SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-KRN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności projektowania, programowania i planowania zajęć ruchowych w ramach profilaktyki zdrowotnej,  kinezyterapii zespołowej osób niepełnosprawnych i o specjalnych potrzebach. Opanowanie umiejętności pisania konspektu zajęć w grupach w zależności od potrzeb indywidualnych i problemów zdrowotnych pacjenta.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu znajomości podstawowej terminologii gimnastycznej i ćwiczeń fizycznych na poziomie szkoły średniej. Podstawowa sprawność fizyczna

Zakres tematyczny

  1. Zasady bezpieczeństwa podczas ćwiczeń ruchowych, przyczyny wypadków.
  2. Prowadzenie integracyjnych zajęć ruchowych dla osób z wybranymi dysfunkcjami narządu ruchu z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne.
  3. Pozycje wyjściowe do ćwiczeń. Ćwiczenia kształtujące RR, NN, T, szyi (płaszczyzny ruchu). Ćwiczenia stosowane (rzuty, biegi, skoki, wspinania), opis ćwiczeń – terminologia.
  4. Struktura zajęć ruchowych – część wstępna, część główna, część końcowa. Metody i formy prowadzenia zajęć ruchowych i nauczania czynności ruchowych. Prowadzenie zajęć ruchowych dla dzieci w różnym wieku.
  5. Zasady metodyczne stosowane w procesie rozwijania cech motorycznych, nauczania umiejętności ruchowych oraz kształtowania i doskonalenia wzorców i nawyków ruchowych.
  6. Zajęcia ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat) i w wieku młodszym szkolnym (6-9 lat), w wieku średnim szkolnym (10-12 lat) i dla młodzieży w wieku dojrzewania (13- 15/16 lat).
  7. Wykorzystanie przyborów i przyrządów w zajęciach ruchowych (obwód stacyjny). Piłka gumowa, laski gimnastyczne, taśmy theraband, step, poduszka sensomotoryczna  (15-minutowe fragmenty zajęć przygotowywane przez studentów

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studentów w zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie 15-minutowego fragmenty zajęć (ocenie podlega poprawny opis i dobór ćwiczeń, sposób przekazania grupie), zaliczenie dwóch sprawdzianów w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, przeliczanych na oceny wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0.

Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Bahrynowska-Fic J. Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2; rozdz.: 7, 9, 10. 
  2. Bondarowicz M. Owczarek S. Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. WSiP Warszawa 2011.
  3. Bronikowski M. Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań, 2012
  4. Zembaty A. (red.), Kinezyterapia Tom II, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
  2. McGill S. Mechanika zdrowych pleców. Uwolnij się od bólu dzięki metodzie McGilla, Łódź 2018.
  3. Nowotny J. Ćwiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym Wyd. AWF, Katowice 200
  4. Winczewski P. Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia: scenariusze zajęć dla nauczycieli wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej, Wyd. Difin, Warszawa 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 23-09-2022 10:07)