SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań jakościowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań jakościowych
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-MBJ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Magdalena Pokrzyńska
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY wykładu:

Socjologia jakościowa humanistyczna, założenia teoretyczne i metodologiczne.

Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.

Założenia metody teorii ugruntowanej.

Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (obserwacja, wywiady jakościowe, zogniskowane wywiady grupowe, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).

Etyka badań jakościowych.

Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych.

Przykłady realizacji badań jakościowych.

 

ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:

Metoda obserwacyjna.

Wywiady pogłębione.

Zogniskowane wywiady grupowe.

Analiza treści.

Metody kształcenia

Wykład:

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Możliwość pracy online.

 

Ćwiczenia:

Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia w terenie z wykorzystaniem mobilnych technik edukacji. Możliwość pracy online.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładu

 

 

Uwagi

Egzamin pisemny i ustny

W formie pytań problemowych, w dużej części otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawiska społecznego.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

 

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Studenci przygotowują projekty (indywidualnie lub w małych zespołach), każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, odpowiedni dobór literatury przedmiotu, prezentacja podczas zajęć.

 

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z ocen z projektów.

 

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Literatura podstawowa

  1. Babie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.
  2. Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych t.1,2, Warszawa 2009.
  3.  Jemielniak D. (red.) Badania jakościowe, Warszawa 2018.
  4. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
  5. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.
  6. Wyka A., Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa 1993.

Literatura uzupełniająca

  1. Angrosino, M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
  2. Badania empiryczne w socjologii, red. M. Malikowski, M. Niezgoda, tom 1,  Tyczyn 1999.
  3. Badania empiryczne w socjologii, red. M. Malikowski, M. Niezgoda, tom 2,  Tyczyn 1997.
  4. Banks M, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
  5. Dukaczewska-Nałęcz A., Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, w: Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań społecznych, (red.) H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki, Warszawa 1999.
  6. Flick, U. , Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
  7. Kaźmierska K., Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne, w: Biografia a tożsamość narodowa, (red.) M. Czyżewski, P. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek, Łódź 1996.
  8. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010.
  9. Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Kraków 2006.
  10. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 2000.
  11. Pamuła S., Metoda analizy zawartości czasopism, Częstochowa 1996.
  12. Rosenthal G., Rekonstrukcja historii życia. Wybrane zasady generowania opowieści w wywiadach biograficzno-narracyjnych, w: Metoda biograficzna w socjologii, (red.) J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa 1990.
  13. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
  14. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
  15. Społeczne przestrzenie doświadczenia. Metoda interpretacji dokumentarnej, pr. zbior. pod red. S. Krzychały, Wrocław 2004.
  16. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej, Warszawa 2007.
  17. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 07:44)