SylabUZ

Generate PDF for this page

Analiza tekstu literackiego - course description

General information
Course name Analiza tekstu literackiego
Course ID 09.2-WH-FGP-ATL
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Gerda Nogal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z wybranymi, istotnymi z punktu widzenia dyskursu literaturoznawczego i kulturoznawczego, tekstami prozy niemieckojęzycznej (przede wszystkim krótkimi formami literackimi i fragmentami powieści).

Dostarczenie narzędzi pojęciowo-analitycznych do rozumienia, omawiania i interpretacji tekstów prozatorskich.

Rozwijanie umiejętności rozumienia i interpretacji epickich tekstów literackich, tj. odczytywania intencji autora oraz określania problematyki danego tekstu;

Łączenie postaw twórczych w dziedzinie poznania naukowego z działalnością praktyczną w zakresie poznawania literatury niemieckojęzycznej;

Uwrażliwienie słuchaczy na znaczenie i potencjał tekstów literackich w kontekście uczenia się języka obcego oraz kulturoznawczym.

Prerequisites

Znajomość języka na poziomie umożliwiającym swobodne komunikowanie się (B1-B2);

Podstawowa wiedza z zakresu kultury i historii Niemiec.

Scope

  • Cechy epickich utworów literackich i funkcjonalnego stylu literatury;
  • Funkcje literatury;
  • Wybrane zagadnienia i pojęcia z zakresu metodologii literaturoznawczej;
  • Elementy wiedzy z zakresu stylistyki, genologii i kompozycji tekstu;
  • Założenia i cechy wybranych gatunków literackich, takich jak powieść, opowiadanie, 'krótkie opowiadanie' (Kurzgeschichte), satyra, przypowieść, słuchowisko, skecz, historia detektywistyczna etc..

Teaching methods

Zajęcia dydaktyczne o charakterze mieszanym: lektura tekstów literackich, elementy wykładu konwersatoryjnego oraz ćwiczenia warsztatowe z analizy i interpretacji dzieła literackiego wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów.

Metody podające, dyskusja dydaktyczna; prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie frekwencji, przygotowania i aktywności na zajęciach. Ocenie podlegają również pisemne prace i kolokwia sprawdzające.

Recommended reading

Utwory literackie wybrane przez prowadzącego.

Further reading

 

  1. Adamczak-Krysztofowicz, S.: Texte als Grundlage der Kommunikation zwischen Kulturen. Eine Studie zur Kultur- und Landeskundevermittlung im DaF-Studium in Polen. Hamburg 2003.
  2. Ehlers, S.: Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher literaricher Texte und ihrer Didaktik. Berlin 1992.
  3. Fischer, R.: Lernaktivitäten mit Texten. In: "Deutsch als Fremdsprache", Anregungen für einen kommunikativen Unterricht. Wien 1992, S. 37-46.
  4. Helmling, B., Wackwitz, G.: Literatur im Deutschunterricht am Beispiel von narrativen Texten. München 1998.
  5. Kic-Drgas, J.: Literatur und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht am Anfang des 21. Jahrhunderts. Hamburg 2015.
  6. Klüger, R.: Von hoher und niedriger Literatur. Bonn 1996.
  7. Lange, G.:  Erwachsen werden. Jugendliterarische Adoleszenzromane im Deutschunterricht. Baltmannsweiler 2004.
  8. Luserke-Jaqui,M.: Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft. Göttingen 2007.
  9. Petersen, J. H./Wagner-Engelhaaf, M.: Einführung in die neuere deutsche  Literaturwissenschaft. Ein Arbeitsbuch. Berlin 2006.
  10. Pleticha, H. (Hg.): dtv junior Literatur-Lexikon. Sprache, Lebensbilder, literarisch Begriffe und Epochen. Berlin 1986.
  11. Turkowska, Ewa: Literarische Texte im Deutschunterricht: Theorie und Praxis. Radom 2006.
  12. Westhoff, G. J.: Didaktik des Leseverstehens: Strategien des voraussagenden Lesens mit Übungsprogramm. Ismaning 1987.
  13. Rösch, H.: Entschlüsselungsversuche: Kinder- und Jugendliteratur und ihre Didaktik im globalen Diskurs. Hohengehren 2000.

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 22-04-2022 14:30)