SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu
Kod przedmiotu 14.2--SocD-FPWS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Projektowanie społeczne
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy nt. wykluczenia społecznego (wraz z analizą wpływu zróżnicowanych form wykluczenia na konkretne obszary życia społecznego) oraz przygotowanie studentów do socjologicznej analizy realizowanych strategii i podejmowanych działań mających na celu skuteczne przeciwdziałanie wykluczeniu, ograniczanie jego zasięgu i minimalizowanie jego negatywnych skutków.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Wykluczenie społeczne – podstawy teoretyczne i ustalenia empiryczne (stan badań).
  2. Obszary wykluczenia społecznego.
  3. Wykluczenie społeczne a problemy społeczne.
  4. Inkluzja społeczna.
  5. Instytucjonalne, programowe i indywidualne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
  6. Europejskie, krajowe i regionalne programy/strategie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
  7. Ekonomia społeczna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.. Modele ekonomii społecznej.
  8. Podmioty ekonomii społecznej.
  9. Reintegracja zawodowa jako narzędzie inkluzji społecznej.
  10. Formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – dobre praktyki (analiza na wybranych przykładach).

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda tekstu przewodniego, analiza przypadku, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin pisemny w formie pytań problemowych, otwartych (z możliwością zamiany na test z progami punktowymi – w przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej). Minimalny próg wymagany do uzyskania oceny pozytywnej – 60% punktów.
Zakres materiału obowiązujący do egzaminu – zgodnie z przedstawionym na zajęciach Sylabusem. Ocena końcowa z wykładu = ocena z egzaminu.

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji (analizy przypadku) – dotyczącej wybranej formy/strategii przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz aktywności podczas zajęć.
Prezentacja – w ocenie nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych, odniesienia do zróżnicowanych źródeł, a także sposób zaprezentowania tematu podczas zajęć.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie ocenę z prezentacji analizy przypadku.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz z wykładu (3.0-5.0).
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i z wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Broda-Wysocki P., Wykluczenie i inkluzja społeczna. Paradygmaty i próby definicji, IPiSS, Warszawa 2012.
  2. Frąckiewicz L., Wykluczenie, rewitalizacja, spójność społeczna, Wydawnictwo Śląsk, Katowice-Warszawa 2004.
  3. Grewiński M., Ekonomia społeczna – pojęcia, uwarunkowania, dorobek międzynarodowy, [w:] Ekonomia społeczna – wybrane problemy i metody ich rozwiązywania, (red.) A. Austen-Tynda, Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia, Katowice 2009.
  4. Sobczak M., Wykluczenie społeczne i inkluzja społeczna z wykorzystaniem podmiotów ekonomii społecznej w Polsce na przykładzie województwa łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  5. The Social Economy in the European Union, European Economic and Social Committee, Bruxelles 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Frąckiewicz L., Wykluczenie społeczne w skali makro i mikroregionalnej, [w:] Wykluczenie społeczne, (red.) L. Frąckiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
  2. Goleński W., Polityka społeczna i ekonomia społeczna. Kilka uwag o sprawiedliwości społecznej, Ekonomia Społeczna, n 2/2013.
  3. Kaźmierczak T., Centra integracji społecznej jako pomysł na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu? Refleksje wokół ustawy o zatrudnieniu socjalnym, Trzeci Sektor, nr 2/2005.
  4. Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.), W stronę aktywnej polityki społecznej. ISP, Warszawa 2003.
  5. Koral J., Centra integracji społecznej, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2008.
  6. Kożuch A., Książek E., Spółdzielnia socjalna jako forma przedsiębiorstwa społecznego, Pragmata Tes Oikonomias, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie z. VIII, 2014.
  7. Piątek K., Karwacki A., Wykluczenie społeczne a kluby integracji społecznej, [w:] Wykluczenie społeczne, (red.) L. Frąckiewicz, AE, Katowice 2006.
  8. Piątek K., Zatrudnienie socjalne a bezpieczeństwo socjalne, [w:] Bezpieczeństwo socjalne, (red.) L. Frąckiewicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2003.
  9. Piecuch T., Spółdzielnie socjalne jako sposób na wykluczenie społeczne, [w:] Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, (red.) M. Pokrzywa M., S. Wilk, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2013.
  10. Szluz B. (red.) Wielowymiarowość wykluczenia społecznego. Diagnoza i profilaktyka, Wydawnictwo Občianske združenie SPEKTRUM-VÝCHOD, Spišská Nová Ves 2015.
  11. Tittenbrun J. (red.), Spółdzielnie socjalne. Skuteczny mechanizm walki z wykluczeniem społecznym czy ślepa uliczka?, Wydawnictwo Nacom, Poznań 2010.

Uwagi

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Kołodziej (ostatnia modyfikacja: 27-01-2022 10:26)