SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody specjalne fizjoterapii - metody reedukacji posturalnej, reedukacji nerwowo-mięśniowej, neurorehabilitacji, terapii neurorozwojowej, manualnej
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-MSF
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia praktyczne 60 4 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • ZAPOZNANIE STUDENTÓW Z PODSTAWOWYMI POJĘCIAMI I ZASADAMI STOSOWANYMI W RÓŻNYCH KONCEPCJACH I  METODACH  SPECJALISTYCZNYCH STOSOWANYCH W FIZJOTERAPII: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEZYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • PRZYGOTOWANIE STUDENTÓW DO SAMODZIELNEGO WYKONYWANIA POSZCZEGÓLNYCH TECHNIK DIAGNOSTYCZNYCH I TERAPEUTYCZNYCH ORAZ PLANOWANIA LECZENIA  W RAMACH KONCEPCJI: PNF, OMT – KALTENBORN- KRĘGOSŁUP, MCKENZIE, NDT BOBATH, KINESIOTAPING, TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA TKANEK MIĘKKICH, MIKROKINEYTERAPIA, OMI CYRIAX
  • WYJAŚNIENIE STUDENTOM, W JAKI SPOSÓB OKREŚLAĆ PRIORYTETY SŁUŻĄCE WYKONYWANIU ZADAŃ ORAZ UMIEJĘTNOŚCI PLANOWANIA POSZCZEGÓLNYCH ZADAŃ W TOKU TERAPII.

 

 

 

Wymagania wstępne

Anatomia (budowa układu kostnego, mięśniowego, więzadłowego)

Anatomia funkcjonalna i palpacyjna

Kinezyterapia i diagnostyka funkcjonalna (ocena funkcjonalna pacjenta, umiejętność wykonania: podstawowych pomiarów zakresu ruchu czynnego i biernego w stawach, pomiaru siły mięśniowej, czucia powierzchownego i głębokiego, oceny chodu i postawy ciała, podstawowych testów funkcjonalnych, pomiaru długości kończyn)

Biomechanika kliniczna

Terapia manualna

Zakres tematyczny

TERAPIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH
DEFINICJA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, PODZIAŁ PUNKTÓW SPUSTOWYCH, CHARAKTERYSTYKA BÓLU ZWIĄZANEGO Z WYSTĘPOWANIEM  PUNKTÓW SPUSTOWYCH ETIOLOGIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH – HIPOTEZY, CZYNNIKI PODTRZYMUJĄCE PUNKTY SPUSTOWE, TECHNIKI WYSZUKIWANIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, TECHNIKI ROZLUŹNIANIA PUNKTÓW SPUSTOWYCH, TERAPIA  PUNKTÓW SPUSTOWYCH W RÓŻNYCH OKOLICACH CIAŁA: TECHNIKA KOMPRESJI ISCHEMICZNEJ, TECHNIKA POZYCYJNEGO ROZLUŹNIANIA.

TERAPIA MIĘŚNIOWO – POWIĘZIOWA
FIZJOLOGIA TKANKI MIĘKKIEJ, ANATOMIA I FUNKCJA POWIĘZI. CHARAKTERYSTYKA TAŚM MIĘŚNIOWYCH.
GENEZA I OBJAWY ZABURZEŃ POWIĘZIOWYCH. TERAPIA NERWOWO- MIĘŚNIOWA, CELE I KONCEPCJE TERAPII TKANEK MIĘKKICH WG NMTC. WZORCE ZINKA –WZORCE NAPIĘĆ POWIĘZIOWYCH.
METODY PALPACJI I BADANIA SKÓRY ORAZ POWIĘZI. TECHNIKI TERAPII TKANKI MIĘŚNIOWO POWIĘZIOWEJ

MASAŻ GŁĘBOKI (DTM) I MIKROKINEZYTERAPIA. HISTORIA, ZASADY, TECHNIKI STOSOWANE W METODACH.

TERAPIA I DIAGNOSTYKA KRĘGOSŁUPA  W METODZIE MCKENZIE. TERAPIA I DIAGNOSTYKA DLA ZESPOŁÓW POSTURALNYCH, FUNKCJONALNYCH I STRUKTURALNYCH – PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE. DIAGNOSTYKA W OPARCIU O TEST POWTARZANEGO RUCHU.

KINESIOTAPING.
HISTORIA, OGÓLNE ZASADY I CELE PLASTROWANIA. RODZAJE CIĘCIA PLASTRA, TECHNIKI PLASTROWANIA. ZASADY DOBORU NAPIĘCIA TAŚMY KINESIO- TEX DO POSZCZEGÓLNYCH METOD KOREKCYJNYCH.

 

Metody kształcenia

  • METODY PODAJĄCE (WYKŁAD INFORMACYJNY), METODY EKSPONUJĄCE (POKAZ, PREZENTACJA MULTIMEDIALNA,
  • PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
  • METODY AKTYWIZUJĄCE (DYSKUSJA DYDAKTYCZNA), METODY PRAKTYCZNE (ĆWICZENIA PRAKTYCZNE PRZY STOLE TERAPEUTYCZNYM W PARACH POPRZEDZONE POKAZEM I OBJAŚNIENIEM WYKŁADOWCY) POMOCE DYDAKTYCZNE – SZKIELET, KLINY I PASY DO TERAPII MANUALNEJ, PODUSZKI SENSORYCZNE, TAŚMY THERA-BAND, PIŁKI SENSORYCZNE)
  • STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie zajęć praktycznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Literatura podstawowa

  1. Chaitow L., Fritz S. Masaż leczniczy. Bóle dolnego odcinka kręgosłupa i miednicy. Wyd. I,red. A. Dziak, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2009.
  2. Chaitow L., Fritz S. Badanie i leczenie mięśniowo-powięziowych punktów spustowych. Wyd. I,red. A. Dziak, Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2009.
  3. Grosjean D. Poszukiwanie etiologii w mikrokinezyterapii. Print Group Sp. Zo.o. 2021

Literatura uzupełniająca

  1. Mięśniowo-powięziowe punkty spustowe– przegląd uwzględniający dowody naukowe. Rehabilitacja Medyczna 2006; 10(4), 39- 56 (artykuł przedrukowany) z Dommerholt J, Bron C, Franssen J: Myofascial Trigger Points: An Evidence-Informed Review. The Journal of Manual & Manipulative Therapy, 2006, 14 (4), 203–221
  2. Rakowski A. Terapia manualna holistyczna Tom I. Centrum Terapii Manualnej Poznań 2011.
  3. Myers T.: Taśmy anatomiczne. Meridiany mięśniowo-powięziowe dla terapeutów manualnych
    i specjalistów leczenia ruchem. Wyd.1. DB Publishing, Warszawa, 2010; 1-294.
  4. Frisch H. Roex J. Terapia manualna – poradnik wykonywania ćwiczeń. PZWL Warszawa 2002.
  5. Lewit K. Terapia manualna w rehabilitacji chorób narządu ruchu. Wyd. III, red J. Stodolny. Wydawnictwo ZL Natura Kielce 2001.

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁY: dr hab. Marzena Wiernicka, dr Edyta Wdowiak


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2022 14:59)