SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do kształcenia i wychowania resocjalizacyjnego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do kształcenia i wychowania resocjalizacyjnego
Kod przedmiotu 05.0-WP-RzK-WKWR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 15 1 Egzamin

Cel przedmiotu

Student zapoznany zostanie z przedmiotem i zakresem obejmującym podstawową wiedzę z zakresu wychowania i kształcenia resocjalizującego.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza z zakresu społecznego funkcjonowania człowieka

Zakres tematyczny

Wykłady
Pedagogika jako nauka o procesach edukacyjnych. Terminologia w pedagogice. Wyrazy
podstawowe i pochodne. Składniki, dynamizmy wychowania. Kierunki rozwoju
wychowawczego. Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. Teoretyczne konteksty pedagogiki
resocjalizacyjnej. Wychowanie i kształcenie resocjalizujące. Miejsce pedagogiki
resocjalizacyjnej w systemie nauk. Koncepcja twórczej resocjalizacji. Pedagog
resocjalizacyjny – model wzorzec.
Ćwiczenia
Struktura pojęć pedagogicznych. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Norma i patologia w
zachowaniu ludzkim. Zaburzenia w zachowaniu - niedostosowanie i nieprzystosowanie
społeczne. Czynniki rozwojowe człowieka. Kryzysy rozwojowe jako przesłanka sprzyjająca
zaburzeniom w zachowaniu. Struktura procesu resocjalizacji. Wychowanie resocjalizacyjne.
Zasady wychowania resocjalizującego. Formy, metody i środki wychowania
resocjalizującego. Kształcenie resocjalizujące- istota, organizacja i zakres. Cele i program
kształcenia resocjalizacyjnego. Zasady nauczania niedostosowanych społecznie. Placówki
resocjalizacyjne.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia - dyskusja, pogadanka 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu (51% poprawnych odpowiedzi).
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych w trakcie pracy w semestrze:
przygotowanie i zaprezentowanie referatu (prezentacji), aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Kieszkowska A. (red.)(2011), Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków.

Konopczyński M. (2007), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa.

Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków.

Urban B. (red.) (2010), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Mysłowice.

Kunowski S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.
Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.
Urban B. Stanik J. (red.) (2007), Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa.

Literatura uzupełniająca

Czapów Cz. (1978), Wychowanie resocjalizujące, Warszawa.
Jaworska A. (2012), Leksykon resocjalizacji, Kraków.
Śliwerski W. (red.) (2006, 2010) Pedagogika, tom 3,4, Gdańsk.
Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2022 15:24)