Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym, wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT oraz systemami administracji elektronicznej w codziennej w pracy. Zapoznanie z architekturą informacyjną Państwa, podstawowymi aktami prawnymi związanymi z e-administracją oraz zasadami działania systemu EZD wspomagającego obieg dokumentów i kontrolę przepływu pracy.
Wymagania wstępne
Podstawowe wiedza i umiejętności obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows/Linux/MacOS
Zakres tematyczny
Podstawy prawne cyfryzacji administracji
Informacja elektroniczna w administracji elektronicznej
e-government, e-administracja, e-urząd, e-zdrowie
Rejestry i ewidencje publiczne oraz elektroniczne usługi administracji
Dokument elektroniczny w Administracji Publicznej
Podpis elektroniczny w Administracji Publicznej
Profil zaufany / podpis zaufany
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Elektroniczna skrzynka podawcza
Interfejsy elektronicznych usług publicznych
Bazy danych, źródła danych oraz sposoby ich zasilania
Krajowe, regionalne i lokalne systemy informatyczne
Aplikacja mObywatel
Systemy Informacji Przestrzennej
Konwersja dokumentów
Metody kształcenia
Pokaz, demonstracja, praca z książką, z materiałem źródłowym, samodzielne korzystanie z kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką, materiałami źródłowymi czy kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów wszystkich zadań praktycznych, prac zaliczeniowych oraz kolokwiów. Wiedza teoretyczna z zakresu e-administracji weryfikowana będzie na podstawie kolokwium z progami punktowymi.
Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie sprawdzianów oraz zadań i prac.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z laboratoriów.
Skala ocen:
od 92% do 100% - 5
od 84% 91,99% - 4+
od 76% 83,99% - 4
od 68% do 75,99% - 3+
od 60% do 67,99% - 3
od 0% do 59,99% - 2
Literatura podstawowa
Kowalczyk M., Cyfrowe państwo. Uwarunkowania i perspektywy, Warszawa 2019.
K. Jastrzębska, Elektroniczna administracja jako narzędzie wdrażania zmian organizacyjnych, Wydawnictwo: CeDeWu, Warszawa 2018
Praca zbiorowa pod red. A.Prasala i M.Kraski: eUrząd cyfrowe usługi publiczne, Infor, 2016
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565)
Aktualne dokumenty prawne dotyczące administracji elektronicznej (ustawy, rozporządzenia, obwieszczenia)
Literatura uzupełniająca
M. Butkiewicz, Internet w instytucjach publicznych. Zagadnienia prawne, Difin 2006.
B. Bal-Domańska, A. Salus, Wstęp do e-administracji : e-obieg dokumentów w administracji publicznej z wykorzystaniem el-Dok-Systemu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010
G. Szpor,, Cz. Martysz, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Komentarz, Wolters Kluwer Polska, Wydanie 1/2015.
Papińska-Kacperek J.: Usługi cyfrowe. Perspektywy wdrożenia i akceptacji cyfrowych usług administracji publicznej w Polsce, Wydawnictwo UŁ, 2013
Kral P. : Nowa instrukcja kancelaryjna z komentarzem i instruktażem sporządzania , ODDK, 2011
J. Jankowski, Administracja elektroniczna, Wyd. Nunicypium, 2009.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.