SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozofia człowieka |
Kod przedmiotu | 08.1--WH-FESPOD-FC-N21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia i etyka w szkole |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Podstawowa orientacja w problematyce antropologii filozoficznej od starożytności po współczesność. Zapoznanie studentów z ważnymi filozoficznymi koncepcjami człowieka, z uwzględnieniem typologii stanowisk zaproponowanej przez twórcę antropologii filozoficznej Maxa Schelera, a także zwrócenie uwagi na dyskusje filozoficzne i problemy ujawniające się w rozumieniu fenomenu człowieka.
Wiedza na poziomie ogólnokształcącym. Podstawowa znajomość problematyki filozoficznej.
1. Jak uprawiać filozofię człowieka? Antropologia filozoficzna a antropologia biologiczna i kulturowa.
2. Narodziny i program antropologii filozoficznej we współczesnym sensie. Max Scheler i Helmuth Plessner.
3. Przewodnie idee antropologii filozoficznej.
4. Koncepcja nadczłowieka Friedricha Nietzschego.
5. Horyzont aksjologiczny ludzkiego życia według Maxa Schelera.
6. Problematyczność "natury ludzkiej".
7. Godność człowieka jako problem filozoficzny.
8. Ciało i cielesność w człowieku.
9. Człowiek wobec śmierci. "Sein zum Tode” Martina Heideggera.
10. Koniec człowieka. Filozoficzne aspekty transhumanizmu.
Wykład (metoda audytoryjna).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, napisanie eseju (forma i temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia).
M. Scheler, Człowiek i historia, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.
M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.
H. Plessner, Pytanie o conditio humana. Wybór pism, Warszawa 1988.
F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, Warszawa 1999.
J. P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, Warszawa 1998.
M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977.
M. Foucault, Historia seksualności, Gdańsk 2000.
G. Agamben, Homo sacer. Suwerenna władza i nagie życie, Warszawa 2008.
F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004
Bittner I., Filozofia człowieka: zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.
1. I. Kant, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, Warszawa 2005.
2. G. Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, Warszawa 2010.
3. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków 2006
4. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006.
5. L. Ferry, J.-D. Vincent, Co to jest człowiek?, Warszawa 2003.
6. S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, Warszawa 1972.
7. J. Tischner, Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
8. Kaszyński K., Wybrane elementy filozofii człowieka, Zielona Góra 2002.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Artur Pastuszek (ostatnia modyfikacja: 11-10-2021 16:38)