SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: reumatologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach układu ruchu w: reumatologii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-FKDURR
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu profilaktyki, postępowania leczniczego i zabiegów fizjoterapeutycznych w reumatologii.

Nabycie umiejętności planowania, doboru i przeprowadzania właściwych czynności fizjoterapeutycznych oraz monitorowania postępów fizjoterapii u pacjentów reumatologicznych.

Nabycie umiejętności prowadzenia i analizy dokumentacji medycznej pacjentów z chorobami reumatycznymi.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii układu kostno-stawowego oraz osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w reumatologii.

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

Badanie układu kostno-stawowego oraz metody diagnostyczne w reumatologii z uwzględnieniem najczęściej spotykanych jednostek chorobowych

Charakterystyka metod fizjoterapeutycznych w reumatologii z uwzględnieniem aktywności oraz stopnia zaawansowania choroby.

Planowanie postępowania fizjoterapeutycznego i rehabilitacja w reumatologii z uwzględnieniem najczęściej spotykanych jednostek chorobowych (rzs: "ręka reumatoidalna" i "stopa reumatoidalna"; choroby układowe tkanki łącznej, spondyloartropatie, reaktywne zapalenia stawów, choroba zwyrodnieniowa).

Zastosowanie Międzynarodowej  Klasyfikacji  Funkcjonowania,  Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w ocenie potrzeb zdrowotnych, doboru metod postępowania w określonych stanach chorobowych w reumatologii, ocenie profesjonalizmu oraz ocenie fizjoterapii i jej wyników.

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE I KLINICZNE:

Badanie przedmiotowe i podmiotowe narządu ruchu  w schorzeniach reumatologicznych. Wskazania i przeciwwskazania do postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z chorobami reumatycznymi.

Planowanie, zasady doboru ćwiczeń oraz praktyczne zastosowanie wybranych elementów postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z chorobami reumatycznymi, 

chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, z uwzględnieniem indywidualizacji metod terapeutycznych. Przeprowadzanie i interpretacja testów funkcjonalnych przydatnych w reumatologii, np. ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji u pacjentów z chorobami reumatologicznymi.

Wdrażanie wykonywania pionizacji i nauki chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także usprawnianie funkcjonalne ręki w chorobie reumatoidalnej

Hydroterapia w reumatologii.

Fizykoterapia: światłolecznictwo, elektroterapia, ultradźwięki,  krioterapia, laseroterapia w reumatologii.

Kinezyterapia w reumatologii.

Zastosowanie zaopatrzenia ortopedycznego w reumatologii

Instruowanie pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną.

 

 

 

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Zajęcia praktyczne i zajęcia kliniczne - metoda rozwiązywania problemów klinicznych opartych na przypadkach z oddziału i/lub poradni reumatologicznej, dyskusja, ćwiczenia symulacyjne, praca z pacjentem. Zajęcia realizowane w sali zajęć praktycznych oraz w oddziale klinicznym i/lub w poradni reumatologicznej w grupach 5-6-osobowych. Zajęcia praktyczne poprzedzają zajęcia kliniczne. W trakcie zajęć praktycznych student nabywa umiejętności zgodne z praktycznymi efektami uczenia się wskazanymi w aktualnych standardach, które później są wykorzystywane do pracy z pacjentem podczas zajęć klinicznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1. Kompleksowe leczenie choroby zwyrodnieniowej stawów, Wiesław Tomaszewski. Medsport, Warszawa 2017

2. Zmiany narządowe w chorobach reumatycznych, Piotr Wiland. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2016

3. Testy kliniczne w fizykoterapii, Dariusz Ciborowski. Poznań 2021

4. Ćwiczenia lecznicze w chorobach reumatycznych, A. Rosławski. PZWL, Warszawa 2019

Literatura uzupełniająca

1. Diagnostyka obrazowa w reumatologii, Adam Greenspan, Medipage, Warszawa 2020

2. Zarys reumatologii wieku rozwojowego, Anna m. Romicka, Katarzyna Rostropowicz-Denisiewicz. Elamed, Katowice 2010

3. Podstawy reumatologii Klinicznej, Irena Zimmermann-Górska. PZWL, Warszawa 2014

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 22:00)