SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia mediów |
Kod przedmiotu | 15.0-WP-SOCP- SME |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Socjologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi procesu komunikowania i komunikowania masowego, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów.
Brak wymagań wstępnych.
Zagadnienia : wykłady
Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.
Kultura masowa, społeczeństwo masowe.
Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo.
Mass media XXI wieku.
Propaganda - istota zjawiska.
Zagadnienia: ćwiczenia
Historia mass mediów.
Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy.
Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty, widownia.
Informacje: analiza hard news/soft news.
Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady.
Wykład konwencjonalny z wykorzystanie technik multimedialnych, praca z tekstem, zadania praktyczne, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium (minimum to uzyskanie 50 % punktów). Ocena z kolokwium jest oceną z wykładu .
Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji); wykonywanie zadania/zadań praktycznych związanych z treścią realizowaną na ćwiczeniach; średnia arytmetyczna ocen z prezentacji i ocen z zadań praktycznych jest oceną z ćwiczeń.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z kolokwium (wykłady) i oceny z ćwiczeń.
1. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.
2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
3. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
4. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
5. Mrozowski M., Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, Warszawa 2019.
1. Castells M., The internet galaxy: reflections on the internet, buisness and society, New York, 2003.
2. Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii największego projektu współtworzonego przez ludzi. Warszawa 2013.
3. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008
4. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.
5. . Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. Tom 1 i 2, Lublin 2020.
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 08:23)