Zapoznanie słuchaczy z wybranymi, istotnymi z punktu widzenia dyskursu literaturoznawczego i kulturoznawczego, tekstami prozy niemieckojęzycznej (przede wszystkim krótkimi formami literackimi i fragmentami powieści).
Dostarczenie narzędzi pojęciowo-analitycznych do rozumienia, omawiania i interpretacji tekstów prozatorskich.
Rozwijanie umiejętności rozumienia i interpretacji epickich tekstów literackich, tj. odczytywania intencji autora oraz określania problematyki danego tekstu;
Łączenie postaw twórczych w dziedzinie poznania naukowego z działalnością praktyczną w zakresie poznawania literatury niemieckojęzycznej;
Uwrażliwienie słuchaczy na znaczenie i potencjał tekstów literackich w kontekście uczenia się języka obcego oraz kulturoznawczym.
Prerequisites
Znajomość języka na poziomie umożliwiającym swobodne komunikowanie się (B1-B2);
Podstawowa wiedza z zakresu kultury i historii Niemiec.
Scope
Cechy epickich utworów literackich i funkcjonalnego stylu literatury;
Funkcje literatury;
Wybrane zagadnienia i pojęcia z zakresu metodologii literaturoznawczej;
Elementy wiedzy z zakresu stylistyki, genologii i kompozycji tekstu;
Założenia i cechy wybranych gatunków literackich, takich jak powieść, opowiadanie, 'krótkie opowiadanie' (Kurzgeschichte), satyra, przypowieść, słuchowisko, skecz, historia detektywistyczna etc..
Teaching methods
Zajęcia dydaktyczne o charakterze mieszanym: lektura tekstów literackich, elementy wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia warsztatowe z analizy i interpretacji dzieła literackiego wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów.
Metody podające, dyskusja dydaktyczna; prezentacja multimedialna.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie frekwencji, przygotowania i aktywności na zajęciach. Ocenie podlegają również pisemne prace i kolokwia sprawdzające.
Recommended reading
Utwory literackie wybrane przez prowadzącego.
Further reading
Adamczak-Krysztofowicz, S.: Texte als Grundlage der Kommunikation zwischen Kulturen. Eine Studie zur Kultur- und Landeskundevermittlung im DaF-Studium in Polen. Hamburg 2003.
Ehlers, S.: Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher literaricher Texte und ihrer Didaktik. Berlin 1992.
Fischer, R.: Lernaktivitäten mit Texten. In: "Deutsch als Fremdsprache", Anregungen für einen kommunikativen Unterricht. Wien 1992, S. 37-46.
Helmling, B., Wackwitz, G.: Literatur im Deutschunterricht am Beispiel von narrativen Texten. München 1998.
Kic-Drgas, J.: Literatur und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht am Anfang des 21. Jahrhunderts. Hamburg 2015.
Klüger, R.: Von hoher und niedriger Literatur. Bonn 1996.
Lange, G.: Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht. Baltmannsweiler 2004.
Luserke-Jaqui,M.: Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft. Göttingen 2007.
Petersen, J. H./Wagner-Engelhaaf, M.: Einführungin die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Ein Arbeitsbuch. Berlin 2006.
Pleticha, H. (Hg.): dtv junior Literatur-Lexikon. Sprache, Lebensbilder, literarisch Begriffe und Epochen. Berlin 1986.
Turkowska, Ewa: Literarische Texte im Deutschunterricht: Theorie und Praxis. Radom 2006.
Westhoff, G. J.: Didaktik des Leseverstehens: Strategien des voraussagenden Lesens mit Übungsprogramm. Ismaning 1987.
Rösch, H.: Entschlüsselungsversuche: Kinder- und Jugendliteratur und ihre Didaktik im globalen Diskurs. Hohengehren 2000.
Notes
Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 22-04-2022 14:30)