SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Filozofia człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Filozofia człowieka
Kod przedmiotu 08.1--WH-FESPOD-FC-N21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia i etyka w szkole
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jacek Uglik, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Podstawowa orientacja w problematyce antropologii filozoficznej od starożytności po współczesność. Zapoznanie studentów z ważnymi filozoficznymi koncepcjami człowieka, z uwzględnieniem typologii stanowisk zaproponowanej przez twórcę antropologii filozoficznej Maxa Schelera, a także zwrócenie uwagi na dyskusje filozoficzne i problemy ujawniające się w rozumieniu fenomenu człowieka.

Wymagania wstępne

Wiedza na poziomie ogólnokształcącym. Podstawowa znajomość problematyki filozoficznej.

Zakres tematyczny

1. Jak uprawiać filozofię człowieka? Antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna i kulturowa.

2. Narodziny i program antropologii filozoficznej we współczesnym sensie. Max Scheler i Helmuth Plessner.

3. Przewodnie idee antropologii filozoficznej.

4. Koncepcja nadczłowieka Friedricha Nietzschego.

5. Horyzont aksjologiczny ludzkiego życia według Maxa Schelera.

6. Problematyczność "natury ludzkiej".

7. Godność człowieka jako problem filozoficzny.

8. Ciało i cielesność w człowieku.

9. Człowiek wobec śmierci. "Sein zum Tode” Martina Heideggera.

10. Koniec człowieka. Filozoficzne aspekty transhumanizmu.

Metody kształcenia

Wykład (metoda audytoryjna).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, napisanie eseju (forma i temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia).

Literatura podstawowa

  1. M. Scheler, Człowiek i historia, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.

  2. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.

  3. H. Plessner, Pytanie o conditio humana. Wybór pism, Warszawa 1988.

  4. F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, Warszawa 1999.

  5. J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998.

  6. M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977.

  7. M. Foucault, Historia seksualności, Gdańsk 2000.

  8.  G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, Warszawa 2008.

  9. F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004

  10. Bittner I., Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000. 

  11. Buber M., Problem człowieka, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

1. I. Kant, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, Warszawa 2005.

2. G. Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, Warszawa 2010.

3. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków 2006

4. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006.

5. L. Ferry, J.-D. Vincent, Co to jest człowiek?, Warszawa 2003.

6. S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, Warszawa 1972.

7. J. Tischner, Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.

8. Kaszyński K., Wybrane elementy filozofii człowieka, Zielona Góra 2002.

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 11-10-2021 16:38)