SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie przestrzeni publicznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie przestrzeni publicznych
Kod przedmiotu 01.4-WZS-OgP-PPPu
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Alicja Maciejko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

w zakresie wiedzy

poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech oraz praktyki tworzenia nowej jakości przestrzeni,

opanowanie wiedzy w zakresie teorii, zasad projektowania, warsztatu projektowego, interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego

w zakresie umiejętności

rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania  z literatury polskiej i zagranicznej; doboru, oceny i studiów przykładów; umiejętność korzystania z warsztatu projektowego, w tym cyfrowych narządzi  do projektowania architektonicznego

umiejętność oceny technicznych i pozatechnicznych problemów wpływu decyzji projektowych na środowisko materialne, niematerialne i człowieka

w zakresie kompetencji personalnych i społecznych

kształcenie wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w zakresie autorskiego poszukiwania rozwiązań architektonicznych, prezentowanie własnej idei i koncepcji projektowej, wyrażanie opinii dotyczących interdyscyplinarnych aspektów projektowania architektonicznego, uwrażliwienie na potrzebę współpracy ze specjalistami na wszystkich etapach cyklu projektowego,

Wymagania wstępne

wiedza z zakresu projektowania architektonicznego

Zakres tematyczny

W części projektowej studenci rozwiązują kolejno projekty cząstkowe w technice rysunku odręcznego, oraz modelu cyfrowego, oparte na ideowym, uniwersalnym i humanistycznym myśleniu koncepcyjnym (np. abstrakcyjna kompozycja przestrzenna, kompozycja w zadanym kontekście, najlepiej o cechach znaczeniowych, z zastosowaniem wybranych - lub wskazanych – cech kompozycji np. skala, symetria, rytm, proporcje, akcent, kontrast) a następnie przechodzą do aranżowania niewielkich wielofunkcyjnych przestrzeni w krajobrazie otwartym oraz publicznych przestrzeni miejskich z dominującą funkcją ruchu pieszego. Mogą to być elementy  szlaków turystycznych, miejsc widokowych i miejsc do odpoczynku, place i targi miejskie,  place zabaw, parklety, bulwary,  plaże miejskie, dziedzińce wewnętrzne obiektów biurowych i handlowych, strefy wejściowe, atria, itp.

W części projektowej studenci rozwiązują koncepcyjne projekty cząstkowe w technice odręcznej, lub kolażu, oraz opracowują  projekt końcowy wybranego zadania projektowego w technice odręcznej oraz modelu cyfrowego lub mieszanej (kolaż). Wykonanie koncepcji w formie ideogramów, diagramów i makiet wraz z opisem teoretycznym problemu projektowego (część ideowa pracy).

Elementem programu jest wprowadzenie do projektów wody i zieleni.  W programie przedmiotu przewiduje się  według potrzeb krótkie wykłady eksperckie dopasowane do stopnia trudności zadań roku o tematyce projektowania zieleni, rozwiązań instalacji wodnych takich jak fontanny, poidła oraz oświetlenia zewnętrznego.

Studenci indywidualnie opracowują własne projekty. Podstawa zajęć to korekty indywidualne i  grupowe. Studenci przedstawiają rozwiązania oraz materiały  pośrednie gromadzone w trakcie pracy. Korekty dają możliwość wykazania błędów, kierunków poszukiwań lepszych rozwiązań na różnych płaszczyznach: formalnej, funkcjonalnej, technicznej.

Metody kształcenia

metody podające

Wykłady wprowadzające na zajęciach projektowych – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny.

metody poszukujące

Zajęcia projektowe i zajęcia laboratoryjne - kształcenie interdyscyplinarne, kształcenie postawy twórczej, poszukiwanie idei projektowych i nowych form, dyskusja, praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Złożenie do oceny kompletnych opracowań cząstkowych i końcowego opracowania projektowego, składającego się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie z wytycznymi prowadzącego.

Literatura podstawowa

Proctor, T., Twórcze rozwiązywanie problemów, Gdańsk 2002.

Spiller, N., Visionary Architecture: Blueprints of the Modern Imagination, London 2006.

Andrzej Gajewski TRIZ – inwentyczna metoda rozwiązywania problemów, Katedra Metrologii i Analizy Instrumentalnej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, ISSN 1898-6447 Zesz. Nauk. UEK, 2013; 924: 7–19, https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/viewFile/679/491

Eco, U., Dzieło otwarte: Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1994.

Gelb, M.J., Myśleć jak Leonardo da Vinci: Siedem kroków do genialności na co dzień, Poznań 1999.

Spiller, N. Visionary Architecture, Blueprints of the Modern Imagination, London 2006.

Spiller, N. Digital Architecture Now, London 2008.

Toffler, A. i H., Budowa nowej cywilizacji, Warszawa 1996.

Uwarunkowania kulturowe architektury wobec przemian cywilizacyjnych końca XX wieku, Winskowski, P. (red.), Kraków, Warszawa 2001.

Attali, J., Krótka historia przyszłości, Warszawa 2006.

Baudrillard, J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006.

Bauman, Z., Nowoczesność i zagłada, Kraków 2012.

Graham, W., Miasta wyśnione – siedem wizji urbanistycznych, które kształtują nasz świat, Kraków 2016.

Literatura uzupełniająca

Palej, A., Miasta cywilizacji informacyjnej. Poszukiwanie równowagi pomiędzy światem fizycznym a światem wirtualnym, Kraków 2003.

Toffler, A., Szok przyszłości, Poznań 1998.

Hauplik-Meusburger, S., Bannova, O., Space Architekcture Educatios for Engineers and Architects, Basel 2016.

Meusner, P., Moon. Architectural Guide, Berlin 2019.

Leach, N., Space Architecture: The New Frontiers for Design Research, Hoboken 2014.

Sherwood, B., Howe, A.S., Out of This World: The New Field of Space Architecture, Reston 2009.

Bayley, G.E., Vertical Farming, Wilmington, Delavere 1915.

https://archive.org/details/cu31924000349328

Banham, R., Megastructure: Urban Future of the Recent Past, New York 1976.

Benke, K., Tomkins, B., Future Food-Production Systems: Vertical Farming and Controlled-Environment Agriculture, “Sustainability: Science, Practice and Policy”, 2017, t.13, nr 1, s. 13-26. doi:10.1080/15487733.2017.1394054.

Birkby, J., Vertical Farming. A program of the National Center for Appropriate Technology 2016.

DDS& partners, Competition: The Youth Village Farm LAB and Milan Expo Horizontal Farm, Milan, Milano 2016.

https://aasarchitecture.com/2016/06/youth-village-farm-labmilan-expo-horizontal-farm-competition-dds-parteners.html

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 21-09-2021 11:59)