SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rewitalizacja społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rewitalizacja społeczna
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-RS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką rewitalizacji społecznej, zarówno w wymiarze teoretycznym (główne dokumenty, model działania, założenia Lokalnych Programów Rewitalizacji i Gminnych Programów Rewitalizacji), jak i praktycznym - poprzez dyskusję nad wzorcowymi projektami rewitalizacyjnymi.  Programy rewitalizacyjne ukazane zostaną jako działania naprawcze podejmowane w sytuacji kryzysowej w społeczności lokalnej. Analizy dotyczące rewitalizacji  uzupełnione zostaną odniesieniami do do takich zagadnień jak: kapitał społeczny, działania aktywizacyjne, partycypacja społeczna, animacja więzi społecznych, tożsamość, dziedzictwo kulturowe i dobro wspólne.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu socjologii ogólnej: grupy społeczne i procesy społeczne.

Zakres tematyczny

1. Rewitalizacja społeczna w kontekście analiz nad społecznością lokalną: 1/ aktywizacja a rozwój lokalny, 2/  integracja mieszkańców a rewitalizacja przestrzeni, 3/  praca ze społecznością lokalną jako jeden z instrumentów rewitalizacji, 4/  rewitalizacja a rozwój społeczności lokalnej.

2.  Rewitalizacja w kontekście analiz  kapitału społecznego.

3. Rewitalizacja społeczna a aktywizacja.

4. Rewitalizacja społeczna a działania partycypacyjne.

5. Rewitalizacja a animacja więzi społecznych.

6. Rewitalizacja społeczna w kontekście analiz nad tożsamością terytorialną.

7. Dziedzictwo kulturowe a działania rewitalizacyjne i rozwój lokalny.

8. Działania rewitalizacyjne a dobro wspólne.

9. Efekty przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Rewitalizacja a przedsiębiorczość.

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, udział w dyskusji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak/ Kolokwium pisemne z pytaniami otwartymi

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów. Ocena z aktywności studenta w trakcie zajęć związana z merytorycznym (nawiązującym do omawianych zagadnień) udziałem w dyskusjach, pozwalającym na wyrażanie zróżnicowanych opinii na omawiane kwestie, samodzielnym  referowaniem  analizowanych zagadnień, dotyczącym między innymi znaczenia społeczności lokalnej i jej kulturowego dziedzictwa w podejmowaniu działań rewitalizacyjnych oraz ocena z pisemnego testu z progami punktowymi kończącego zajęcia.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami. Ocena z aktywności studenta w trakcie zajęć związana z merytorycznym (nawiązującym do omawianych zagadnień) udziałem w dyskusjach, pozwalającym na wyrażanie zróżnicowanych opinii na omawiane kwestie, samodzielnym  referowaniem  analizowanych zagadnień, dotyczącym między innymi znaczenia społeczności lokalnej i jej kulturowego dziedzictwa w podejmowaniu działań rewitalizacyjnych oraz ocena z pisemnego kolokwium kończącego zajęcia.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z kolokwium pisemnego 60% i aktywności podczas zajęć 40%*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Jadach-Sepioło A. (red.) Rewitalizacja w praktyce, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa. b.d.
  2. Przywojska J. Rewitalizacja miast. aspekt społeczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  3. Jadach-Sepioło A. (red.) Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2018.
  4. Łukowski W (red.), Rewitalizacja społeczna. Od aktywizacji do rozwoju lokalnego, Publikacja przygotowana w ramach grantu "Rewitalizacja Społeczna- wymiana doświadczeń regionów w ramach aktywizacji społeczności lokalnej, Radom (PDF).
  5. Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R., Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.
  6. Bryx M. (red.), Rewitalizacja miast a przedsiębiorczość, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2012
  7. Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, red. M. Kwiatkowski, D. Bazuń, Warszawa, Oficyna Wydawnicza 2016

Literatura uzupełniająca

  1. Boryczkowska A. (red.), Kapitał społeczny a zjawiska patologii społecznej w wielkim mieście, Wydawnictwo „Impuls”,  Kraków 2001.
  2. Starosta P. (red.), Zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego i społecznego w regionie Łódzkim, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012.
  3. Mączyński J. Partycypacja w podejmowaniu decyzji, Wydawnictwo  IFiS PAN, Warszawa 1996.
  4. Haml M., Nowe możliwości udziału mieszkańców miasta w planowaniu przestrzennym jako wynik wykorzystania współczesnych technik komputerowych, Łódź 2006 (pdf).
  5.  Markowski T., Biegański L.,  Karta przestrzeni publicznej. Przestrzeń a dobro wspólne,  Poznań 2009.
  6. Skalski K. (red.), O budowie metod rewitalizacji, Instytut Spraw Publicznych, Kraków 2010.
  7. Wańskowicz W. (red.), Planowanie przestrzenne a rewitalizacja stref społecznie wykluczonych, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2011.
  8. Skiner S., Silniejsze społeczności. Jak budować potencjał społeczności i sektora publicznego, CAL, Warszawa 2014.
  9. Green M., Moore H., O Breien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, CAL, Warszawa 2013.
  10. Błaszczyk B., Gilejko C., Aktywność obywatelska na poziomie lokalnym, Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora 2011.
  11. Mendel M. (red.), Animacja współpracy środowiskowej, Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń 2002.
  12. Rykiel Z., (red.), Tożsamość terytorialna w różnych skalach przestrzennych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2012.
  13. Purchała J., Dziedzictwo a transformacja, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2005.
  14. Murzyn-Kupisz M., Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2012.
  15. Sobiesiak - Penszko P. (red.), Prawo a partycypacja publiczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2013.
  16. Zajda K., Czym jest kapitał społeczny mieszkańców polskiej wsi, jak go mierzyć i czy warto inwestować w jego wzmocnienie?, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Sociologica nr 37/ 2011.
  17. Dziewulska A., Królikowski J., Starzyk A. (red.), Rewitalizacja a kultura przestrzeni. Sytuacje i wzorce, Wydawnictwo  SZWiBJ, Warszawa 2015.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 20:26)