SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Prawne podstawy resocjalizacji z elementami prawa policyjnego |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-PPREPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zrozumienie znaczenia procesu resocjalizacji jako istotnego czynnika zmniejszającego zagrożenie przestępczością,
Zrozumienie wieloznaczności pojęcia „resocjalizacja” i teorii z tym pojęciem związanych,
Zapoznanie się z historycznymi koncepcjami wymiaru kary i resocjalizacji,
Zapoznanie się z prawnymi regulacjami pracy resocjalizacyjnej wobec nieletnich
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami prawa karnego materialnego i prawa karnego procesowego;
Zrozumienie prawnych instytucji prawa karnego wykonawczego,
Zapoznanie się z prawnymi regulacjami odbywania kary pozbawienia wolności i prowadzenia resocjalizacji w placówkach zamkniętych (totalnych),
Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu prawnej regulacji funkcjonowania służb mundurowych,
Zapoznanie się i zrozumienia znaczenia prawnej regulacji stosowania środków przymusu fizycznego
Student posiada wiedzę z zakresu socjologii i psychologii społecznej. Rozumie znaczenie prawa w regulowaniu stosunków na różnych płaszczyznach życia społecznego.
Problematyka wykładu
Pojęcie resocjalizacji i jego historyczne uwarunkowania
Znaczenie karania sprawców przestępstw i procesu resocjalizacji dla zjawiska powrotu do przestępstwa. Znaczenie społecznego i instytucjonalnego zawiadomienia o przestępstwie.
Postępowanie w sprawach nieletnich – przejawy demoralizacji i przestępczości nieletnich
Teorie kary i jej wymiaru
Zasady wymiaru kary za przestępstwa i wykroczenia, podstawowe typy przestępstw w kodeksie karnym
Organizacja systemu penitencjarnego w Polsce i organów postępowania wykonawczego
Prawna regulacja wykonania kary pozbawienia wolności – Typy o rodzaje zakładów karnych, klasyfikacja skazanych
Prawa i obowiązki osób pozbawionych wolności. Prawne podstawy resocjalizacji.
Środki oddziaływania penitencjarnego
Środki zabezpieczające i Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego
Funkcjonowanie służb mundurowych ze szczególnym uwzględnieniem służb mundurowych
Znaczenie prawnej regulacji stosowania środków przymusu bezpośredniego w kontekście praw i obowiązków obywatelskich,
Prawne uregulowania dotyczące sprawców z zaburzeniami psychicznymi, przestępstw szczególnie niebezpiecznych i popełnionych na tle seksualnym – tzw. Ustawa o bestiach
Problematyka ćwiczeń
Resocjalizacja – klasyfikacji definicji pojęcia, historyczna i społeczna zmienność znaczenia resocjalizacji,
Resocjalizacja jako pojęcie prawa karnego i prawa karnego wykonawczego,
Zasady postępowania wobec nieletnich sprawców przestępstw,
Przejawy demoralizacji nieletnich,
Zawiadomienie o przestępstwie – społeczny i instytucjonalny obowiązek zawiadomienia o przestępstwie,
Zasady wymiaru kary za przestępstwo, przesłanki tymczasowego aresztowania i wymiaru kary pozbawienia wolności,
Organy postępowania wykonawczego,
Regulamin wykonywania tymczasowego aresztowania,
Regulamin wykonywania kary pozbawienia wolności,
Praktyczne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności w systemie terapeutycznego oddziaływania,
Prawna regulacja funkcjonowania służb mundurowych,
Stosowanie środków przymusu bezpośredniego: ich rodzaje i warunki (prawne i faktyczne) ich użycia,
Poczytalność, poczytalność ograniczona i niepoczytalność sprawcy czynów zabronionych,
Rejestr sprawców na tle seksualnym – przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
Tzw. ustaw o bestiach - Ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
Wykład: Wykład z prezentacją, wykłady konwersatoryjny
Ćwiczenia: analiza tekstów z dyskusją, analiza przypadków i rozwiazywania kazusów
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu składający się z co najmniej 30 pytań. Za każde pytanie student może otrzymać 1 punkty. Minimalna ilość punktów konieczna do zaliczenia egzaminu wynosi 18. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Zaliczenie ćwiczeń: Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia jest udzielanie odpowiedzi przez studenta na pytania sformułowane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń. Warunkiem jest obecność na zajęciach, a w przypadku nieobecności – zaliczenie materiału z zajęć. Można mieć jedną nieobecność.
W przypadku osób z Indywidualną Organizacją Studiów – zaliczenie ćwiczeń następuje na warunkach określonych na początku semestru na konsultacjach. Zaliczenie przedmiotu – egzamin.
Małgorzata Kuć – Prawne podstawy resocjalizacji;; Skrypty Becka, 2013
Małgorzata Kuć – Kryminologia; C.H. Beck 2015
Janina Błachut, Andrzej Gaberle, Krzysztof Krajewski – Kryminologia;; Arche s.c. 2018
ustalana przez prowadzącego na początku semestru
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-02-2022 07:04)