SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody badań jakościowych |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-SOCP-MBJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Celem zajęć jest charakterystyka wybranych metod i technik badań jakościowych (m. in. obserwacja, wywiady pogłębione, zogniskowane wywiady grupowe, jakościowa analiza treści, metoda biograficzna).
Brak
ZAKRES TEMATYCZNY wykładu:
Socjologia jakościowa humanistyczna, założenia teoretyczne i metodologiczne.
Badania jakościowe i ilościowe, podobieństwa i różnice.
Założenia metody teorii ugruntowanej.
Jakościowe metody i techniki poznawania rzeczywistości społecznej i analizowania uzyskanych wyników (obserwacja, wywiady jakościowe, zogniskowane wywiady grupowe, metoda analizy dokumentów osobistych, metoda biograficzna, elementy socjologii wizualnej, studium przypadku, monografie terenowe, badania etnograficzne, eksperymenty).
Etyka badań jakościowych.
Wiarygodność i rzetelność badań jakościowych.
Przykłady realizacji badań jakościowych.
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Metoda obserwacyjna.
Wywiady pogłębione.
Zogniskowane wywiady grupowe.
Analiza treści.
Wykład:
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, dyskusja. Możliwość pracy online.
Ćwiczenia:
Praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia w terenie z wykorzystaniem mobilnych technik edukacji. Możliwość pracy online.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu
|
Uwagi |
Egzamin pisemny i ustny |
W formie pytań problemowych, w dużej części otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. Zadania egzaminacyjne w formie pisemnej dotyczą charakterystyki podejścia jakościowego w badaniach społecznych, opisu podstawowych metod i technik prowadzenia badań. W trakcie odpowiedzi ustnych student charakteryzuje przebieg procesu badawczego w celu wyjaśnienia wybranego zjawiska społecznego. |
Zakres materiału dotyczący egzaminu |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład) |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu |
Ocena z wykładu to ocena z egzaminu z przedmiotu. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zaliczenie ćwiczeń
|
Uwagi |
Zaliczenie na ocenę |
Tak |
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń |
Studenci przygotowują projekty (indywidualnie lub w małych zespołach), każdorazowo realizując badanie terenowe z wykorzystaniem poznanej techniki badawczej. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, odpowiedni dobór literatury przedmiotu, prezentacja podczas zajęć. |
|
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. |
|
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią z ocen z projektów.
|
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu*
Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej |
Uwagi |
Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0) |
Zasady uzyskania oceny końcowej |
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Pokrzyńska (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 07:44)