SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczno-kulturowe aspekty starości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczno-kulturowe aspekty starości
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-SKAS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Organizacja społeczności lokalnych
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki dotyczącej społeczno-kulturowych aspektów starości, zapoznanie z sytuacją społeczną, ekonomiczną oraz zawodową ludzi starych oraz z podstawowymi czynnikami stanowiącymi o jakości życia ludzi starych. 

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Starość oraz proces starzenia się – dylematy definicyjne.
  2. Koncepcje cykliczności życia: starość jako faza życia.
  3. Starość i starzenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – od biologiczno-psychologicznych do społeczno-kulturowych aspektów starości.
  4. Demograficzne aspekty starzenia się populacji.
  5. Starość jako problem społeczny i wyzwanie dla polityki społecznej.
  6. Stereotyp starości i człowieka starego – socjologiczna analiza stereotypów.
  7. Człowiek stary wobec zróżnicowanych ról społecznych. Aktywność ludzi starych w różnych obszarach życia społecznego.
  8. Starość a młodość - integracja i relacje międzypokoleniowe.
  9. Polska starość w danych zastanych.

Metody kształcenia

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy z książką, analizy raportów i danych zastanych, dyskusji oraz prezentacji wystąpień/wypowiedzi studentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę

Tak

Prezentacja lub praca pisemna

Kryterium oceny stanowi zgodność z tematem, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną oceny z prezentacji (lub pracy pisemnej) (80%) i aktywności na zajęciach (merytoryczne przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji itp.) (20%).*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Błędowski P., Polityka społeczna wobec ludzi starych w Polsce a w Unii Europejskiej, w: „Starzenie się populacji wyzwaniem dla polityki społecznej,  Kraków 2003.
  2. Błędowski P., Szatur-Jaworska B., Szweda-Lewandowska Z., Kubicki P. (opr.), Raport na temat sytuacji osób starszych w Polsce, IPiSS, Warszawa 2012.  
  3. Bugajska B. (red.), Młodość i starość - integracja pokoleń, Szczecin 2010.
  4. Erikson E., Dopełniony cykl życia, Warszawa 2002.
  5. Kawczyńska-Butrym Z., Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość, Lublin 2008.
  6. Kijak J., Szarota Z., Starość – między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
  7. Kotlarska-Michalska A., Starość w aspekcie socjologicznym, "Roczniki Socjologii Rodziny", Poznań 2000.
  8. Szukalski P (red.)., Przygotowanie do starości, Warszawa 2009.
  9. Trzop B., Dojrzałe, spełnione, niezależne…? Kobiety 50+ w socjologicznym zwierciadle, Warszawa 2013.
  10. Zalewska J. Człowiek stary wobec zmiany kulturowej. Perspektywa teorii praktyk społecznych,,  Warszawa. 2015.

Literatura uzupełniająca

  1. Krzyżowski Ł., Kowalik W., Suwada K., Pawlina A., Młodzi emeryci w Polsce, Warszawa 2014.
  2. Schimanek T., Aktywizacja społeczna osób starszych. Materiały edukacyjne dla Pracowni  Dobra Wspólnego, http://lokalnepartnerstwa.org.pl/file/fm/BIBLIOTEKA/manuale/Aktywizacja_spoleczna_osob_starszych.pdf
  3. Synak B. Polska starość, Gdańsk 2003.
  4. Szweda-Lewandowska Z., Potrzeby opiekuńcze seniorów – perspektywa osób w wieku 75 lat i więcej i ich rodzin  opiekunów, SGH, Warszawa, 2017.
  5. Śmietanka J., Wizerunek starości w reklamie. Stereotypy i ich wpływ na postawy społeczne wobec seniorów, w: Teorie komunikacji i mediów r. 8: Horyzonty komunikacji, (red.) M. Graszewicz, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej – Uniwersytet Wrocławski, 2016.
  6. Trzop B., Rola rodzinna babci i matki dorosłych dzieci jako społeczny komponent tożsamości współczesnych kobiet dojrzałych , w: Roczniki Socjologii Rodziny: Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie 2013.
  7. wybrane komunikaty z badań CBOS i opracowania GUS.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:52)