SylabUZ

Generate PDF for this page

Język niemiecki w gospodarce I - course description

General information
Course name Język niemiecki w gospodarce I
Course ID 09.1-WH-FGP-JG1
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Piotr Bartelik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem przedmiotu jest poznanie i stosowanie przez studentów języka związanego z funkcjonowaniem gospodarki i przedsiębiorstw, handlu i zarządzania  podmiotami gospodarczymi, ogólne kształcenie czterech sprawności językowych (słuchania, mówienia, pisania i czytania oraz kształcenie kompetencji interkulturowej), receptywna i produktywna kompetencja językowa w zakresie  języka biznesu oraz przygotowanie językowe do obsługi sytuacji  biznesowych i pracy w biurze.

Poza tym przedmiot ma na celu:

- rozwijanie umiejętności komunikacji telefonicznej (udzielanie informacji klientom firmy, rezerwacje lotów, przejazdów i  hoteli etc.) a także komunikacji pisemnej  (oferty, zamówienia, reklamacje wypełnianie formularzy, prezentacje firmy, pisanie protokołów, składanie zamówień, zgłaszanie szkód, nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków handlowych a  także umowy handlowe etc.)

- poznanie i opanowanie słownictwa  specjalistycznego,  specyficznych problemów językowych i struktur gramatycznych (formy grzecznościowe), skróty stosowane w dokumentach oraz w korespondencji  i  umiejętność ich tłumaczenia z niemieckiego na język polski;

- poznanie  realiów i  specyfiki kulturowej niemieckich  oraz polskich urzędów, techniczne środki   pomocnicze, słowniki specjalistyczne  itp.;

- nabywanie doświadczenia językowego, wykorzystanie i weryfikowanie wiedzy teoretycznej o języku i kulturze danego obszaru w zawodowej działalności praktycznej. 

 

Prerequisites

Zaliczenie przedmiotów I semestru według planu studiów

Scope

  • komunikacja w przedsiębiorstwie (przyjmowanie interesantów, telefonowanie, kontakty z przełożonymi,),
  • systemy gospodarcze (gospodarka wolnorynkowa, centralnie zarządzana), koszty wynagradzania, podatki, ubezpieczenia, reklama, rola i świadczenia banku, konta,   lokaty, kredyty, oferty, reklamacje, karty płatnicze, płatności, raporty, prezentacje,
  • oferty,  czas pracy, raporty prezentacje, umowy o pracę, wynajmu i handlowe, organizacja sprzedaży i dostawy,  upomnienia i wezwania do  zapłaty.

Teaching methods

Ćwiczenia, konwersatoria, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, ćwiczenia audytoryjne, metoda projektów, gry symulacyjne, praca w grupach, analiza zdarzeń krytycznych, rozwiązywanie zadań

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie pozytywnych ocen z wypowiedzi ustnych i kolokwiów przeprowadzonych przez prowadzącego zajęcia 

Recommended reading

  1. Białek E./ Kos J. (1998): Niemiecki  jako język biznesu. Vademecum z wzorami zdań i listów . Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  2. Bęza S. / Kleinschmidt A. (2006): Deutsch im Büro  Poltext Warszawa
  3. Bolten J. (1999):  Marktchance  Wirtschaftsdeutsch. Mittelstufe 2 Klett Edition Deutsch. München. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  4. Babéradovǎ H. (2008): Język niemiecki w ekonomii . Zbiór tekstów i ćwiczeń.  Fachsprache Deutsch – Finanzen. Kommunikation rund ums Geld, Wydawnictwo LektorKlett Poznań. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  5. Rostek, M.E. (1995) : Deutsche Lesetexte  3, dla młodzieży szkolnej , studentów i nie tylko….., Wydawnictwo Wagros , Poznań. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  6. Jo Glotz-Kastanis/Tippmann Doris (2002): Sprechen, Schreiben, Mitreden. Athen. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  7. Leselandschaft. Unterrichtswerk für die Mittelstufe von Günther Hasenkamp. Teil 2. Ismaning. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  8. Marktchance Wirtschaftsdeutsch. Mittelstufe, Klett. (dostęp do publikacji zapewni prowadzący zajęcia)
  9. Aktualne artykuły dot. omawianych zagadnień (Markt. Wirtschaftstexte aus der deutschen Presse für den Unterricht, hrsg.von Goethe Institut).

Further reading

  1. Białek. E. / Kos J. (1998): Z umową po sukces.  Wzory umów dla Polaków i Niemców – Mit Vertrag  zum Erfolg. Musterverträge für Deutsche und Polen. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław.
  2. Sachs R. (1997): Deutsche Handelskorespondenz. Der Briefwechsel  In Export und Import. Glossar  Deutsch – polnisch, Ismaning.
  3. Witek E. (2004): Technika biurowa, Poznań.
  4. Becela J./Gruszczyński W. (2003): Polszczyzna na czatach. (W:) Studia Medioznawcze 3(13).
  5. Szpila G. (red.)/Dąbrowska M: (2000): Język e-maila jako hybryda mowy i pisma. Warszawa.
  6. Reboul, O. (1980): Kiedy słowo jest bronią. (W:) Głowiński, M. (red.) Język i społeczeństwo. Warszawa.
  7. Bralczyk, J. (2004): Język na sprzedaż. Gdańsk.
  8. Runkehl, J./Schlobinski P./Siever, T. (1998): Sprache und Kommunikation im Internet. Opladen/Wiesbaden.
  9. Cieszkowski, M. (2010): O profesjonalizmach z branży ubezpieczeniowej i symulacji jako formie komunikacji, [w:] "Prace Komisji Językoznawczej BTN", Bydgoszcz 2010, t. XX (pod redakcją Haliny Bartwickiej), s. 179-187.
  10. Engel U./Tomiczek E. (2010): Wie wir reden. Aspekte der sprachlichen Kommunikation. Wrocław/Dresden.
  11. Günther, U./Wyss, E.L. (1996): E-Mail-Briefe – eine neue Textsorte zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit. In: Hess-Lüttich, Ernest W.B./ Holly,W. & Püschel, U. (Hrsg.): Textstrukturen  im Medienwandel. Frankfurt a.M S. 61-86.
  12. Dürscheidt, Christa (2006): Merkmale der E-Mail-Kommunikation. In: Schlobinski, P. (Hg.): Von »hdl« bis »cul8r«. Sprache und Kommunikation in den neuen Medien. In: Thema Deutsch. Bd. 7. Mannheim et al., 104-117.
  13. Pisarek, W. (1994): Czego chcecie od reklamy. (W:) Kisielewska E. (red.): Sztuka reklamy. Warszwa.
  14. Sznajder (1993): Sztuka promocji. Warszawa.
  15. Bralczyk, J./Mosiołek-Kłosińska (2000): Język w mediach masowych.  Warszawa.
  16. Artykuły o tematyce  gospodarczej z tygodników  „Spiegel”  i „ Focus”
  17. Materiały własne i studentów

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 25-04-2022 13:06)