Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w treści teoretyczne, umiejętności i kompetencje niezbędne do udziału w tworzeniu efektywnych zajęć w placówkach edukacyjnych i ochrony zdrowia przy zastosowaniu metod podających, problemowych, eksponujących i praktycznych.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiadomości, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: pedagogika, socjologia, psychologia.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Rys historyczny dydaktyki ogólnej i medycznej od starożytności do współczesności.
Szkoły alternatywne w dydaktyce. Cele i zasady funkcjonowania szkół alternatywnych.
Kształcenie ustawiczne w fizjoterapii. Przygotowanie Studentów do studiów III stopnia i studiów podyplomowych oraz wskazanie potrzeby czynnego uczestnictwa w szkoleniach i kursach oraz specjalizacji w fizjoterapii podnoszących kwalifikacje zawodowe.
Samokształcenie jako rozwój osobisty i zawodowy fizjoterapeuty przejawiający się potrzebą poznania samego siebie, środowiska pracy fizjoterapeuty, potrzeby sprawnego działania i potrzeby własnego rozwoju i dobra pacjenta.
Rola i znaczenie konferencji naukowych w zdobywaniu i rozszerzaniu ogólnej wiedzy medycznej i fizjoterapeutycznej. Konferencje skierowane do fizjoterapeutów przez: Polskie Towarzystwo Fizjoterapii, Polskie Towarzystwo Rehabilitacji, Polskie Towarzystwo Balneologiczne.
Ćwiczenia:
Ogólne znaczenie tworzenia planów kształcenia medycznego w celu stałego podnoszenia jakości uczenia i nauczania
Środki dydaktyczne wykorzystywane w fizjoterapii. Możliwości wykorzystania środków: audiowizualnych i symulacyjnych.
Metody aktywizujące proces uczenia się poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych.
Ogólne cele, treści i zasady kształcenia – nauczania i uczenia się.
Przygotowanie i wykonanie konspektów z uwzględnieniem kryteriów: umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, właściwego przygotowania zabiegu, kolejności wykonywanych czynności i ich ogólnej jakości.
Kolokwium zaliczeniowe.
Metody kształcenia
Wykład:
Metody podające (wykład informacyjny), metody problemowe (wykład konwersatoryjny), metody eksponujące (pokaz, prezentacja multimedialna, pomoce dydaktyczne).
Ćwiczenia:
Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna), metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne w parach poprzedzone pokazem wykładowcy).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena wykładu:
- Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium
Ocena zajęć praktycznych:
- prezentacja multimedialna
- kolokwium (treści z wykładów oraz zajęć praktycznych)
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów
Uzyskane punkty są przeliczane na oceny według następującej skali:
Procent punktów Ocena
91-100% Bardzo dobry
85-90% Dobry plus
76-84% Dobry
66-75% Dostateczny plus
51-65% Dostateczny
0-50% Niedostateczny
Literatura podstawowa
Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością / red. Nauk. Stanisław kowalik. - gdańsk: gdańskie wydawnictwo psychologiczne, 2009.
Literatura uzupełniająca
Pedagogiczne, psychologiczne i społeczne refleksje nad zdrowiem oraz skuteczną edukacją zdrowotną / [red. nauk. Wojciech Błażejewski, Zbigniew Ruszaj]. - Jarosław: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, 2014.
Uwagi
Program opracowała: dr Magdalena Dębińska
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-12-2021 11:41)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.