Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy nt. wykluczenia społecznego (wraz z analizą wpływu zróżnicowanych form wykluczenia na konkretne obszary życia społecznego) oraz przygotowanie studentów do socjologicznej analizy realizowanych strategii i podejmowanych działań mających na celu skuteczne przeciwdziałanie wykluczeniu, ograniczanie jego zasięgu i minimalizowanie jego negatywnych skutków.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Wykluczenie społeczne – podstawy teoretyczne i ustalenia empiryczne (stan badań).
Obszary wykluczenia społecznego.
Wykluczenie społeczne a problemy społeczne.
Inkluzja społeczna.
Instytucjonalne, programowe i indywidualne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Europejskie, krajowe i regionalne programy/strategie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Ekonomia społeczna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.. Modele ekonomii społecznej.
Podmioty ekonomii społecznej.
Reintegracja zawodowa jako narzędzie inkluzji społecznej.
Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – dobre praktyki (analiza na wybranych przykładach).
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, metoda tekstu przewodniego, analiza przypadku, dyskusja, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU
Egzamin
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Egzamin pisemny w formie pytań problemowych, otwartych (z możliwością zamiany na test z progami punktowymi – w przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej). Minimalny próg wymagany do uzyskania oceny pozytywnej – 60% punktów.
Zakres materiału obowiązujący do egzaminu – zgodnie z przedstawionym na zajęciach Sylabusem. Ocena końcowa z wykładu = ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji (analizy przypadku) – dotyczącej wybranej formy/strategii przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz aktywności podczas zajęć.
Prezentacja – w ocenie nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych, odniesienia do zróżnicowanych źródeł, a także sposób zaprezentowania tematu podczas zajęć.
Ocena z ćwiczeń stanowić będzie ocenę z prezentacji analizy przypadku.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (3.0-5.0).
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z wykładu.
Literatura podstawowa
Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji, IPiSS, Warszawa 2012.
Frąckiewicz L., Wykluczenie, rewitalizacja, spójność społeczna, Wydawnictwo Śląsk, Katowice-Warszawa 2004.
Grewiński M., Ekonomia społeczna – pojęcia, uwarunkowania, dorobek międzynarodowy, [w:] Ekonomia społeczna – wybrane problemy i metody ich rozwiązywania, (red.) A. Austen-Tynda, Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia, Katowice 2009.
Sobczak M., Wykluczenie społeczne i inkluzja społeczna z wykorzystaniem podmiotów ekonomii społecznej w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
The Social Economy in the European Union, European Economic and Social Committee, Bruxelles 2012.
Literatura uzupełniająca
Frąckiewicz L., Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej, [w:] Wykluczenie społeczne, (red.) L. Frąckiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
Goleński W., Polityka społeczna i ekonomia społeczna. Kilka uwag o sprawiedliwości społecznej, Ekonomia Społeczna, n 2/2013.
Kaźmierczak T., Centra integracji społecznej jako pomysł na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu? Refleksje wokół ustawy o zatrudnieniu socjalnym, Trzeci Sektor, nr 2/2005.
Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), W stronę aktywnej polityki społecznej. ISP, Warszawa 2003.
Koral J., Centra integracji społecznej, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2008.
Kożuch A., Książek E., Spółdzielnia socjalna jako forma przedsiębiorstwa społecznego, Pragmata Tes Oikonomias, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie z. VIII, 2014.
Piątek K., Karwacki A., Wykluczenie społeczne a kluby integracji społecznej, [w:] Wykluczenie społeczne, (red.) L. Frąckiewicz, AE, Katowice 2006.
Piątek K., Zatrudnienie socjalne a bezpieczeństwo socjalne, [w:] Bezpieczeństwo socjalne, (red.) L. Frąckiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2003.
Piecuch T., Spółdzielnie socjalne jako sposób na wykluczenie społeczne, [w:] Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, (red.) M. Pokrzywa M., S. Wilk, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.
Szluz B. (red.) Wielowymiarowość wykluczenia społecznego. Diagnoza i profilaktyka, Wydawnictwo Občianske združenie SPEKTRUM-VÝCHOD, Spišská Nová Ves 2015.
Tittenbrun J. (red.), Spółdzielnie socjalne. Skuteczny mechanizm walki z wykluczeniem społecznym czy ślepa uliczka?, Wydawnictwo Nacom, Poznań 2010.
Uwagi
Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.