SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarys pedagogiki rodziny |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-RzK-ZPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Resocjalizacja z kryminologią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy na temat rodziny, jej specyfiki jako agendy socjalizacyjnej i środowiska wychowawczego, dysfunkcji w jej funkcjonowaniu oraz przemian zachodzących we współczesnej rodzinie
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, socjologii, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej.
Nauki o rodzinie - wprowadzenie. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny.
Rodzina współczesna. Alternatywne formy życia rodzinnego i małżeńskiego.
Macierzyństwo i ojcostwo. Dziecko w rodzinie współczesnej. Problemy samotnego rodzicielstwa.
Więzi w rodzinie. Rola więzi społecznych i emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi w rodzinie.
Rodzina a rozwój dziecka. Socjalizacja i wychowanie w rodzinie. Mechanizmy socjalizacji w rodzinie.
Wartości w rodzinie. Uwarunkowania międzypokoleniowego przekazu wartości.
Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
Rodzina z dzieckiem o zaburzonym rozwoju. Osoba chora i niepełnosprawna w rodzinie.
Funkcjonowanie rodzin niepełnych i zrekonstruowanych, rodzin mało i wielodzietnych oraz związków nieformalnych posiadających dzieci.
Zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny. Rodziny dysfunkcyjne.
Rodzinne uwarunkowania niedostosowania społecznego oraz przestępczego styku życia
Relacje rodzina - szkoła. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły.
Rodzina wobec trudności i kryzysów. Sprawowanie opieki nad dziećmi w sytuacji kryzysu.
Obszary i możliwości pedagogicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.
Wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca grupowa; wykonać projekt – opracowanie dotyczące obrazu transmisji pokoleniowej w rodzinie - praca indywidualna; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy.
1. Farnicka M., Przemiany realizacji zadań rozwojowych ewolucja czy rewolucja?, Oficyna Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011
2. Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
3. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
4. Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. O nowym układzie sił w polskich rodzinach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
5. Slany K., Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków 2008
6. Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011
7. Wrzesień W., Żurek A., Przybył I., Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń, Wyd. UAM, Poznań 2005
1. Beck U., Beck-Gernsheim E., Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, PWN, Warszawa 2013
2. Farnicka M., Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Difin, Warszawa 2013
3. Toroń-Fórmanek B. Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, 2013, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013
4. Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K. (Zbyt) młodzi rodzice, Wydaw. TRIO, Warszawa 2011
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-02-2022 18:13)