Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Planowanie fizjoterapii w wieku rozwojowym
Kod przedmiotu
12.6-WL-FIZJO-PFWR
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Fizjoterapia
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr
8
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia kliniczne
20
1,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA ORTOPEDYCZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA NEUROLOGICZNEGO
OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA ZASAD PROGRAMOWANIA I EWALUACJI POSTĘPOWANIA FIZJOTERAPEUTYCZNEGO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM Z ZABURZENIAMI POCHODZENIA PULMONOLOGICZNEGO, KARDIOLOGICZNEGO, IMMUNOLOGICZNEGO I IN.
PRZYGOTOWANIE/OPANOWANIE PRZEZ STUDENTA UMIEJĘTNOŚCI WYKORZYSTANIA DANYCH DIAGNOSTYCZNYCH W CELU DOBORU I PLANOWANIA WYKORZYSTANIA ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW FIZJOTERAPII W ODNIESIENIU DO PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
WYKSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI PROGRAMOWANIA I WYKONYWANIA ĆWICZEŃ LECZNICZYCH PACJENTÓW W WIEKU ROZWOJOWYM
Wymagania wstępne
Fizjoterapia ogólna
Kinezyterapia
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii i traumatologii
Kliniczne podstawy fizjoterapii w pediatrii i neurologii dziecięcej
Kinezjologia
Biomechanika kliniczna
Diagnostyka funkcjonalna w wieku rozwojowym
Fizjoterapia w dysfunkcjach układu ruchu w: wieku rozwojowym
Zakres tematyczny
WYKŁADY:
CELE, WSKAZANIA I PRZECIWWSKAZANIA DO PROWADZENIA ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY (TERAPIA NEUROROZWOJOWA U DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;
ZAJĘCIA KLINICZNE/ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:
PLANOWANIE ĆWICZEŃ RUCHOWYCH ORAZ ZABIEGÓW FIZYKALNYCH, MASAŻU I INNYCH RODZAJÓW I METOD FIZJOTERAPII W RÓŻNYCH JEDNOSTKACH CHOROBOWYCH WIEKU ROZWOJOWEGO;
PLANOWANIE FIZJOTERAPII NA PODSTAWIE DIAGNOSTYKI UKŁADU RUCHU U DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADAMI WRODZONYMI, DYSRAFIZMEM RDZENIOWYM, ZE SCHORZENIAMI NERWOWO MIĘŚNIOWYMI, Z OKOŁOPORODOWYMI USZKODZENIAMI SPLOTÓW I NERWÓW OBWODOWYCH, Z NEURO– I MIOGENNYMI ZANIKAMI MIĘŚNI (ATROFIAMI I DYSTROFIAMI MIĘŚNIOWYMI).
PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY KINEZJOLOGICZNEJ WG VOJTY TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z ZABURZENIAMI RUCHOWYMI POCHODZENIA OŚRODKOWEGO;
PLANOWANIE, NA PODSTAWIE OCENY AKTYWNOŚCI SPONTANICZNEJ ZGODNIE Z KONCEPCJĄ NDT – BOBATH TERAPII NEUROROZWOJOWEJ DZIECKA Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM;
Metody kształcenia
WYKŁAD Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA Z ELEMENTAMI DYSKUSJI
ZADANIA – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE – ANALIZA DIAGNOSTYCZNA, ZASTOSOWANIE TECHNIK KINEZYTERAPEUTYCZNYCH
STUDIUM PRZYPADKU – ANALIZA WYBRANYCH ZESPOŁÓW KLINICZNYCH
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć przewidzianych do realizacji przedmiotu w ramach programu zajęć jest podstawą do ich zaliczenia.
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć oraz przez wykonanie zadanych podczas kolokwium procedur terapeutycznych.
Egzamin ma charakter teoretyczny – test wiedzy.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji
Literatura podstawowa
Matyja M, Domagalska M., Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela, AWF Katowice, 2015.
Borkowska Z, Szwiling Z. Metoda NDT-Bobath. Wydawnictwa Lekarskie PZWL Warszawa 2013
Orth H. Terapia metodą Vojty. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner
Literatura uzupełniająca
Kuliński W., Zeman K.Fizjoterapia pediatryczna PZWL. Warszawa, 1, 2012
Nowotny J.; Podstawy fizjoterapii. (t. I-III) Firma Usługowo-Handlowa Kasper, 2004
WHO ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Niepełnosprawności i Zdrowia. Wyd. WHO 2001/2009
Hellbrugge T. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I – II. Kraków 2016
Uwagi
PROGRAM OPRACOWAŁA: dr hab. Marzena Wiernicka
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-01-2022 14:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.