SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia doktryn etycznych II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia doktryn etycznych II
Kod przedmiotu 08.1--FEPPOD-HDE II-N21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia i etyka w szkole
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Zegzuła - Nowak
  • dr hab. Joanna Dudek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące historii doktryn etycznych, kierunków i nurtów na przestrzeni dziejów okresu nowożytnego.

Wymagania wstępne

Znajomość historii filozofii nowożytnej.

Zakres tematyczny

1) Etyka kantowska

a) Zagadnienie dobrej woli i obowiązku moralnego

b) Imperatyw kategoryczny a imperatyw hipotetyczny

c) Pojęcie człowieczeństwa i godności.

d) Państwo celów

2. Posłuszeństwo wobec odwiecznych praw natury i moralności w etyce chrześcijańskiej.

3. Autonomizacja i laicyzacja sfery moralnej w czasach nowożytnych: moralność jako zjawisko naturalne (społeczne). Socjologizm etyczny T. Hobbesa, "Umowa społeczna" J.J. Rousseau.

4. Dobro jako maksymalizacja korzyści, pomyślności i pożytku: J. Bentham, J.S. Mill.

5. Etyka cnót praktycznych B. Franklina.

6. Najwyższym dobrem "ludzki człowiek" w filozofii K. Marksa: problem alienacji pracy.

7. Neopozytywizm - M. Schlika program przebudowy etyki.

8. Brytyjska filozofia analityczna - G. Moore'a przełom antynaturalistyczny.

9. Renesans cnót - współczesna etyka charakteru

Metody kształcenia

Dyskusja panelowa, referaty, prezentacje, analiza tekstów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć, zaliczenie kolokwium

Literatura podstawowa

1. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992. 

2.  Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, red. Z. Kalita, Wrocław 1995 (cz. 2)

3. Wybór tekstów źródłowych z dziejów etyki, red. J. Dudek, J. Dudek, K. Kaszyński, Zielona Góra 1992.

4. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.

5. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998. 

6. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001

7. R. Brandt, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

1. V. I. Bourke, Historia etyki, Warszawa 1994.

2. R.M. Hare, Myślenie moralne. Jego płaszczyzny, metody i istota, Warszawa 2001.

3. A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 1995. 

4. M. Środa, /etyka dla myślących. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, Warszawa 2011.

5. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, (wydanie dowolne).

6. J. Wojtysiak, Filozofia. Pochwała ciekawości, Kraków 2004.

7. M. Drwięga, Człowiek między dobrem a złem. Studia z etyki współczesnej, Kraków 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 28-09-2021 17:07)