SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego V |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FGP-PNJN-5-n-20 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Pisanie - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Sprawności zintegrowane - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Praktyczna nauka języka niemieckiego V - Ćwiczenia konwersacyjne - Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć wchodzących w skład praktycznej nauki języka PNJN V jest kształtowanie zintegrowanej kompetencji komunikacyjnej w zakresie czterech sprawności językowych: mówienia. słuchania, czytania i pisania. Opanowanie ważnych z punktu widzenia studiów filologicznych strategii rozumienia tekstów i komunikowania wymaga kompleksowych umiejętności (analiza kontekstu wypowiedzi, umiejętność wyszukiwania słów kluczowych, formułowania podpunktów jako podstawy dłuższych wypowiedzi etc.). W trakcie zajęć uwaga będzie skierowana na świadome i systematyczne doskonalenie strategii komunikacyjnych w zakresie języka pisanego i mówionego oraz różnych podsystemów języka niemieckiego.
W skład modułu wchodzą następujące elementy (sprawności):
Pisanie: ćwiczenia przygotowujące do opanowania języka naukowego (AWS: Allgemeine Wissenschaftssprache)
Ćwiczenia z tekstem: umiejętność interpretacji, strategie rozumienia tekstów pisanych
Konwersacje.
Oczekiwany poziom opanowania języka po ukończeniu kursu: B2.2/C1.1
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2.1.
- Tematyka związana z życiem codziennym: mobilność, konflikty społeczne, media i obyczaje, zmiany w organizacji życia i nauki w okresie pandemii itp.
- Praca zawodowa: różnice w posługiwaniu się językiem w codziennej komunikacji i w pracy zawodowej, cechy tzw. "AWS = Allgemeine Wissenschaftssprache"
- Tematyka związana z aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, politycznymi i gospodarczymi: recenzje filmów, globalizacja i związane z nią szanse i zagrożenia, ochrona środowiska.
- Tematyka związana z kształtowaniem kompetencji interkulturowej, pogłębianie wiedzy o wzajemnych stosunkach polsko-niemieckich w wymiarze historycznym i współczesnym.
- Doskonalenie sztuki prowadzenia "lekkiej konwersacji" (small-talk).
Interpretowanie bieżących wydarzeń politycznych, kulturalnych; wyrażanie opinii, praca w grupach, realizacja scenariuszy konkretnych sytuacji komunikacyjnych, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, giełda pomysłów, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna), debata.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczeń dopuszczone są osoby, które zaliczyły blok PNJN IV na ocenę przynajmniej 3,0.
Warunki zaliczenia przedmiotu: regularna obecność, aktywność i zaangażowanie na zajęciach; pozytywne oceny z kolokwiów, testów, zadań domowych, prac pisemnych przygotowywanych na zajęciach oraz w ramach indywidualnych i/lub grupowych prac domowych. Dodatkowym atutem będzie przygotowanie i realizacja scenariusza wybranej sytuacji komunikacyjnej.
Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna (2012): Mittelpunkt. Intensiver schriftlicher und mundlicher Ausdruck. B2/C1. Textsorten fur Studium und Beruf. Klett Verlag
Hackenbroch-Krafft, Ida/ Evelore Parey (2004): Aktiv lesen! Methodentraining für die Arbeit mit Sachtexten. Paderborn : Schöningh, cop.
Wiemer, Claudia/ Eggers, Dietrich/ Neuf, Gabrielle (2001): Hörverstehen: 18 Vorträge mit Übungen und methodischen Hinweisen. Ismaning : Max Hueber Verlag.
Sander, Ilse/ Skrodzki, Johanna/ Breslauer, Christine/ Korte-Klimach, Iris (2011): Lese- und Hörverstehen. Strategien und vertiefende Übungen. Klett verlag Sprachen. Stuttgart.
.Zuchewicz, Tadeusz/ Adaszyński, Zbigniew /unter Mitarb. von Joanna Zuchewicz (2009): Idial für Polen : Deutsch für polnischsprachige Studenten B2. Gottingen - Zielona Góra. SandMedia.
Dostęp do publikacji zapewni prowadzący:
Bayerlein, Oliver / Buchner, Patricia (2015): Campus Deutsch. Lesen. Hueber Verlag.
Buchner, Patricia (2015): Campus Deutsch. Schreiben. Hueber Verlag.
Kozmová, Ruźena [et al.] (2009): Deutsch im interkulturellen Dialog B2. Plovdiv: Lettera Verlag,
Rostek, Ewa Maria (2007): Argumentieren ohne Probleme: Pro & Contra Themen. Poznań. "Wagros", cop.
Aktualne tematy i teksty prasowe / internetowe, dotyczące bieżących wydarzeń z różnych dziedzin życia społecznego.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 15-02-2023 15:03)