji i posługiwać się nimi w praktyce ilustratora, odpowiednio dostosowując je do planowanego obrazu. Przedmiot oswaja studenta z komponowaniem obrazu malarskiego, rysunkowego i fotograficznego, postaci barwnej, walorowej czy linearnej. Nauka wizualizacji świata przedstawionego za pomocą rysunku, przy użyciu modeli brył i schematów zapamiętywanych podczas nauki. Przedmiot kształci umiejętność rysowania z pamięci , która pozwoli odtwarzać różne formy w sposób poprawny bez posługiwania się dokumentacją i modelem. Celem przedmiotu jest nauka świadomego posługiwania się środkami wyrazu właściwymi dla komiksu, rysunku satyrycznego oraz karykatury.

Wymagania wstępne

Podstawowe kompetencje rysunkowe.

Zakres tematyczny

 Umiejętność rysunku w formie koncepcyjnej. Świadome użycie znaków ikonicznych oraz lingwistycznych właściwych dla komiksu. Kształtowanie zindywidualizowanego języka plastycznego w zakresie warstwy semantycznej komiksu. Nauka spójnej wizualizacji rysunkowej w zakresie projektów koncepcyjnych.

Metody kształcenia

 Ćwiczenia realizowane są pod kierunkiem pedagoga. Wspólnie omawiane są różne przykłady oraz zastosowanie w praktyce nabywanych umiejętności. Indywidualny kontakt ze studentem odbywa się w formie korekt prac wykonywanych podczas ćwiczeń. Nauka o kompozycji obrazu dwuwymiarowego. Nauka wizualizacji świata przedstawionego i idei za pomocą rysunku. Studenci podczas zajęć uczą się rozpoznawać kilkanaście rodzajów kompozycji i posługiwać nimi w praktyce ilustratora.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą oceny jest realizacja prac, które zmierzają do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia.

Literatura podstawowa

 Jerzy Szyłak, Komiks, Świat przerysowany, wyd. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010

Jerzy Szyłak, Poetyka komiksu, warstwa ikoniczna i językowa, wyd. Słowo/obraz, terytoria, Warszawa 2000r.

Giuseppe Cristiano, Kurs Tworzenia Storyboardów, wyd. ABE DOM WYDAWNICZY 2008

Wojciech Frenzblau, Michał Gałek, Michał Uruszczak Podstawy rysunku architektonicznego i krajobrazowego, wyd Atropos Kraków 2012

Literatura uzupełniająca

Mark Simon STORYBOARD - ruch w sztuce filmowej, wyd. Wydawnictwo Wojciech Marzec 2010

Ray Smith, Tajemnice warsztatu artysty, wyd. Muza, Warszawa 1997

Andrew Loomis, Creative illustration, wyd. The King Press, New York 1947

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Magdalena Gryska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-10-2021 13:40)