SylabUZ

Generate PDF for this page

School Pedagogy - course description

General information
Course name School Pedagogy
Course ID 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_genBMV7M
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie absolwenta do pracy w placówkach edukacyjnych. Rozszerzenie wiedzy z zakresu pedagogiki. Zdobycie informacji na temat funkcjonowania szkoły w warunkach przemian społeczno-kulturowych.Uświadomienie potrzeby nieustannego rozwoju zawodowego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza o relacjach społecznych i procesach edukacyjnych

Scope

  • Szkoła jako środowisko wychowawcze i dydaktyczne (funkcje, zadania, ekologia) i organizacja ucząca się.
  • Programy wychowawcze i terapeutyczne szkoły.
  • Ukryty program.
  • Procesy zachodzące w klasie szkolnej (dynamika grupy, przywódcy, komunikacja).
  • Charakterystyka pracy wychowawcy klasy (obowiązki, style pracy, budowanie autorytetu).
  • Trudności szkolne (zapobieganie, diagnoza, terapia).
  • Współpraca szkoły z rodziną i środowiskiem lokalnym.
  • Kultura szkoły.
  • Etyka zawodu nauczyciela.
  • Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne jakości i efektywności instytucji edukacyjnych.
  • Alternatywy edukacyjne.
  • Modele efektywnych szkół.

Teaching methods

warsztaty

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska) oraz opracowanie i przedstawienie indywidualnie lub w grupach projektu/warsztatu z wybranego zagadnienia z zakresu pedagogiki szkolnej. Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową z przedmiotu.

Recommended reading

Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, GWP, Gdańsk 2007.

Kultura szkoły – seria wydawnicza pod red. M. Dudzikowej i E. Bochno, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2017 – 2022

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Further reading

Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.

Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.

Dudzikowa M., Wawrzyniak – Beszterda R., (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Dudzikowa M. Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Marciniak M., Knasiecka-Falbierska K., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy o szkole, Wyd. UWM, Olsztyn 2006

Mikiewicz P., Socjologia edukacji, PWN, Warszawa 2016

Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, „Impuls”, Kraków 2001.

Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 06-05-2022 19:22)