SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kliniczne podstawy fizjoterapii w psychiatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w psychiatrii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-KPFPs
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • lek. med. Wojciech Musiał
  • dr hab. n. med. Dorota Łojko, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 2 0,13 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 3 0,2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu chorób psychicznych. Zapoznanie studentów z zasadami, celami i kompleksowością postępowania fizjoterapeutycznego w psychiatrii. Nabycie podstawowej umiejętności oceny właściwego postępowania z pacjentem wykazującym zaburzenia psychiczne w kontekście komunikacji oraz poszanowania jego praw.

Wymagania wstępne

Znajomość fizjologii i patofizjologii centralnego układu nerwowego.

Zakres tematyczny

Prawidłowa ocena pacjenta cierpiącego z powodu zaburzeń psychicznych z uwzględnieniem jego umiejętności fizycznych, intelektualnych i emocjonalnych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Rozpoznanie i określenie najważniejszych deficytów funkcjonalnych pacjenta w kontekście klinicznego rozpoznanie choroby. Zasady postępowania fizjoterapeutycznego w oddziale. Zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz poszanowanie godności i praw pacjenta wykazującego zaburzenia psychiczne

Wykłady:

  1. Etiopatogeneza zaburzeń psychicznych
  2. Podstawowe pojęcia z psychopatologii, terminologia psychopatologii.
  3. Psychiatryczna ocena stanu pacjenta.
  4. Diagnoza psychiatryczna. Klasyfikacja
  5. Zaburzenia psychiczne: Zaburzenia afektywne. Zaburzenia odżywania. Zaburzenia lękowe. Zaburzenia czynności procesów poznawczych.  Zaburzenia osobowości.    
  6. Zaburzenia psychotyczne.
  7. Leczenie w psychiatrii. Aspekty prawne, organizacyjne.   

Zajęcia praktyczne i kliniczne:

  1. Pacjent z zaburzeniami psychotycznymi – wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społecznej i zawodowej
  2. Pacjent z zaburzeniami afektywnymi- wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społecznej i zawodowej
  3. Pacjent z zaburzeniami nerwicowymi - wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społecznej i zawodowej
  4. Pacjent z uzależnieniem - wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społecznej i zawodowej
  5. Pacjent z zaburzeniami funkcji poznawczych wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społeczej i zawodowej
  6. Pacjent leczony przymusowo - wpływ zaburzenia psychicznego na funkcjonowanie w aspekcie życia codziennego, aktywności społecznej i zawodowej

Metody kształcenia

 Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni zdrowia psychicznego. Przygotowanie sprawozdań z przypadków klinicznych z uwzględnieniem odpowiednich metod rehabilitacji w określonych chorobach psychicznych, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i w poradni zdrowia psychicznego w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia w oddziale  (kliniczne). W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności zgodne z praktycznymi efektami uczenia się wskazanymi w aktualnych standardach, które później są wykorzystywane podczas uczestnictwa w zajęciach klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Gałecki, P., Szulc, A. (2018) Psychiatria. Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.

Literatura uzupełniająca

  1. Cechnicki A.: Rehabilitacja psychiatryczna – cele i metody. Psychiatr. Prakt. Klin., 2009, 1: 41-54
  2. Rymaszewska J, Dudek D. (2009) Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. Gdańsk: Wydawnictwo Via Medica

Uwagi

Sylabus opracował: dr Wojciech Musiał


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-12-2021 23:51)