SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka nauczania języka niemieckiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGen3ICZM |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 30 | 2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przygotowanie merytoryczne, dydaktyczne oraz językowe do nauczania języka niemieckiego na poziomie szkoły podstawowej. Czynności związane z wprowadzeniem do roli nauczyciela wymagają opanowania szeregu kluczowych kompetencji, które studenci nabywają systematycznie w trakcie studiów oraz praktyki pedagogicznej i dydaktycznej. W ramach wykładów przekazywana jest wiedza interdyscyplinarna z zakresu glottodydaktyki i nauk pokrewnych: psychologii, socjologii, pragmatyki, leksykologii etc. Ćwiczenia mają na celu integrację wiedzy i umiejętności pod kątem pracy z uczniami na poziomie szkoły podstawowej.
Przedmiot realizowany w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Podstawą profesjonalnego przygotowania do pracy dydaktycznej jest znajomość metod nauczania. Począwszy od klasycznej metody gramatyczno-tłumaczeniowej aż po tzw. "metodę" komunikacyjną z elementami podejścia interkulturowego. Poza tym uwzględnione zostaną niektóre metody niekonwencjonalne, przydatne głównie w nauczaniu dzieci, jak np. TPR (Total Physical Response), Drama, Silent Way. Jednym z głównych zagadnień w wymiarze praktycznym będzie umiejętność planowania zajęć z gramatyki, słownictwa, elementów krajoznawczych, pracy z tekstem (również z tekstem literackim) w oparciu o materiał podręcznikowy oraz inne źródła. Pomocne w tym zakresie będą obserwacje i analiza materiałów online w trakcie pracy nauczyciela pod kątem kreatywnego podejścia do nauczania, pracy w zespole i możliwości reagowania w różnych (często niestandardowych) sytuacjach podczas lekcji. Omawiane będą m.in zagadnienia:
- Co to znaczy "dobra lekcja"?
- Jak zaplanować i przeprowadzić lekcję? Konspekt jako niezbędna pomoc w profesjonalnym przygotowaniu do lekcji.
- Specyfika kompetencji bazowych w nauczaniu języków: słownictwo, gramatyka, fonetyka.
- Specyfika czterech głównych sprawności językowych: mówienie, pisanie, rozumienie ze słuchu, czytanie
- Testowanie i sprawdzian umiejętności.
- Formy pracy socjalnej na lekcji; (Gruppen - und Stationenlernen)
Wykład interaktywny z możliwością analizy konkretnych przypadków i zagadnień dydaktycznych.
Praca indywidualna i zespołowa nad opracowaniem strategii dydaktycznych, prezentacja wyników na ćwiczeniach, debata Pro vs. Contra, opis wyjaśniający i klasyfikujący, wymiana doświadczeń i obserwacji w trakcie ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia i przystąpienia do egzaminu jest zaangażowanie indywidualne oraz praca w grupach przy opracowywaniu i realizacji wybranych zagadnień dydaktycznych, zadań projektowych, ćwiczeń i testowania kompetencji. Finalnym wymogiem będzie przygotowanie i przedstawienie wybranego tematu w oparciu o program nauczania szkoły podstawowej.
Brinitzer, Michael/Hantschel, Hans-Jurgen/ Möller-Frorath, Monika/ Ros, Lourdes (2017): Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremdsprache. Klett. Stuttgart.
Lohfert, Walter (1996): Kommunikative Spiele für Deutsch als Fremdsprache. Spielpläne und Materialien für die Grundstufe. Max Hueber verlag. München.
Fremdsprache Deutsch. Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts. Aktuelle Themenhefte. Klett Edition. München.
Neuner, Gerhard/ Hunfeld, Hans (1997): Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Langenscheidt. Berlin,München u.a.
Dostęp do publikacji zapewni prowadzący:
Borgwart, Ulf/Enter, Hans/Fretwurst, Peter/Walz. Dieter (1993): Kompendium Fremdsprachenunterricht. Max Hueber Verlag. München.
Müller, Martin/ Rusch, Paul/Schmitz, Hellen/Wertenschlag, Lukas (2005): Profile Deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbestimmungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1-A2/B1-B2/C1-C2. Langenscheidt. Berlin, München u.a.
Ortner, Brigitte (1998): Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht. Lerntheoretischer Hintergrund und praktische Unsetzung. Max Hueber Verlag. München.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 17:30)