SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 15.0-WP-SOCP- SME
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa, społeczeństwo masowe.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy.

Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia.

Informacje: analiza hard news/soft news.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystanie technik multimedialnych, praca z tekstem, zadania praktyczne, prezentacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium (minimum to uzyskanie 50 % punktów). Ocena z kolokwium jest oceną z wykładu .

Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji); wykonywanie zadania/zadań praktycznych związanych z treścią realizowaną na ćwiczeniach; średnia arytmetyczna ocen z prezentacji i ocen z zadań praktycznych jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z kolokwium (wykłady) i oceny z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.

3. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

4. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

5. Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.

 

Literatura uzupełniająca

1. Castells M., The internet galaxy: reflections on the internet, buisness and society, New York, 2003.

2. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa 2013.

3. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008

4.  Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

5. . Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 1 i 2, Lublin 2020.

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 08:23)