SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kod przedmiotu 12.6-WL-FIZJO-PFWR
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne 20 1,33 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
  • OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
  • PRZYGOTOWANIE/OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
  • WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM

 

Wymagania wstępne

Fizjoterapia ogólna

Kinezyterapia

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii

Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej

Kinezjologia

Biomechanika kliniczna

Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym

Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym

Zakres tematyczny

WYKŁADY:

  • CELE, WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY (TERAPIA NEUROROZWOJOWA U  DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;

ZAJĘCIA KLINICZNE/ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:

  • PLANOWANIE ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
  • PLANOWANIE FIZJOTERAPII  NA PODSTAWIE DIAGNOSTYKI UKŁADU RUCHU U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
  • PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
  • PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;

Metody kształcenia

WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI

ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH

STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.

Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.

Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie  przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.

Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.


Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji

 

Literatura podstawowa

  1. Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela, AWF Katowice, 2015.
  2. Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
  3. Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner

Literatura uzupełniająca

  1. Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
  2. Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
  3. WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
  4. Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2022 14:05)