SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.1-WB-BSD-MNP-W-S14_pNadGenKSXO7 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia nauczycielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz procedurami badawczymi stosowanymi w obszarze nauk przyrodniczych. Ponadto zaprezentowana zostanie ogólna specyfika poznania naukowego, a załaszcza proces zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzionie przyrodoznawstwa, także w aspekcie historycznym. Celem szczegółowym jest także nabycie przez studentów umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i weryfikacji źródeł oraz uzyskanych wyników.
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy o przyrodzie i społeczeństwie w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej.
1. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych.
2. Metodologia opisowa a metodologia normatywna.
3.Teoria nauki. Klasyfikacja nauk.
4. Ciągłość wiedzy naukowej i rewolucje naukowe.
5. Problemy badawcze, hipotezy badawcze.
6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań nsaukowych.
7. Obserwacja naukowa.
8. Eksperyment naukowy.
9. Weryfikacja i falsyfikacja hipotez badawczych.
10-11. Błędy pomiaru i patologie życia naukowego.
12-13. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach ludzkości
14-15. Etos naukowca. Etyka zawodowa naukowca.
Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będę trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy lub konwersatoryjny.
Podczas ćwiczeń wykorzystywane będą takie metody jak analiza i interpretacja wybranych tekstów źródłowych oraz dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na ćwiczeniach i wykładach.
Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność oraz uczestnictwo na zajęciach oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu
1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
2. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
3. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.
4. Hempel C.G., Filozofia nauk przyrodniczych, Warszawa 2001.
5. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
1. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 22-01-2024 13:14)