SylabUZ

Generate PDF for this page

Film w kontekście społeczno-kulturowym - course description

General information
Course name Film w kontekście społeczno-kulturowym
Course ID 09.2-WH-FGP-FILM
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Wolfgang Brylla
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Kinematografia niemiecka jest poniekąd tak stara jak historia kina. W latach 20. minionego wieku, gdy na Zachodnim Wybrzeżu USA powstawało Hollywood, niemiecki film święcił swoje pierwsze międzynarodowe triumfy (F. Lang), stając się poniekąd synonimem kina. Po II wojnie światowej jego rozwój poszedł w różnych kierunkach, wymienić można trzy: 1) kierunek kiczu i trywialności (tzw. Heimatfilm), 2) kierunek kina zaangażowanego (Herzog etc.), oraz 3) kierunek, ostatni z nowego millenium, nieprzepełnionych treścią komedii a’la Till Schweiger. Celem zajęć jest naświetlenie wszystkich rodzajów czy też subgatunków niemieckiego kina, przede wszystkim jego odmiany społecznej, by pokazać, jak bardzo porusza ona aktualne zagadnienia polityczne czy socjalne, na ile wykorzystuje przy tym technikę/mechanikę produkcyjną znaną z amerykańskich blockbuster, oraz – niemniej ważne – jak odnosi się do niemieckiej przeszłości (Trzecia Rzesza).

Prerequisites

brak

Scope

Zakres tematyczny obejmuje: 1) kino niemieckie okresu międzywojennego, 2) kino reżimowo-propagandowe Trzeciej Rzeszy, 3) odrodzenie kina niemieckiego po II wojnie światowej, 4) tzw. Heimatfilm, 5) "kino antyojcowskie" lat 70., 6) amerykanizacja kina niemieckiego wraz z jego mainstreamową popularyzacją (od lat 90.). Oprócz tego przedstawione zostaną elementy związane z tzw. Fernsehfilm, czyli filmu wyprodukowanego i emitowanego w telewizji, oraz fenomen "serializacji" (np. Tatort).

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, praca z filmem, analiza fragmentów filmowych, kontekstualizacja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywność na zajęciach, zaliczenie cząstkowych prac kontrolnych (pisemnych, ustnych), kolokwium zaliczeniowe z wiedzy o niemieckiej kinematografii

Recommended reading

  1. Gast, Wolfgang: Einführung in Begriffe und Methoden der Filmanalyse. Frankfurt am Main 1993.
  2. Gschwendtner, Andrea: Bilder der Wandlung: Visualisierung charakterlicher Wandlungsprozesse im Spielfilm. Wiesbaden 2011.
  3. Hildebrand, Jens: Film: Ratgeber für Lehrer. Köln 2006.
  4. Meurer, Ulrich: Raumkonzepte in Literatur und Film der Postmoderne. München 2007.
  5. Monaco, James: Film verstehen: Kunst, Technik, Sprache, Geschichte und Theorie des Films und der neuen Medien. Reinbek bei Hamburg 2009.
  6. Schroer, Markus: Gesellschaft im Film. Konstanz 2008.

Further reading

  1. Gwóźdź, Andrzej (red.): Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice. Kraków 2004.
  2. Hansen, Klaus P.: Kultur und Kulturwissenschaft. Eine Einführung. Tübingen/Basel 2003.
  3. Hermann, Glaser: Deutsche Kultur. Ein historischer Überblick von 1945 bis zur Gegenwart. Bonn 1997.
  4. Hügel, Hans-Otto: Lob des Mainstreams. Zu Theorie und Geschichte von Unterhaltung und populärer Kultur. Köln 2007.
  5. Luhmann, Niklas: Die Realität der Massenmedien. Wiesbaden 2004.

Notes

Brak


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 19-04-2022 22:34)