SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zdrowie publiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zdrowie publiczne
Kod przedmiotu 12.9-WL-FIZJO-Zp
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Fizjoterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Jerzy T. Marcinkowski
  • dr Aneta Klimberg
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie koncepcji i funkcji zdrowia publicznego. Przedstawienie czynników warunkujących stan zdrowia jednostek i populacji.

Przedstawienie roli i funkcji zdrowia publicznego w praktyce fizjoterapeutycznej – w zapobieganiu zakażeniom (zapewnieniu bezpieczeństwa epidemiologicznego) oraz chorobom niezakaźnym.

Wskazanie znaczenia zmian demograficznych w planowaniu i realizowaniu świadczeń w zakresie fizjoterapii w odniesieniu do pacjentów ze zindywidualizowanymi potrzebami zdrowotnymi.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu zdrowia i biologii.

Zakres tematyczny

  1. Definicje zdrowia i zdrowia publicznego. Instytucje na świecie i w Polsce działające na rzecz zdrowia publicznego. Populacyjne badania przesiewowe.
  2. Zapobieganie zagrożeniom epidemiologicznym w kontekście SARS-Cov-2/COVID-19, HIV/AIDS, grypy. Znaczenie profilaktyki w zapobieganiu chorobom zakaźnym i cywilizacyjnym.
  3. Rola i zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w Polsce.
  4. Ustawa o zdrowiu publicznym. Narodowy Program Zdrowia. Programy profilaktyczne.
  5. Międzynarodowa klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10 oraz ICD-11).
  6. System opieki zdrowotnej w Polsce. Podstawowa opieka zdrowotna jako podsystem opieki zdrowotnej. Model medycyny rodzinnej.
  7. Zachowania zdrowotne i ich związek ze zdrowiem: aktywność fizyczna a zdrowie; nadwaga i otyłość jako problem zdrowia publicznego; palenie tytoniu a zdrowie; alkohol a zdrowie.
  8. Choroby układu krążenia jako główna przyczyna zgonów w Polsce – czynniki ryzyka, profilaktyka.
  9. Nowotwory złośliwe w Polsce – epidemiologia, czynniki ryzyka, profilaktyka.
  10. Czynniki psychospołeczne a zdrowie. Zaburzenia zdrowia psychicznego.
  11. Zagrożenia zdrowia dzieci. Opieka profilaktyczna nad dziećmi i młodzieżą.
  12. Problemy zdrowotne i społeczne osób w wieku podeszłym.
  13. Medyczne i pozamedyczne uwarunkowania zdrowia. Ocena stanu zdrowia populacji.
  14. Zachowania zdrowotne i ich związek ze zdrowiem. Monitorowanie stanu zdrowia ludności oraz określenie potrzeb zdrowotnych ludności.
  15. Międzynarodowa współpraca w zakresie zapewnienia zdrowia, priorytety światowych polityk zdrowotnych. Zadania międzynarodowych organizacji działających na rzecz zdrowia publicznego.

Metody kształcenia

Wykłady – prezentacje multimedialne, metoda podająca.

Ćwiczenia - dyskusja na podstawie wybranych problemów z zakresu zdrowia publicznego

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie: w formie pisemnej (pytania otwarte i(lub) test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia jest warunkiem zaliczenia wykładów. Odsetek prawidłowych odpowiedzi zostanie przeliczony na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

W przypadku braku uzyskania zaliczenia – poprawa w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

Nieobecności - dopuszcza się 1 usprawiedliwioną nieobecność, którą Student jest zobowiązany odrobić z inną grupą lub w godzinach konsultacyjnych u prowadzącego zajęcia. Godziny konsultacyjne są podane do wiadomości studentów z początkiem roku akademickiego.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe niewymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

Wybrane fragmenty z następujących pozycji:

  1. Przewodnik po rozległych obszarach higieny i epidemiologii. Marcinkowski JT, Konopielko Z (red). Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2021.
  2. Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Jędrychowski W. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  3. Zdrowie publiczne. Najważniejsze zagadnienia dla studiujących i zainteresowanych nauką o zdrowiu. Wojtczak A. CeDeWU, Warszawa 2017.
  4. Demografia. Stokowski F. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2019.
  5. Ustawa o Zdrowiu Publicznym.
  6. Narodowy Program Zdrowia.

Literatura uzupełniająca

Wybrane fragmenty z następujących pozycji:

  1. Programy zdrowotne – skuteczna profilaktyka zachorowań. Przykłady dobrych praktyk. Dyzman-Sroka A, Piotrowski T. PZWL, Warszawa 2017.
  2. Profilaktyka i wybrane aspekty organizacyjno-prawne w zawodach medycznych. Marcinkowski JT, Klimberg A (red). Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011.
  3. Zdrowie publiczne. Sygit M. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
  4. Zdrowie publiczne w Polsce. Głowacka MD, Zdanowska J. Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
  5. Epidemiologia w zdrowiu publicznym. Bzdęga J, Gębska-Kuczerowska A. PZWL, Lublin 2010.
  6. Zdrowie publiczne. Kulik TB, Latalski M (red). Wyd. Czelej, Lublin 2002.

Uwagi

PROGRAM OPRACOWAŁA:

dr n. biol. Aneta Klimberg


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2021 22:01)