SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Planowanie fizjoterapii w dysfunkcjach układu ruchu |
Kod przedmiotu | 12.6-WL-FIZJO-PFDUR |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Fizjoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia praktyczne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wyuczenie umiejętności doboru metod badania klinicznego i funkcjonalnego w dysfunkcjach układu ruchu na podstawie wiarygodnych wskazań klinicznych i parametrów naukowych
Wykształcenie umiejętności podejmowania decyzji klinicznych, dokonywania oceny wyników badania podmiotowego i przedmiotowego oraz formułowania diagnozy fizjoterapeutycznej, w tym prowadzenia dokumentacji działań diagnostycznych i fizjoterapeutycznych
Wykształcenie umiejętności określania priorytetów terapii służących do realizacji zadań wyznaczonych przez siebie lub innych specjalistów oraz prognozowania, tworzenia, wdrażania i modyfikowania planu terapeutycznego w podstawowych schorzeniach układu ruchu
Na podstawie przedmiotu Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach układu ruchu posiada podstawowe umiejętności dokumentowania, dobierania specjalistycznych metod
badania fizjoterapeutycznego i przeprowadzania wiarygodnego badania klinicznego i funkcjonalnego.
Wykłady
Planowanie fizjoterapii w spondyloartropatiach
Planowanie fizjoterapii w osteoporozie
Planowanie fizjoterapii w wybranych chorobach układowych tkanki łącznej
Ćwiczenia
Planowanie badania przedmiotowego i podmiotowego, ewaluacja, diagnoza wraz z partycypowaniem pacjenta w procesie fizjoterapii w fizjoterapii w neurologii i neurochirurgii
Prognoza, przewidywanie stopnia poprawy sprawności funkcjonalnej i zdrowia. Decyzja o usprawnianiu i formułowanie celów długo i krótkoterminowych w procesie fizjoterapii w dysfunkcjach układu ruchu. Rozumowanie prognostyczne, kooperacyjne i etyczne.
Prognoza, przewidywanie stopnia poprawy sprawności funkcjonalnej i zdrowia. Decyzja o usprawnianiu i formułowanie celów długo i krótkoterminowych w procesie fizjoterapii w neurologii i neurochirurgii. Rozumowanie prognostyczne, kooperacyjne i etyczne.
Plan terapii. Planowanie zabiegów manualnych, fizykoterapeutycznych, ćwiczeń terapeutycznych i kontroli motorycznej oraz terapii do domu w procesie w procesie fizjoterapii w dysfunkcjach układu ruchu. Rozumowanie kliniczne prognostyczne i kooperacyjne.
Wypis pacjenta. Dokumentacja
Prezentacja multimedialna z elementami dyskusji, pokaz, instrukcja i ćwiczenia praktyczne, zadania problemowe do rozwiązania, studium zaburzeń i dysfunkcji układu ruchu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: w formie pisemnej (pytania otwarte i/lub test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów.
Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
Zaliczenie zajęć praktycznych i klinicznych: kolokwium w formie ustnej lub pisemnej; praktyczne efekty uczenia się sprawdzane są poprzez obserwację studenta i bieżącą kontrolę w trakcie zajęć.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Nieobecności - dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności, które Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Brotzman, S.B., Wilk, K.E. – Rehabilitacja ortopedyczna. T. 1, 2. Wydawnictwo Elsevier. Wrocław 2007
Opara J. – Neurorehabilitacja. Wydawnictwo Elamed Katowice 2011
Westerhuis, P. Weisner R. – Wzorce kliniczne w terapii manualnej. Medicon 2019
Księżopolska-Orłowska K. – Fizjoterapia w reumatologii. PZWL, Warszawa 2021
Brukner, P. Kahn, K – Kliniczna medycyna sportowa. PZWL, Warszawa 2012
Kessler M. – Techniki terapeutyczne w fizjoterapii neurologicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012
GAŹDZIK T. – ORTOPEDIA I TRAUMATOLOGIA. PZWL, WARSZAWA 2008
KRUCZYŃSKI J. – WIKTORA DEGI ORTOPEDIA I REHABILITACJ. PZWL, WARSZAWA, 2015
BIAŁOSZEWSKI D., ADAMCZYK J., BENKE G. – FIZJOTERAPIA W ORTOPEDII. PZWL, WARSZAWA, 2014
GREENE W.B. – ORTOPEDIA NETTERA. ELSEVIER URBAN & PARTNER, WROCŁAW 2009
PROGRAM OPRACOWAŁ: Prof. Dr hab. Jacek Lewandowski
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 09:03)