SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Ćwiczenia słownikowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Ćwiczenia słownikowe
Kod przedmiotu 09.1-WH-FGP-SŁO
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Marek Dolatowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • Usystematyzowanie, utrwalenie i poszerzenie słownictwa z wybranych kręgów tematycznych.
  • Rozwijanie receptywnej i produktywnej znajomości struktur leksykalnych.
  • Zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami efektywnej nauki słownictwa.
  • Przedstawienie studentom możliwości, zasad, zalet i wad pracy z różnymi słownikami jedno-, dwu- i wielojęzycznymi.

Wymagania wstępne

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1/B2.

Zakres tematyczny

Podczas zajęć przedstawione zostaną różne metody nauki nowego i utrwalania znanego słownictwa, zarówno czynnego, jak i biernego (m.in. odpowiednio dobrane, zróżnicowane ćwiczenia leksykalne, wielojęzyczne mapy skojarzeń itp.), oraz sposoby radzenia sobie z nowymi/nieznanymi słowami w tekście bez słownika (np. wnioskowanie znaczenia z kontekstu lub z budowy słowotwórczej wyrazu). Omówione zostaną również różne typy słowników oraz teoretyczne aspekty pracy z nimi, w tym ich wady i zalety oraz potencjalna przydatność (zależna od aktualnych potrzeb i postawionych celów).
Ponadto - dla praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej - przećwiczone i poszerzone zostanie słownictwo z wybranych kręgów tematycznych (dotyczących życia codziennego oraz szeroko rozumianej kultury krajów niemieckojęzycznych).
Możliwe poszerzenie tematyki o elementy postulowane przez studentów.

Metody kształcenia

  1. Zastosowanie metod:
    • podających – objaśnienie lub wyjaśnienie
    • praktycznych – ćwiczenia przedmiotowe (utrwalające, automatyzujące, produkcyjne),
    • problemowo-aktywizujących (dyskusja dydaktyczna, wplatanie aspektów wiedzy teoretycznej w komunikatywne, praktyczne ramy i konteksty zastosowania).
  2. Progresja materiału nauczania systematyczna i/lub sytuacyjna.
  3. Kształcenie ukierunkowane na wypracowanie strategii i autonomizację procesu nauki.
  4. Praktyczna praca ze źródłami i słownikami.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  1. Bieżące przygotowywanie się do zajęć.
  2. Aktywny udział w zajęciach.
  3. Ewentualne kolokwia.
  4. Test końcowy.

Literatura podstawowa

Apelt, Mary L. (1995): Wortschatz und mehr: Übungen für die Mittel- und Oberstufe. Ismaning: Hueber.
Brill, Lilli M. /  Techmer, Marion (2011): Großes Übungsbuch. Wortschatz. A2-C1. Ismaning: Hueber. (Pozycja udostępniana przez prowadzącego).
Buscha, Annerose / Friedrich, Kirsten (1996): Deutsches Übungsbuch: Übungen zum Wortschatz der deutschen Sprache. Leipzig: Langenscheidt.
Ferenbach, Magda / Schüßler, Ingrid (2002): Wörter zur Wahl. Übungen zur Erweiterung des Wortschatzes. Stuttgart: Klett. (Pozycja udostępniana przez prowadzącego).
Helbig, Gerhard / Buscha, Joachim (1994): Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig/Berlin/München/Wien/Zürich/New York: Langenscheidt.
Ullmann, Katja / Loría, Carlos A. (2011): Das A und O. Deutsche Redewendungen. Stuttgart: Klett. (Pozycja udostępniana przez prowadzącego).

Literatura uzupełniająca

Przedstawiana studentom na bieżąco w trakcie semestru.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Marek Dolatowski (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 20:05)