SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki zawodowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wybrane zagadnienia z filozofii i etyki zawodowej
Kod przedmiotu 08.1-WP-RzK-WZFEZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Zegzuła - Nowak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią europejskich idei filozoficznych, ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowożytnych koncepcji natury ludzkiej, zaznajomienie z najważniejszymi systemami etyki normatywnej; uświadomienie znaczenia i wpływu koncepcji filozoficznych na rozwój kultury i nauki; ukazanie roli filozoficznej i etycznej refleksji nad człowiekiem w procesie resocjalizacji. Zapoznanie studentów z etyką zawodową pracy służb mundurowych (przede wszystkim funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej). Kodeks etyki zawodowej jako fundament aksjologiczny służby penitencjarnej (na którym opierają się zasady poszanowania godności skazanego oraz zapewnienie mu humanitarnego traktowania i warunków bytowych) oraz standard profesjonalnego wykonywania zawodu.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

  • Podstawy filozofii: filozofia jako „umiłowanie mądrości”, znaczenie filozoficznej problematyzacji rzeczywistości, główne pytania i dziedziny filozofii, filozofia wobec innych dziedzin kultury (nauka, religia, ideologia, światopogląd), filozofia a pedagogika.
  • Zarys historii europejskich idei filozoficznych: byt, zmienność, poznanie, dusza, sprawiedliwość, prawo, Bóg, piękno, dobro.
  • Wybrane filozoficzne koncepcje: paradygmat sofistyczny i sokratejski, człowiek u Platona i Arystotelesa, średniowieczny obraz natury ludzkiej, narodziny renesansowego humanizmu, nowożytny naturalizm.
  • Podstawy etyki: moralność, normy moralne, sankcja, sumienie, godność, wartości, dylemat moralny, imperatyw, preferencja.
  • Podstawowe systemy normatywne: aretologia, deontologia, aksjologia.
  • Etyka opiekuna spolegliwego – Tadeusza Kotarbińskiego.
  • Teoretyczne podstawy etyk zawodowych. Zadania zawodowe w świetle norm etycznych.
  • Charakterystyka norm etycznych związanych z pełnieniem służby lub wykonywaniem pracy w Służbie Więziennej na tle ogólnych założeń i celów etyki zawodowej.
  • Kodyfikacja i przestrzeganie standardów etycznych w organizacji odpowiedzialnej za egzekucję orzeczeń sądowych w obszarze prawa karnego.
  • Kształtowanie etosu funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej.
  • Odpowiedzialność zawodowa. Patologie moralne w środowisku pracy.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie testu wolnego wyboru z progami punktowymi. Ocenę pozytywną otrzymuje student, który uzyska 60% punktów, dodatkowo: prezentacja referatu związanego z problematyką zajęć, aktywność (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności). Dla studentów posiadających IOS frekwencja na zajęciach powinna wynosić 50% (nieobecności poniżej tej frekwencji powinny zostać uzupełnione poprzez sporządzenie notatki z wykładu lub omówienie jego treści na konsultacjach).

Literatura podstawowa

1. Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 1983 (lub wydania nowsze).

2. Ciepły F., Poszanowanie godności skazanego w kontekście zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy Służby Więziennej,[w:] „Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych”, III Seminarium z cyklu „Odpowiedzialność dyscyplinarna w służbach mundurowych”, pod red. P. Jóźwiaka, K. Opalińskiego, „Biblioteka Kwartalnika Prawno-Kryminalistycznego” 2013, nr 3, s. 30-39.

3.Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992.

4. Gil D., Etyka funkcjonariusza Służby Więziennej. Czy właściwa postawa funkcjonariusza może oddziaływać programowo na skazanego?, [w:] „Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych”, III Seminarium z cyklu „Odpowiedzialność dyscyplinarna w służbach mundurowych”, pod red. P. Jóźwiaka, K. Opalińskiego, „Biblioteka Kwartalnika Prawno-Kryminalistycznego” 2013, nr 3, s. 44-50.

5. Kalita Z., red., Etyka w teorii i praktyce, Wrocław 2001

6. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007.

7. Przesławski T., Normy etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, [w:] „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, 2015, nr 89.

8. Pytak L., Pedagogika resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne.

wyd. APS, Warszawa 2000;

9. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.

10. Środa M., Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994.

11. Lazari-Pawłowska I., Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971.

Literatura uzupełniająca

1. Górnicka J., W obronie kodeksów etyki zawodowej, „Etyka” 1994, nr 27.

2. Filozofia: podstawowe pytania, pod red. E. Martena i M. Schnädelbacha,

Warszawa 1995.

3. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2002.

4. Konstańczak S., Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki, Wyd. WSP Słupsk, Słupsk 2000.

5. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.

6.Reale G., Historia filozofii starożytnej, T. I-V, Lublin 1994 i nn.

7. Konstytucja RP.

8.Lenart-Kłoś K., Wartości funkcjonariuszy Służby Więziennej, „Zeszyty  Naukowe”, KUL 62 (2019), nr 1.

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 12:06)