SylabUZ
Course name | General Linguistics |
Course ID | 09.3-WH-FGD-JO-Ć-S14_genMV31U |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filologia germańska |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest charakterystyka języka, ukazanie go nie tylko jako narzędzia komunikacji, lecz także jako narzędzia poznania i interpretacji świata; charakterystyka założeń ważniejszych szkół i kierunków lingwistycznych; prezentacja klasyfikacji języków świata (genealogiczna, funkcjonalna, typologiczna); zapoznanie studentów z historią językoznawstwa, warstwami języka, podstawowymi zagadnieniami współczesnych teorii językowych.
Oczekuje się, że studenci posiadają podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa, podsystemów języka rodzimego i niemieckiego oraz terminologii lingwistycznej.
1. Problem powstania języka i nazwania przedmiotu. Teorie na temat pochodzenia języka
2. Teoria języka w średniowieczu i w renesansie
2.1 Empiryzm i racjonalizm: G. W. Leibnitz. Języki sztuczne
2.2 Uniwersalna gramatyka racjonalna: Gramatyka Port-Royal
3. Pojawienie się lingwistyki porównawczo-historycznej.
3.1 Językoznawstwo historyczno-porównawcze w połowie 19. wieku: Pojęcie prajęzyka i teoria drzewa genealogicznego
3.2 Filozofia języka w XIX wieku.
4. Rozwój koncepcji językoznawstwa ogólnego: Wilhelm von Humboldt
4.1 Istota języka według Humboldta. Wewnętrzna forma języka
4.1.2. Zależność między językiem i myśleniem
5. Era młodogramatyków w lingwistyce
5.1. Powstawanie i podstawy metodologiczne orientacji młodogramatycznej. Główne idee młodogramatyków
5.2 Szkoła Lipska
6. Prace Jana Baudouina de Courtenay i ich znaczenie dla językoznawstwa 20. wieku
6.1 Pojęcie fonemu według Baudouina de Courtenay
6.2 Baudouin de Courtenay jako przedstawiciel Szkoły Kazańskiej. Typologia i socjologia języka
7. Teoria języka Ferdinanda de Saussure'a
7.1 Systematyka języka według F. de Saussure’a: langage, langue i parole; diachronia i synchronia.
7.2 Podstawy semiotyki de Saussure'a
8. Genealogiczna klasyfikacja języków
8.1. Wstępne próby genealogicznej klasyfikacji językowej
8.2. Najważniejsze rodziny językowe
Wykład konwencjonalny, opis wyjaśniający, opis uzasadniający, rozmowa nauczająca, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca z książką, opis klasyfikujący
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Weryfikacja efektów kształcenia odbywa się na bieżąco podczas prowadzonych zajęć. Techniki testowania dotyczą pytań kontrolnych sprawdzających stopień opanowania materiału, streszczenia i interpretacji przekazywanych treści, opracowania i zaprezentowania wybranego tematu. Podsumowaniem cyklu zajęć i warunkiem uzyskania zaliczenia jest przedłożenie semestralnej pracy pisemnej (15-20 stron), która spełnia warunki pracy naukowej i krytycznie dyskutuje wybrane podejście metodologiczne.
Dostęp do wybranych publikacji zapewni prowadzący
Dostęp do wybranych publikacji zapewni prowadzący
Z wymienionych pozycji na liście literatury podstawowej i uzupełniającej będą omawiane wybrane elementy (rozdziały, podrozdziały), których zakres podany zostanie w trakcie ćwiczeń.
Przedmiot realizowany w ramach ścieżki językoznawczej. Dostęp do wybranych publikacji niedostępnych w bibliotece zapewni prowadzący.
Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 25-04-2022 10:28)