SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia - socjologia ogólna, socjologia niepełnosprawności - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia - socjologia ogólna, socjologia niepełnosprawności
Kod przedmiotu 14.2-WL-FIZJO-S
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania jest zdobycie wiedzy dotyczącej podstawowych pojęć i kategorii socjologii zdrowia i choroby, oraz socjologii medycyny; zapoznanie się z socjologicznymi teoriami zdrowia i choroby, w tym z teorią wieloprzyczynowości choroby oraz akceptacji pojęcia cho­roby funkcjonalnej, tzn. choroby bez uchwytnego tła organicz­nego. Celem jest ponadto poznanie zachowań związanych ze zdrowiem i chorobą jako ważnego elementu wiedzy o społeczeństwie; poznanie związków jakości życia ze stanem zdrowia; zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w definiowaniu nowych ról lekarza w zakresie kontaktów z pacjentami i członkami ich rodzin; zdobycie wiedzy na temat środowiska szpitalnego jako instytucji totalnej. Celem jest kształtowanie świadomości studentów w zakresie humanizacji medycyny. Podczas zajęć omawiane będą zagadnienia medykalizacji życia społecznego a także społeczne konteksty pandemii SARS-CoV-2.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykłady (5 godzin)

  1. Podstawowe pojęcia i kategorie socjologii zdrowia i choroby oraz socjologii medycyny.
  2. Teorie przyczyn chorób; polietiologia chorób, epidemiologia analityczna
  3. Społeczno-środowiskowe i kulturowe uwarunkowania stanu zdrowia, choroby i jakości życia: globalizacja problemów zdrowotnych, nierówności społeczne w dostępie do instytucji  służby zdrowia i osiągnięć medycyny.

Ćwiczenia (10 godzin):

  1. Socjologiczno-medyczne badania nad stresem jako czynnikiem zagrożenia zdrowia. Istota zjawiska, skala i pomiar zjawiska na skalach socjomedycznych
  2. Lekarz jako zawód społecznego zaufania. Lekarz-pacjent i "dr Google" - szanse, możliwości, zagrożenie związane z dostępnością wiedzy poprzez Internet
  3. Medykalizacja życia społecznego jako wyzwanie XXI wieku
  4. Pandemia wywołana COVID -19  i jej społeczno-kulturowe uwarunkowania i konsekwencje
  5. Obszary humanizacji medycyny. Rola socjologii w procesie humanizacji medycyny
  6. Medykalizacja życia społecznego. Społeczne konteksty problemów medycznych takich jak min. eutanazja, aborcja, transplantologia, zapłodnienie in vitro itp.
  7. Niepełnosprawność, rehabilitacja i integracja społeczna osób niepełnosprawnych

Metody kształcenia

Wykład: Prezentacja multimedialna

Ćwiczenia: prezentacja, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest test końcowy, składający się z dziesięciu pytań otwartych (tekstowych). Skala punktowo-procentowa. Suma punktów 30. Za każde pytanie maksymalnie 3 pkt. Progi punktowe  15-18 pkt - dostateczny; 19-22 pkt.-  dostateczny plus; 23-26 pkt  -dobry; 27-29 pkt - dobry plus; 30 pkt - bardzo dobry.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą student powinien nadrobić w porozumieniu z prowadzącym zajęcia.

W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Ostrowska  A., Skrzypek M. (red.), (2015), Socjologia medycyny w Polsce z perspektywy półwiecza: nurty badawcze, najważniejsze osiągnięcia, perspektywy rozwoju. Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2015, ss. 422.
  2. Piątkowski W., Titkow A. (red.) (2002),  W stronę socjologii zdrowia, Wyd. UMCS, Lublin.

Literatura uzupełniająca

  1. Skrzypek M. (red.) (2013) Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę. Lublin, Wyd. KUL ss.338.
  2. Syrek E. (2008), Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Wyd. UŚL, Katowice.
  3. Tobiasz-Adamaczyk B.: (2000), Wybrane elementy socjologii zdrowia. Wyd. UJ, Kraków.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 10:59)