SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-WPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Artur Kinal
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką zmian w organizacji i funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw, zachodzących w nich procesach i skutkach dla życia codziennego oraz sposobami ich badania i wyjaśniania.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Globalizacja we współczesnym świecie, w drodze do deglobalizacji?

Starzejące się społeczeństwa: wskaźniki, dynamika, wyzwania.

Kulturowe skutki zmiany społecznej: płeć w przestrzeni prywatnej i publicznej; młodzi dorośli we współczesnym świecie.

Problematyka migracji: przyczyny, skutki, prognozy.

Kryzys wiedzy eksperckiej.

Współczesne problemy wykluczenia społecznego: bieda i ubóstwo, wykluczenie cyfrowe, wykluczenie społeczne ze względu na wiek.

Problematyka zmian klimatycznych w percepcji społecznej.

Społeczne skutki pandemii koronawirusa SARS-COV-2.

Metody kształcenia

Praca z materiałami źródłowymi, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z prezentacji i oceny z pracy pisemnej.

Literatura podstawowa

  1. Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.
  2. Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa 2018.
  3. Okólski M., Fihel  A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa 2012..
  4. Sztompka P., Socjologia zmian społecznych. Kraków. Wydawnictwo Znak, 2005.
  5. Szaban D., Trzop B., Zapiski Lubuszan "Z czasów zarazy" 2020 : pandemia koronawirusa w społeczeństwie globalnego ryzyka, Warszawa 2020.
  6. Zielińska M., Gotowi na dorosłość? Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0, Warszawa 2020.

Literatura uzupełniająca

  1. Kaźmierczak - Kałużna I., W orbicie "500+". Funkcjonowanie ubogich rodzin wielodzietnych w warunkach zmiany polityki rodzinnej w Polsce., Kultura i Społeczeństwo, nr 4 2019.
  2. Lisowski K., Perspektywy rozwoju demograficznego województwa lubuskiego - wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne, w: Sytuacja demograficzna województwa lubuskiego jako wyzwanie dla polityki społecznej i gospodarczej, red. Hrynkiewicz J., Potrykowska A.,  tom XI, Warszawa 2017..
  3. Trzop B., Umiastowska D., Wachowiak A., Światy kobiet. Nowe spojrzenie na narracje i doświadczenia polskich kobiet, Warszawa 2018.
  4. Rajewska de Mezer J., red., Wykluczenie - wymiar jednostkowy i społeczny profilaktyka i wsparcie, Poznań 2019.
  5. Szaban D., Trzop B., Social Roles of Grandparents in an Ageing, Modern Society , w: Horyzonty Wychowania: Codzienność w dobie pandemii, Vol. 20, No. 55, 2021.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 08:38)