SylabUZ

Generate PDF for this page

Literatura jako forma dyskursu kulturowego - course description

General information
Course name Literatura jako forma dyskursu kulturowego
Course ID 09.2-WH-FGP-LDK
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language german
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Paweł Zimniak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem zajęć jest uaktywnienie / uświadomienie reguły kontekstualizacji / (inter)dyskursywności, czyli połączenie analizy wybranych tekstów fikcjonalnych jako ‘systemów symbolicznych’ (wyboru dokonuje prowadzący zajęcia) ze skrupulatną obserwacją szeroko rozumianej przestrzeni społeczno-kulturowej.

Prerequisites

brak

Scope

Tekst literacki nie jest w założeniach metodologicznych artefaktem funkcjonującym w ‘próżni’, lecz w określonych ‘ramach konkretyzacyjnych’, do których należą np. doświadczenia historyczne, w tym doświadczenie graniczności – procesy wytyczania, przekraczania i wędrowania granic mogą dokonywać się w wymiarze geograficzno-terytorialnym, etniczno-narodowym, ideologiczno-politycznym, społeczno-ekonomicznym czy etyczno-moralnym, narodowo-etniczne napięcia i konflikty np. na osi ‘obcy-swój’, hierarchiczność kultur, w tym kwestia ich koegzystencji, przenikania i hybrydyzacji, dążenia społeczne i wyobrażenia oraz kreowany i utrwalany stan mentalnościowo-świadomościowy społeczności i społeczeństw. Tekst literacki jawi się więc w takim ujęciu zawsze jako określona przestrzeń relacyjno-performacyjna (relational-performativer Raum) i atmosferyczna (atmosphärischer Raum).

Teaching methods

Wykład konwersatoryjny, opis klasyfikujący, dyskusja z wyeksponowaniem ujęcia krytycznego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Regularne uczestnictwo w zajęciach, aktywność oparta na zdobytej wiedzy i podbudowana dobrą znajomością języka niemieckiego.

Recommended reading

  • Assmann, Aleida: Einführung in die Kulturwissenschaft. Grundbegriffe, Themen, Fragestellungen. Berlin: Erich Schmidt Verlag 2006.
  • Luhmann, Niklas: Die Gesellschaft der Gesellschaft. 9. Aufl. [in 2 Bänden], Frankfurt (M.): Suhrkamp 2015.
  • Szmorhun, Arletta / Kotin, Andrey (Hg.): Fremdes zwischen Teilhabe und Distanz. Fluktuationen von (Nicht-)Zugehörigkeiten in Sprache, Literatur und Kultur. Teil 1. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2021.
  • Szmorhun, Arletta / Zimniak, Paweł (Hg.): Fremdes zwischen Teilhabe und Distanz. Fluktuationen von (Nicht-)Zugehörigkeiten in Sprache, Literatur und Kultur. Teil 2. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2021.
  • Zimniak, Paweł: Eigenes und Fremdes als ,Reibungsflächen‘ des sozialen Raumes. In: Feliszewski, Zbigniew / Blidy, Monika (Hg.): Fremdheit – Andersheit – Vielheit. Studien zur deutschsprachigen Literatur und Kultur. Berlin: Peter Lang GmbH Internationaler Verlag der Wissenschaften 2019, S. 15-28.

* Dopuszczalne jest uzupełnienie spisu przez prowadzącego zajęcia w zależności od koncepcji tematycznej.

Further reading

  • Luhmann, Niklas: Die Gesellschaft der Gesellschaft. 9. Aufl. [in 2 Bänden], Frankfurt (M.): Suhrkamp 2015.
  • Szmorhun, Arletta / Zimniak, Paweł (Hg.): Menschen als Hassobjekte. Interdisziplinäre Verhandlungen eines destruktiven Phänomens. Teil 1 und 2. Göttingen: BRILL / V&R unipress 2022. (Geplantes Erscheinugsdatum: Oktober 2022)
  • Waldenfels, Bernhard: Grundmotive einer Phänomenologie des Fremden. 4. Aufl., Frankfurt (M.): Suhrkamp 2012.

*Dopuszczalna jest inna literatura uzupełniająca, związana z określoną koncepcją tematyczną zajęć i przekazana do wiadomości studentów na początku semestru.

Notes


Modified by prof. dr hab. Paweł Zimniak (last modification: 05-05-2022 13:13)