SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia doktryn etycznych II |
Kod przedmiotu | 08.1--FEPPOD-HDE II-N21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia i etyka w szkole |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące historii doktryn etycznych, kierunków i nurtów na przestrzeni dziejów okresu nowożytnego.
Znajomość historii filozofii nowożytnej.
1) Etyka kantowska
a) Zagadnienie dobrej woli i obowiązku moralnego
b) Imperatyw kategoryczny a imperatyw hipotetyczny
c) Pojęcie człowieczeństwa i godności.
d) Państwo celów
2. Posłuszeństwo wobec odwiecznych praw natury i moralności w etyce chrześcijańskiej.
3. Autonomizacja i laicyzacja sfery moralnej w czasach nowożytnych: moralność jako zjawisko naturalne (społeczne). Socjologizm etyczny T. Hobbesa, "Umowa społeczna" J.J. Rousseau.
4. Dobro jako maksymalizacja korzyści, pomyślności i pożytku: J. Bentham, J.S. Mill.
5. Etyka cnót praktycznych B. Franklina.
6. Najwyższym dobrem "ludzki człowiek" w filozofii K. Marksa: problem alienacji pracy.
7. Neopozytywizm - M. Schlika program przebudowy etyki.
8. Brytyjska filozofia analityczna - G. Moore'a przełom antynaturalistyczny.
9. Renesans cnót - współczesna etyka charakteru
Dyskusja panelowa, referaty, prezentacje, analiza tekstów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, zaliczenie kolokwium
1. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992.
2. Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, red. Z. Kalita, Wrocław 1995 (cz. 2)
3. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992.
4. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
5. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.
6. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001
7. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.
1. V. I. Bourke, Historia etyki, Warszawa 1994.
2. R.M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, Warszawa 2001.
3. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995.
4. M. Środa, /etyka dla myślących. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Warszawa 2011.
5. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, (wydanie dowolne).
6. J. Wojtysiak, Filozofia. Pochwała ciekawości, Kraków 2004.
7. M. Drwięga, Człowiek między dobrem a złem. Studia z etyki współczesnej, Kraków 2009.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 28-09-2021 17:07)