SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do kształcenia i wychowania resocjalizacyjnego |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-RzK-WKWR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Student zapoznany zostanie z przedmiotem i zakresem obejmującym podstawową wiedzę z zakresu wychowania i kształcenia resocjalizującego.
Ogólna wiedza z zakresu społecznego funkcjonowania człowieka
Wykłady
Pedagogika jako nauka o procesach edukacyjnych. Terminologia w pedagogice. Wyrazy
podstawowe i pochodne. Składniki, dynamizmy wychowania. Kierunki rozwoju
wychowawczego. Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. Teoretyczne konteksty pedagogiki
resocjalizacyjnej. Wychowanie i kształcenie resocjalizujące. Miejsce pedagogiki
resocjalizacyjnej w systemie nauk. Koncepcja twórczej resocjalizacji. Pedagog
resocjalizacyjny – model wzorzec.
Ćwiczenia
Struktura pojęć pedagogicznych. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Norma i patologia w
zachowaniu ludzkim. Zaburzenia w zachowaniu - niedostosowanie i nieprzystosowanie
społeczne. Czynniki rozwojowe człowieka. Kryzysy rozwojowe jako przesłanka sprzyjająca
zaburzeniom w zachowaniu. Struktura procesu resocjalizacji. Wychowanie resocjalizacyjne.
Zasady wychowania resocjalizującego. Formy, metody i środki wychowania
resocjalizującego. Kształcenie resocjalizujące- istota, organizacja i zakres. Cele i program
kształcenia resocjalizacyjnego. Zasady nauczania niedostosowanych społecznie. Placówki
resocjalizacyjne.
Wykład konwersatoryjny
Ćwiczenia - dyskusja, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunki zaliczenia
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu (51% poprawnych odpowiedzi).
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia z ćwiczeń jest średnia arytmetyczna ocen uzyskanych w trakcie pracy w semestrze:
przygotowanie i zaprezentowanie referatu (prezentacji), aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i z ćwiczeń.
Kieszkowska A. (red.)(2011), Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna, Kraków.
Konopczyński M. (2007), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa.
Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków.
Urban B. (red.) (2010), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Mysłowice.
Kunowski S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa.
Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.
Urban B. Stanik J. (red.) (2007), Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa.
Czapów Cz. (1978), Wychowanie resocjalizujące, Warszawa.
Jaworska A. (2012), Leksykon resocjalizacji, Kraków.
Śliwerski W. (red.) (2006, 2010) Pedagogika, tom 3,4, Gdańsk.
Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2022 15:24)