SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka fizjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka fizjoterapii
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-DF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 10 0,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w treści teoretyczne, umiejętności i kompetencje niezbędne do udziału w tworzeniu efektywnych zajęć w placówkach edukacyjnych i ochrony zdrowia przy zastosowaniu metod podających, problemowych, eksponujących i praktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości, umiejętności i kompetencje z przedmiotów: pedagogika, socjologia, psychologia.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Rys historyczny dydaktyki ogólnej i medycznej od starożytności do współczesności.
  2. Szkoły alternatywne w dydaktyce. Cele i zasady funkcjonowania szkół alternatywnych.
  3. Kształcenie ustawiczne w fizjoterapii. Przygotowanie Studentów do studiów III stopnia i studiów podyplomowych oraz wskazanie potrzeby czynnego uczestnictwa w szkoleniach i kursach oraz specjalizacji w fizjoterapii podnoszących kwalifikacje zawodowe.
  4. Samokształcenie jako rozwój osobisty i zawodowy fizjoterapeuty przejawiający się potrzebą poznania samego siebie, środowiska pracy fizjoterapeuty, potrzeby sprawnego działania i potrzeby własnego rozwoju   i dobra pacjenta.
  5. Rola i znaczenie konferencji naukowych w zdobywaniu i rozszerzaniu ogólnej wiedzy medycznej i fizjoterapeutycznej. Konferencje skierowane do fizjoterapeutów przez: Polskie Towarzystwo Fizjoterapii, Polskie Towarzystwo Rehabilitacji, Polskie Towarzystwo Balneologiczne.

Ćwiczenia:

  1. Ogólne znaczenie tworzenia planów kształcenia medycznego w celu stałego podnoszenia jakości uczenia i nauczania
  2. Środki dydaktyczne wykorzystywane w fizjoterapii. Możliwości wykorzystania środków: audiowizualnych i symulacyjnych.
  3. Metody aktywizujące proces uczenia się poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych.
  4. Ogólne cele, treści i zasady kształcenia – nauczania i uczenia się.
  5. Przygotowanie i wykonanie konspektów z uwzględnieniem kryteriów: umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, właściwego przygotowania zabiegu, kolejności wykonywanych czynności i ich ogólnej jakości.
  6. Kolokwium zaliczeniowe.

Metody kształcenia

Wykład:

Metody podające (wykład informacyjny), metody problemowe (wykład konwersatoryjny), metody eksponujące (pokaz, prezentacja multimedialna, pomoce dydaktyczne).

Ćwiczenia:

Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna), metody praktyczne (ćwiczenia praktyczne w parach poprzedzone pokazem wykładowcy).

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena wykładu:

- Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium

Ocena zajęć praktycznych:

- prezentacja multimedialna

- kolokwium (treści z wykładów oraz zajęć praktycznych)

 

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów

Uzyskane punkty są przeliczane na oceny według następującej skali:

Procent punktów                          Ocena

91-100%                                        Bardzo dobry

85-90%                                          Dobry plus

76-84%                                          Dobry

66-75%                                          Dostateczny plus

51-65%                                          Dostateczny

0-50%                                            Niedostateczny

Literatura podstawowa

  1. Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością / red. Nauk. Stanisław kowalik. - gdańsk: gdańskie wydawnictwo psychologiczne, 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Pedagogiczne, psychologiczne i społeczne refleksje nad zdrowiem oraz skuteczną edukacją zdrowotną / [red. nauk. Wojciech Błażejewski, Zbigniew Ruszaj]. - Jarosław: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza, 2014.

Uwagi

Program opracowała: dr Magdalena Dębińska


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-12-2021 11:41)