SylabUZ

Generate PDF for this page

Contemporary Culture of German-Speaking Countries - course description

General information
Course name Contemporary Culture of German-Speaking Countries
Course ID 08.9-WH-FGD-KW-Ć-S14_gen65UAB
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Wolfgang Brylla
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest przybliżenie i zaznajomienie się z współczesną kulturą krajów niemieckojęzycznych, czyli Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Pod pojęciem „kultura” nie kryje się wyłącznie „kultura wysoka”, ale i „kultura niska” czy też „kultura mainstreamowa/masowa” i „popularna”. Akcent zajęć zostanie położony na produkty niemieckiej kultury post/pop-modernistycznej: literaturę, muzykę, film, teatr, sztukę, panoramę medialno-prasową, telewizyjną (branżę rozrywkową) oraz „kulturę ulicy” (m.in. street-art). Omówione zostaną główne trendy nowoczesnej kultury obszaru niemieckojęzycznego w ogólnym kontekście europejskim oraz światowym. Przedstawione zostaną typowo niemieckie estetyczne formy kultury, pewien sposób jej „rozumienia” oraz „pielęgnowania”, a z drugiej strony „niszczenia” kultury starszych generacji. Aktualna, współczesna kultura definiuje się bowiem nie tylko w świecie rzeczywistym, lecz i w świecie online via facebook czy inne portale społecznościowe. Tworzona jest ona przez tzw. generację Facebook czy generację Y, która charakteryzuje się swoim specyficznym podejściem do pojmowania kultury i przede wszystkim korzystania z niej.

Zaprezentowanych zostanie wiele przykładów świadczących o rozwoju niemieckiej kultury współczesnej, jej prezencji i wpływie na inne dziedziny życia. Studenci w grupach opracują pojedynczy/pojedyncze aspekty dotyczące szeroko pojętego wachlarza ofert kulturalnych krajów niemieckojęzycznych na tle międzynarodowym.

Prerequisites

brak

Scope

Przedmiotem analizy i dogłębnego zaznajomienia się z niemiecką kulturą współczesną będzie przybliżenie studentom typowych form nowoczesnej kultury zarówno pod względem praktycznym, jak i teoretycznym. Z tego też powodu omówione zostaną również ogólne aspekty kultury współczesnej, modernizmu, postmodernizmu, kultury popularnej, trywialności/kiczu, mainstreamu, kultury undergroundu, antropologii kultury czy cultural studies. Oprócz tego wśród zagadnień do omówienia znajdą się m.in. generacja Facebook, generacja Y czy „Leitkultur”.

Teaching methods

wykład konwersatoryjny, dyskusja problemowa, praca z tekstem, praca w grupach, sporządzania konspektów oraz przygotowanie projektów dot. życia kulturalnego

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

aktywny udział w zajęciach (debatach, dyskusjach), zaliczenie testu, zaliczenie krótkiej formy pisemnej oraz ustnej, ocena z przygotowanego referatu/projektu

Recommended reading

  1. Hermann, Glaser: Deutsche Kultur. Ein historischer Überblick von 1945 bis zur Gegenwart. Bonn 1997.
  2. Hansen, Klaus P.: Kultur und Kulturwissenschaft. Eine Einführung. Tübingen/Basel 2003.
  3. Luhmann, Beobachtungen der Moderne. Wiesbaden 2006.

Further reading

  1. Luhmann, Niklas: Die Realität der Massenmedien. Wiesbaden 2004.
  2. Medick-Bachmann, Doris: Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Hamburg 2006.
  3. Hecken, Thomas: Der deutsche Begriff „populäre Kultur”, [w:] Archiv für Begriffsgeschichte 49 (2007), s. 195-204.
  4. Arnold, Heinz Ludwig/Schäfer, Jürgen (red.): Pop-Literatur. München 2003.
  5. Karl Vocelka: Geschichte Österreichs. Kultur – Gesellschaft – Politik. München 2002.
  6. Geertz, Clifford: Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków 2005.
  7. Altmayer, Claus: Kultur als Hypertext. Zur Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München 2004.
  8. Gwóźdź, Andrzej (red.): Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Studia i szkice. Kraków 2004.
  9. Według aktualnych potrzeb: fachowe artykuły prasowe z „Der Spiegel”, „ZEIT”, „FAZ”.

Notes


Modified by dr Wolfgang Brylla (last modification: 19-04-2022 19:27)