SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zagadnienia podstawowe kryminologii |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-PPK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Student pozna podstawowe zagadnienia z dziedziny kryminologii, zostanie przybliżono zjawisko przestępczości, koncepcje kryminologiczne, teorie.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej
Tematyka przedmiotu będzie obejmowała podstawowe zagadnienia kryminologiczne dotyczące przestępstwa, przestępcy oraz zjawiska przestępczości. Omówione zostaną najważniejsze koncepcje kryminologiczne wyjaśniające przyczyny zachowań przestępczych (m.in. koncepcja naznaczania społecznego Edwina M. Schura, teoria zróżnicowanych powiązań Edwina Sutherlanda, teorie zróżnicowania kulturowego Alberta Cohena i Waltera Millera, teoria ekologiczna Ernesta Burgessa). Przedmiotem zajęć będzie problem przestępczości ujawnionej i przestępczości nieujawnionej (zagadnienie tzw. ciemnej liczby przestępstw), w tym także metody służące otrzymywaniu informacji na temat popełnionych przestępstw. Scharakteryzowany zostanie wpływ zmian społecznych na zjawisko przestępczości, a także wybrane kategorie przestępstw (związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem publicznym) w oparciu o analizę danych statycznych dotyczących zjawiska przestępczości w Polsce (m. in. przestępczość gospodarcza ze szczególnym uwzględnieniem problemu korupcji). Odrębnie zostanie scharakteryzowana problematyka ofiary przestępstwa (wiktymologia) oraz zagadnienie strachu przed zjawiskami przestępczymi. Przedmiotem zajęć będzie również problematyka zapobiegania przestępczości oraz strategie walki z przestępczością (m.in. w odniesieniu do tzw. przestępstw bez ofiar), jak również zjawisko tzw. populizmu penalnego. W trakcie zajęć zostanie również przygotowana ankieta służąca uzyskaniu informacji na temat wybranych problemów związanych ze zjawiskiem przestępczości (np. tzw. survey wiktymizacyjny w celu określenia tzw. ciemnej liczby przestępstw).
Burza mózgów, wykład, projekcja filmowa, pogadanka
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem:
3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)
3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)
4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)
4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)
5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)
Ćwiczenia: kolokwium, praca pisemna
J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, InfoTrade, Gdańsk 2007
B. Hołyst, Kryminologia, LexisNexis, Warszawa 2009
J. Czapska, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni, Wyd. UJ, Kraków 2012
J.W. Wójcik, Przeciwdziałanie przestępczości zorganizowanej. Zagadnienia prawne, kryminologiczne i kryminalistyczne, WoltersKluwer, Warszawa 2011
Siemaszko, B. Gruszczyńska, M. Marczewski, Atlas przestępczości w Polsce 4, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009
Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 22:15)