SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie ruchowe i metodyka nauczania ruchu: Nauka i kontrola ruchu
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-KRN
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Skorupka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności projektowania, programowania i planowania zajęć ruchowych w ramach profilaktyki zdrowotnej,  kinezyterapii zespołowej osób niepełnosprawnych i o specjalnych potrzebach. Opanowanie umiejętności pisania konspektu zajęć w grupach w zależności od potrzeb indywidualnych i problemów zdrowotnych pacjenta.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu treści przedmiotu:  Nauka i kontrola ruchu ( I semestr). Podstawowa sprawność fizyczna

Zakres tematyczny

  1. Ocena jakości ruchu i kontroli motorycznej podczas wykonywania czynności dnia codziennego, aktywności fizycznych oraz sportowych-testy sprawności fizycznej, testy funkcjonalne.
  2. Toki zajęć ruchowych– nauczanie i doskonalenie czynności ruchowych.
  3. Trening zdrowotny, zastosowanie w praktyce, specyfika zajęć z osobami w różnym wieku, stanie zdrowia i niepełnosprawności. Podstawowe zagrożenia wynikające z nieprawidłowo wykonanych ćwiczeń.
  4. Zasady instruowania pacjentów w zakresie wykonywania ćwiczeń fizycznych w warunkach domowych.

       5-7. Prowadzenie zajęć ruchowych w oparciu o opracowany konspekt zajęć ruchowych:

  • dla osób starszych 60+,  dla dzieci
  • dla osób z bólem kręgosłupa L –S
  • dla osób z otyłością
  • dla osób po amputacji kończyn górnych /dolnych
  • usprawniających koordynację ruchową
  • usprawniających równowagę statyczne i dynamiczną
  • z wykorzystaniem taśm gumowych (theraband, tubing, taśma elastyczna, mini taśma)
  • z wykorzystaniem przyborów
  • usprawniających wytrzymałość aerobową

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, pokaz, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział studentów w zajęciach, opracowanie i przeprowadzenie projektu zajęć ruchowych (konspekt, scenariusz zajęć) - ocenie podlega poprawny opis i dobór ćwiczeń, kompozycji konspektu oraz sposób poprowadzenia w czasie zajęć) oraz zaliczenie sprawdzianu w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi, przeliczanych na oceny wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0. Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Dopuszcza się 30% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań osoby prowadzącej). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Bahrynowska-Fic J., Właściwości ćwiczeń fizycznych oraz sport inwalidzki, PZWL, Warszawa 2000, wyd. 2; rozdz.: 7, 9, 10. 

2. Bronikowski M. Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań, 2012

4. Nowotny J. Ćwiczenia korekcyjne w systemie stacyjnym.  Wyd. AWF, Katowice 2001

5. Winczewski P. Zabawy i gry ruchowe aktywizujące mięśnie tułowia: scenariusze zajęć dla nauczycieli wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej, Wyd. Difin, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca

1. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

2. Fizjoterapia Polska, Medycyna Sportowa

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 11-12-2021 20:58)