SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Koncepcje socjologiczne a wyzwania współczesności - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Koncepcje socjologiczne a wyzwania współczesności
Kod przedmiotu 14.2--SocD-KSaWW-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest prezentacja i analiza koncepcji teoretycznych ujmujących współczesne zjawiska społeczne oraz przygotowanie studentów do krytycznej analizy rzeczywistości społecznej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Społeczeństwo ponowoczesne. Późna nowoczesność w perspektywie socjologii ewolucyjnej i porównawczej. Koncepcje A. Giddensa, S. Eisenstadta, F. Jamesona
  2. Społeczeństwo ryzyka. Cywilizacyjne źródła niepewności w sferze prywatnej i publicznej. Mechanizmy reakcji i adaptacji. Koncepcje Z. Baumana i U. Becka
  3. Społeczeństwo sieci. Logiki interakcji społecznych w świetle teorii wymiany. Koncepcje M. Lavaglio i badaczy pola społecznego
  4. Rewolucja cyfrowa. Wolność i kontrola w świecie nowych mediów. Współczesne badania nad technologią form komunikacji społecznej (A. Giddens)
  5. Racjonalność wyborów i działań jednostki w społeczeństwie nowoczesnym. Perspektywa socjologii ekonomicznej (J.S. Coleman) i nowego instytucjonalizmu
  6. Konflikty tożsamości. Prawa indywidualne i grupowe. Perspektywa multikulturowa (C. Offe i N. Glazer)
  7. Ciało i płeć kulturowa w perspektywie socjologii feministycznej. Spory wokół badań genderowych
  8. Kryzys demokracji i liberalnego modelu państwa. Nowy populizm. Koncepcje Y. Mounka i J.W. Mullera
  9. Państwa i narody w epoce globalnych konfliktów: ekonomicznych, kulturowych i migracyjnych
  10. Indywidualizm kontra nowe wspólnoty ("nowe plemiona"). Ewolucja i przyszłość zasobów kapitału społecznego. Utopia obywatelskości (J. C. Alexander)

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin w formie pisemnej. Zakres materiału jest zgodny z sylabusem przedstawionym na pierwszych zajęciach. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 50% punktów.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa to ocena z egzaminu

Literatura podstawowa

  1. Jasińska-Kania A., Nijakowski L., Szzki J., Ziółkowski M. (wybór i opracowanie), Współczesne teorie socjologiczne, T. I i T. II, Warszawa 2006.
  2. Manterys A., Mucha J. (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Ja i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szuldżycka, Warszawa 2012.
  2. Jameson F., Postmodernizm czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków 2011.
  3. Marody M., Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.
  4. Urry J., Socjologia mobilności, przeł. J. Stawiński, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 28-01-2022 21:53)