SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etyka szczegółowa |
Kod przedmiotu | 08.1--FEPPOD-ES-N21 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia i etyka w szkole |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest rozpoznanie głównych problemów i dylematów moralnych, które spotykają każdego myślącego i wrażliwego człowieka. Szczególny nacisk kładziony jest na etykę stosowaną, której celem jest przygotowanie studentów do dyskusji na palące problemy moralne współczesności.
Znajomość historii filozofii ze szczególnym uwzględnieniem etyki. Znajomość historii doktryn etycznych i podstawowej terminologii z zakresu zachodniej filozofii moralnej.
Różnice między etyką ogólną a etyką szczegółową oraz klasycznie rozumianą etyką szczegółową a etyką stosowaną. Rodzaje i modele etyki stosowanej. Teoria etyczna: definicja i warunki poprawnie sformułowanej teorii etycznej. Normy moralne: ich rodzaje i sposoby uzasadniania. Zasada uogólniania (generalizacji) w etyce i jej funkcja w tworzeniu norm szczegółowych. Miejsce modeli antropologicznych w budowaniu norm szczegółowych. Metody w etyce i ich rozumienie. Metody współczesnej etyki: konsekwencjalizm, kantyzm (deontologizm) oraz współczesna etyka cnót. Struktura, rodzaje i sposoby rozstrzygania dylematów moralnych.
Wykład: wykład tekstu przewodniego, wykład problemowy
Ćwiczenia: praca z dokumentami źródłowymi, symulacja, metoda przypadków, praca w grupach
Konwersatorium: dyskusja panelowa, metoda problemowa, symulacja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z testu oraz rozmowy. Na ocenę końcową z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na teście i rozmowie (75%) oraz aktywność na zajęciach (25%).
1. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności.
2. Arystoteles, Etyka nikomachejska.
2. Peter Singer, Etyka praktyczna.
1. B. Chyrowicz, O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne: ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania, Kraków 2008.
2. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998.
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Turowski (ostatnia modyfikacja: 04-10-2021 20:20)