SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnozowanie problemów społecznych w perspektywie lokalnej
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-DPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Badania społeczne w praktyce
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat problemów społecznych (w nawiązaniu do istniejących teorii socjologicznych) oraz ich diagnozowania w środowiskach lokalnych. Intencją prowadzącego jest również przygotowanie studentów do samodzielnej analizy oraz diagnozowania problemów społecznych – z wykorzystaniem zagadnień z zakresu omawianej problematyki.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Problemy społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii.

Wybrane ujęcia i koncepcje problemów społecznych.

Problemy społeczne w perspektywie lokalnej (adaptacja podejścia P.B. Hortona i G.R. Lesliego).

Teoretyczne i strukturalne konteksty diagnozowania problemów społecznych.

Kierunki przeciwdziałania problemom społecznym – perspektywa lokalna.

Krajowe, regionalne i lokalne programy (strategie) integracji społecznej i rozwiązywania problemów społecznych.

Ubóstwo jako główny problem społeczny. Procesy marginalizacji społecznej i wykluczania a problemy społeczne.

Diagnoza i analiza wybranych problemów społecznych w perspektywie lokalnej – projekty (grupowe) studentów.

 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, praca w grupach

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Praca w grupie

Przygotowanie oraz prezentacja grupowego projektu diagnozy i socjologicznej analizy wybranego problemu społecznego w wybranym środowisku lokalnym.

Ocenie podlegać będzie zgodność projektu z tematem, poprawna struktura pracy, rzetelność wykonania, odpowiedni dobór metod i technik badawczych do diagnozy i analizy wybranego problemu, sposób analizy danych zastanych, wykorzystana literatura, poprawny sposób prezentacji projektu.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie do zajęć, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów, podawania przykładów.

Ocena z ćwiczeń

Stanowić będzie średnią ważoną z oceny z projektu (80%) i aktywności na zajęciach (20%).

 

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
  2. Blumer H. (1993), Social Problems as Collective Behavior [in:] R. L. Jr. Curtis, B. E. Aguiree (ed.), Collective Behavior and Social Movements.
  3. Frysztacki K. (2009), Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.
  4. Hałas E. (1987), Problemy nierówności społecznych w perspektywie symbolicznego interakcjonizmu, Roczniki Nauk Społecznych, T. XV, z. 1, Lublin.
  5. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka obadaniu społeczności. Poradnik dla działaczy społecznych, http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf
  6. Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Ubóstwo jako problem społeczny. Kwestie terminologiczne i ustalenia empiryczne, Kultura i Społeczeństwo , nr 1.
  7. Machaj I. (1994), Społeczności wobec problemów lokalnych [w:] Stare i nowe struktury społeczne w Polsce, t. 2. Wieś, Lublin.
  8. Merton R. K. (1966), Social Problems and Sociological Theory [w:] R. K. Merton, R. A. Nisbet, Contemporary Social Problems, second edition, New York-Chicago-San Francisco-Atlanta.
  9. Miś L. (1997), Teoria socjologiczna a praktyka rozwiązywania problemów społecznych [w:] M. Malikowski (red.), Problemy społeczne w okresie zmian systemowych w Polsce, Rzeszów.
  10. Schimanek T. (2015), Diagnozowanie problemów społecznych, FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
  11. Staręga-Piasek J. (2013), Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa.
  12. Sztumski J. (1977), Problem społeczny jako przedmiot badań socjologii, Studia Socjologiczne, nr 3.

Literatura uzupełniająca

  1. Jarosz M. (red.) (2008), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa.
  2. Kaźmierczak-Kałużna I. (2012), Dwa oblicza biedy. Subiektywne i obiektywne aspekty sytuacji życiowej ubogich, Zielona Góra.
  3. Lipke H., Hryniewiecka A. (2008), Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa.
  4. Peretiatkowicz M., Todys P., Raport z monitoringu gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 14:53)