SylabUZ
Course name | Literatura jako forma dyskursu kulturowego |
Course ID | 09.2-WH-FGP-LDK |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filologia germańska |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Głównym celem zajęć jest uaktywnienie / uświadomienie reguły kontekstualizacji / (inter)dyskursywności, czyli połączenie analizy wybranych tekstów fikcjonalnych jako ‘systemów symbolicznych’ (wyboru dokonuje prowadzący zajęcia) ze skrupulatną obserwacją szeroko rozumianej przestrzeni społeczno-kulturowej.
brak
Tekst literacki nie jest w założeniach metodologicznych artefaktem funkcjonującym w ‘próżni’, lecz w określonych ‘ramach konkretyzacyjnych’, do których należą np. doświadczenia historyczne, w tym doświadczenie graniczności – procesy wytyczania, przekraczania i wędrowania granic mogą dokonywać się w wymiarze geograficzno-terytorialnym, etniczno-narodowym, ideologiczno-politycznym, społeczno-ekonomicznym czy etyczno-moralnym, narodowo-etniczne napięcia i konflikty np. na osi ‘obcy-swój’, hierarchiczność kultur, w tym kwestia ich koegzystencji, przenikania i hybrydyzacji, dążenia społeczne i wyobrażenia oraz kreowany i utrwalany stan mentalnościowo-świadomościowy społeczności i społeczeństw. Tekst literacki jawi się więc w takim ujęciu zawsze jako określona przestrzeń relacyjno-performacyjna (relational-performativer Raum) i atmosferyczna (atmosphärischer Raum).
Wykład konwersatoryjny, opis klasyfikujący, dyskusja z wyeksponowaniem ujęcia krytycznego.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność oparta na zdobytej wiedzy i podbudowana dobrą znajomością języka niemieckiego.
* Dopuszczalne jest uzupełnienie spisu przez prowadzącego zajęcia w zależności od koncepcji tematycznej.
*Dopuszczalna jest inna literatura uzupełniająca, związana z określoną koncepcją tematyczną zajęć i przekazana do wiadomości studentów na początku semestru.
Modified by prof. dr hab. Paweł Zimniak (last modification: 05-05-2022 13:13)