SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Architektura krajobrazu |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-AK-S21 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z architekturą krajobrazu jako odrębnym zagadnieniem dotyczącym harmonizowania przestrzeni poprzez: wykorzystanie dokumentacji planistyczno-prawnej jako narzędzia pracy architekta; łączenie w projekcie architektury krajobrazu, zagadnień związanych z projektowaniem architektonicznym, i urbanistycznym;
Celem w zakresie umiejętności jest pokazanie możliwości wykorzystania dostępnych materiałów i zasobów w zakresie planowania urbanistycznego i przestrzennego; opracowywania i wykorzystania w pracy inwentaryzacji, waloryzacji i rewaloryzacji założeń krajobrazowych; opracowanie projektów zagospodarowania i przekształcania krajobrazu istniejących przestrzeni otwartych i zabudowanych, w skali parku, ogrodu, skweru, ulicy itp.; przygotowania opisu projektu zgodnie z wymogami prawa.
Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do pracy w zespole i prezentowania własnego rozwiązania projektowego.
FORMALNE: Zaliczenie przedmiotu: Architektura krajobrazu i terenów zieleni z elementami dendrologii
NIEFORMALNE: Opanowana wiedza z zakresu przedmiotów: Podstawy projektowania architektonicznego I (projekt główny), Podstawy projektowania architektonicznego II (projekt główny), Projektowanie osadnictwa wiejskiego, Rysunek odręczny I, Rysunek odręczny II, Rysunek perspektywiczny.
Program wykładów:
1. Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące architektury krajobrazu, zarys historii krajobrazu (elementy kompozycji i środki tworzenia, skala ogrodów, program, charakterystyczne elementy przestrzenne, stosowana roślinność, forma ogrodów w poszczególnych epokach): ogrody staro- żytne (atrium, patio), ogród w średniowiecznej Europie (wirydarze), ogród orientalny, ogród renesansu (Italia), ogrody barokowe (Francja i działalność Le Notre'a, zasada kontrastów, układy wodne, światło i cień, rola małej architektury ogrodowej), ogrody współczesne (m.in. ogrody angielskie), ogrody polskie dawne i współczesne.
2. Rodzaje krajobrazu, analiza układów przestrzennych i metod stosowania różnorodnych tworzyw z jakich powstawały ogrody w różnych epokach historycznych.|
3. Ochrona kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu metody studialne i projektowe.
4. Uwarunkowania klimatyczne i atmosferyczne, funkcje i rodzaje systemów roślinnych, kształtowanie krajobrazu: ukształtowanie terenu, formy geomorficzne, woda i jej znaczenie, mała architektura ogrodowa i parkowa, ogród przydomowy, wnętrza w zabudowie wielorodzinnej, założenia typu parkowego, tereny rekreacyjne, współczesna integracja zieleni i architektury, współczesne zespoły mieszkaniowe a zieleń, dachy „odwrócone", zieleń a wnętrza, rola zieleni w projektowaniu urbanistycznym, tworzywo roślinne.
Program ćwiczeń projektowych:
1. Inwentaryzacja urbanistyczno – dendrologiczna (w tym inwentaryzacja fotograficzna).
2. Analiza istniejącego sposobu zagospodarowania i użytkowania terenu objętego opracowaniem oraz przestrzeni usytuowanej w sąsiedztwie wraz z wnioskami. (Opracowanie w skali 1: 500).
3. Analiza i studium przestrzeni – mapowanie behawioralne, ankieta miejsca (propozycja zmian wraz z adresatem). Określenie szczegółowego programu funkcjonalno-przestrzennego. (Opracowanie w skali 1: 500).
4. Koncepcje zagospodarowania terenu (Skala 1: 200/1:500):
a) rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne uwzględniające uwarunkowania widokowe (elementy kompozycyjne), komunikacyjne (związane z rodzajem i natężeniem ruchu) i ekologiczne (włączenie do systemu zieleni),
b) akcent kompozycyjny, jako symbol miejsca,
c) wprowadzenie elementów kompozycji roślinnych (zieleń wysoka, średnia i niska),
d) zaprojektowanie oświetlenia i wyposażenia placu,
e) projekt posadzki,
f) waloryzacja przestrzeni pod względem pór roku.
5. Wybrane detale roślinne (Skala 1: 100).
6. Przekrój z rozwinięciem widokowym przestrzeni objętej opracowaniem w miejscach charakterystycznych dla projektowanego układu (Skala 1: 500/1:250).
7. Aksonometria i wizualizacje komputerowe.
METODY PODAJĄCE: Przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny;
METODY POSZUKUJĄCE: Kształcenie interaktywne i kreatywne; zajęcia projektowe, kształcenie interdyscyplinarne; kształcenie postawy twórczej; dyskusja; praca indywidualna i w grupach realizowane wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Weryfikacja prac projektowych według przyjętych założeń co do zakresu i stopnia trudności poprzedzone uzyskaniem w semestrze zaliczeń opracowań cząstkowych warunkujących poprawne wykonanie projektu semestralnego. Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo na zajęciach.
Opracowanie projektowe, składające się z części rysunkowej i opisowej, sporządzonego zgodnie ze szczegółowym opisem zadania projektowego przedstawionego na początku semestru - pod względem: przyjętych rozwiązań projektowych – wykorzystania wiedzy teoretycznej w kształtowaniu architektury krajobrazu wraz z oceną realizacji wymagań Inwestora i/lub osób prowadzących przedmiot.
Zaliczenie kolokwium końcowego w formie zaliczenia pisemnego lub ustnego – wiedza teoretyczna. Student wykaże się zdobytą wiedzą i rozumieniem zagadnień związanych z teorią projektowania architektury krajobrazu. Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).
Sala do prowadzenia zajęć z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w stoły projektowe, w sprzęt audiowizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Sala do prowadzenia zajęć powinna być wyposażona w programy do projektowania wskazane przez prowadzącego na początku semestru.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Alicja Maciejko (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 14:53)