SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z rodziną dysfunkcyjną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z rodziną dysfunkcyjną
Kod przedmiotu 05.9-WP-RzK-MPzRD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Resocjalizacja z kryminologią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z rodziną dysfunkcyjną, w tym do rozpoznawania jej problemów i podejmowania działań interwencyjnych oraz wspierających na rzecz poprawienia jej funkcjonowania w różnych dziedzinach życia.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Rodzina współczesna. Repetytorium

Rodzina dysfunkcyjna - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie. Komunikacja w rodzinie – przejawy zaburzeń w sferze komunikacji. Relacje w rodzinie dysfunkcyjnej. Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna.

Możliwości pomocy rodzinom dysfunkcyjnym. Formy pomocy: poradnictwo, psycho i socjoterapia, mediacje, wsparcie socjalne, piecza zastępcza.

System wsparcia rodzin dysfunkcyjnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Praca pedagoga i psychologa szkolnego jako forma pomocy rodzinie dysfunkcyjnej. Rola ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji pozarządowych. Lokalne zespoły Interdyscyplinarne.

Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie. Kobiety i dzieci jako ofiary przemocy w rodzinie. Przemoc wobec osób starszych.

Uregulowania prawne dotyczące przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie. Procedura „Niebieskiej Karty”. Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Praca z rodziną, w której występuje przemoc.

Rodzina z problemem uzależnienia i współuzależnienia. Alkoholizm, narkomania, hazard, pracoholizm i uzależnienie od internatu jako przyczyny dysfunkcji rodziny. Praca z rodziną, w której występuje uzależnienie.

Bezrobocie, bezdomność i ubóstwo ekonomiczne jako przyczyna dysfunkcji środowiska rodzinnego. Możliwości wsparcia rodziny w sytuacji ubóstwa.

Rodzina niepełna: zespół braku ojca lub matki, śmierć jednego z rodziców, rozwód, przebywanie w zakładzie karnym. Dysfunkcje rodziny na skutek migracji rodziców. Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.

Dysfunkcjonalność rodziny jako skutek rozchwiania ładu społeczno-moralnego. Rodzina niewydolna wychowawczo. Ubóstwo kulturowe rodziny. Przestępczy styl życia. Rodzina dysfunkcyjna a resocjalizacja.

Metody kształcenia

dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena z testu (pytania otwarte z progami procentowymi przeliczanymi wg skali 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84 = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,0, ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (tzw. temat ekspercki); ocena projektu dotyczącego diagnozy rodziny– praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.

Nieobecność na zajęciach powinna być nadrobiona w ramach konsultacji. Osoby z IOS zobowiązane są uczestniczyć w kolokwium, zajęciach, na których prezentują temat ekspercki oraz przedstawić projekt.

Ocenę końcową stanowi średnia ocen cząstkowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ocen cząstkowych.

Literatura podstawowa

  1. Grzegorzewska I., Dorastanie w rodzinie z problemem alkoholowym, Warszawa 2011
  2. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Wyd. PARPAMEDIA, Warszawa 2008
  3. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
  4. Pospiszyl I. Przemoc w rodzinie, PWN, Warszawa 1994
  5. Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls,  Kraków 2006

Literatura uzupełniająca

  1. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
  2. Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2002
  3. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
  4. Sasal H. D., Niebieskie karty. Procedura interwencji wobec przemocy w rodzinie, Wydawnictwo Edukacyjne Parpa, Warszawa 2006.
  5. Polanowski J., Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka, Wyd. Parpamedia, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 11-02-2022 14:11)