SylabUZ

Generate PDF for this page

Practical German II - course description

General information
Course name Practical German II
Course ID 09.1-WH-FGP-FGP-PN2-n1- 20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 12
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Gerda Nogal
  • dr Monika Schönherr
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Praktyczna nauka języka niemieckiego II -Słuchanie i czytanie - Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Gramatyka praktyczna - Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Interakcje językowe pisemne - Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Interakcje językowe ustne - Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Ćwiczenia fonetyczne - Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego II - Egzamin - Egzamin 0 0 0 0 Exam

Aim of the course

CELE NADRZĘDNE PRZEDMIOTÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MODUŁU:

- kształcenie i doskonalenie czterech głównych sprawności językowych: receptywnych (sprawności słuchania i czytania) oraz produktywnych (mówienia i pisania), 
- sukcesywne podnoszenie kompetencji językowej poprzez doskonalenie aktywnej znajomości gramatyki,
- poszerzanie zasobu słownictwa, rozwijanie poprawności i płynności wypowiedzi,
- nabywanie kompetencji interakcji językowych oraz świadomości kulturowej obszaru niemieckojęzycznego.

Oczekiwany poziom opanowania języka po ukończeniu kursu: A2.

W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:

  1. Ćwiczenia fonetyczne
  2. Ćwiczenia leksykalne
  3. Interakcje językowe ustne
  4. Gramatyka praktyczna
  5. Słuchanie i czytanie

 

CELE POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW

1. ĆWICZENIA FONETYCZNE

Celem zajęć jest (obok przyswojenia wiedzy teoretycznej z zakresu budowy aparatu mowy, klasyfikacji głosek niemieckich oraz rozpoznawania i nazywania ich cech artykulacyjnych, stosowania transkrypcji fonetycznej) rozwijanie i doskonalenie wymowy w języku niemieckim ze szczególnym uwzględnieniem artykulacji pojedynczych głosek, intonacji, akcentu wyrazowego i zdaniowego.

2. ĆWICZENIA LEKSYKALNE

Mają na celu systematyczne poszerzanie i utrwalanie znajomości słownictwa języka niemieckiego z różnych obszarów komunikacji, rozwijanie receptywnej i produktywnej znajomosci struktur leksykalnych, a także opanowanie technik efektywnego przyswajania słownictwa. 

3. INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do spontanicznych i gramatycznie poprawnych interakcji językowych min. poprzez doskonalenie swobodnego i sprawnego sposobu wypowiadania się w rozmaitych kontekstach komunikacyjnych, szybkiego reagowania na komunikaty, pogłębienia słownictwa, w tym min. kolokacji językowych, stałych związków wyrazowych oraz stosowanie poprawnych struktur gramatycznych. Zajęcia kładą nacisk także na rozwój kompetencji w zakresie komunikacji parawerbalnej oraz niewerbalnej.

4. GRAMATYKA PRAKTYCZNA

Zajęcia zmierzają do opanowania struktur i reguł gramatycznych języka docelowego, ich automatyzacji oraz przejscia do aktywnego, świadomego i poprawnego zastosowania w tworzonych wypowiedziach ustnych i pisemnych.

5. SŁUCHANIE I CZYTANIE

Zadaniem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji receptywnych ze szczególnym uwzględnieniem rożnych technik słuchania i czytania (globalne, selektywne etc.).

Prerequisites

Brak

Scope

ĆWICZENIA FONETYCZNE

Elementarne wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania narządów mowy, transkrypcja IPA, samogłoska a spółgłoska, samogłoski niemieckie: cechy i dystrybucja, określanie spółgłosek wg czterech kryteriów: miejsce artykulacji, sposób artykulacji, dźwięczność, siła artykulacji, akcent wyrazowy i zdaniowy.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

Treści ogniskujące się na aktualnych zagadnieniach i obszarach życia codziennego oraz aspektach i rytuałach komunikacji międzyludzkiej, elementy wiedzy krajo- i kulturoznawczej docelowego obszaru językowego  ('Alltagslandeskunde und Kulturkunde').

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • strona bierna czasownika
  • parafrazy strony biernej
  • tryb przypuszczający
  • Konjunktiv II - zdania nierealne: życzeniowe, warunkowe, porównawcze, skutkowe
  • Konjunktiv I – tworzenie form do czasu teraźniejszego i przeszłego
  • mowa zależna

SŁUCHANIE I CZYTANIE

Słuchanie i czytanie ze zrozumieniem obejmujące strategie rozumienienia ogólnego sensu tekstu (słuchanie globalne) oraz  informacji szczegółowych (słuchanie wybiórcze/selektywne), praca z tekstem na wszystkich możliwych poziomach (strukturalnym, gramatycznym, leksykalnym, semantycznym), teksty o różnej proweniencji i tematyce (min. rodzina, kultura, zdrowie, hobby, media, transport, szkolnictwo, historia, przestępczość, polityka etc.).

Teaching methods

  • Zastosowanie metod 1) podających – objaśnienie lub wyjaśnienie, 2) praktycznych – ćwiczenia przedmiotowe (utrwalające, automatyzujące, produkcyjne), 3) problemowo-aktywizujących (dyskusja dydaktyczna, wplatanie aspektów wiedzy teoretycznej w komunikatywne, praktyczne ramy i konteksty zastosowania),
  • progresja materiału nauczania systematyczna i/lub sytuacyjna,
  • kształcenie ukierunkowane na wypracowanie strategii i autonomizację procesu nauki.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Do zaliczeń dopuszczone są osoby, które zaliczyły blok PNJN I na ocenę przynajmniej 3,0.

Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie do zajęć, rzetelne i systematyczne wywiązywanie się z nałożonych zadań domowych, aktywność na zajeciach oraz frekwencja. Ocenie podlega poziom opanowania poszczególnych partii materiału w formie ustnych wypowiedzi podczas seminarium oraz pisemnych sprawdzianów wiedzy. 

Egzamin w sesji letniej obejmujący wszystkie przedmioty wchodzące w skład modułu PNJN.  

 

Recommended reading

ĆWICZENIA FONETYCZNE

  • Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende. Berlin u.a. 1998. (Biblioteka DAAD)
  • Rausch R. I., Deutsche Phonetik für Ausländer, Berlin-New York 1991.
  • DUDEN, Das Aussprachewörterbuch, Mannheim 1990.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

  • Brill, Lilli Marlen/ Techmer Marion: Großes Übungsbuch. Wortschatz. A2-C1.Ismaning: Hueber 2011.
  • Ferenbach, M./Schüßler, I., Wörter zur Wahl. Übungen zur Erweiterung des Wortschatzes. Stuttgart 2002.

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • Dreyer, H./Schmidt, R.: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Max Hueber Verlag 2001. (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący)

CZYTANIE I SŁUCHANIE

  • Buscha, A./Linthout, G.: Das Oberstufendeutsch - Deutsch als Fremdsprache. Ein Lehr- und Übungsbuch für fortgeschrittene Lehrer. Leipzig: Schubert Verlag. (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący) 2005
  • Buscha, A./Raven S./Szita, S.: Erkundungen. Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag. 2016. (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący)
  • www.hoertexte-deutsch.at
  • www.deutsch-perfekt.com/deutsch-hoeren 

 

Further reading

ĆWICZENIA FONETYCZNE

  • Morciniec, N./Prędota, S. Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

ĆWICZENIA LEKSYKALNE, INTERAKCJE JĘZYKOWE USTNE

  • Apelt, M. L., Wortschatz und mehr: Übungen für die Mittel- und Oberstufe. Ismaning 1995.
  • Buscha, A./Friedrich, K., Deutsches Übungsbuch: Übungen zum Wortschatz der deutschen Sprache. Leipzig 1996.
  • Földeak, H.: Sag’s besser! Teil 1, Ismaning 2001.
  • Földeak, H.: Sag’s besser! Teil 2, Ismaning 2001.
  • Pasewalck, S./ Neidlinger, D., AusBlick 2, 3. Ismaning 2012.
  • Ullmann, K./Loria, C.A., Das A und O. Deutsche Redewendungen. München 2008.

GRAMATYKA PRAKTYCZNA

  • Eppert, Franz: Grammatik lernen und verstehen. München 1988. 
  • Christian Fandrych, Christian /Tallowitz, Ulrike: Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Klett Verlag 2005.
  • Hall, Karin; Scheiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Max Hueber Verlag 1995. 
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch. Berlin 2002. 
  • Rug, Wolfgang/ Tomaszewski, Andreas: Grammatik mit Sinn und Verstand. Klett Verlag 2015. (Dostęp do publikacji zapewni prowadzący)

SŁUCHANIE I CZYTANIE

  • https://www.klett-lerntraining.de/main/book-04_01-downloads

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 15-02-2023 15:01)