SylabUZ

Generate PDF for this page

Practicalities of a Class Teacher's Profession - course description

General information
Course name Practicalities of a Class Teacher's Profession
Course ID 05.1-WH-WHSND-PDNW-Ć-S14_genHQWAE
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Szymczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do zadań związanych z wychowawstwem klasy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Prerequisites

brak

Scope

  1. Warunki efektywności pracy wychowawcy. Zadania i odpowiedzialność wychowawcy klasy;
  2. Umiejętności psychopedagogiczne wychowawcy klasy (poznawanie uczniów, rozmowa z uczniem, rozmowa z klasą, takt pedagogiczny);
  3. Diagnoza i ewaluacja w wymiarze wewnątrzszkolnym. Szkolny Program Profilaktyczno–Wychowawczy; autoewaluacja pracy nauczyciela;
  4. Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dostosowanie wymagań edukacyjnych;
  5. Uczeń z SPE;
  6. RODO w pracy nauczyciela;
  7. Dokumentacja pracy wychowawczej;
  8. Ocena zachowania;
  9. Współpraca nauczyciela-wychowawcy z rodzicami;
  10. Metody integracji zespołu klasowego i techniki wychowawcze.
  11. Zajęcia pozalekcyjne organizowane przez wychowawcę (wycieczka, koła zainteresowań, imprezy klasowe); BHP w pracy nauczyciela;
  12. Wielokulturowość w szkole i klasie.

Teaching methods

rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, projekt, praca w grupach

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki zaliczenia: uzyskanie 60% (12pkt.) możliwych do uzyskania punktów (20 pkt.) w tym: aktywny udział w zajęciach (0-10 pkt.); przygotowanie recenzji scenariusza lekcji wychowawczej i prezentacja go podczas ćwiczeń (0-5pkt.); projekt PDW oraz kryteriów oceny zachowania (0-5pkt) Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 - dst+; 12 – dst; 11-0 - ndst

Recommended reading

1. Dudziak U., Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 2002.
2. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
3. Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.

Further reading

  1. Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
  2. Boenisch B., Klaro-Celej R., Maszczycka-Suchecka J., Rola B., Sobocińska M., ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych, Płock 2007.
  3. Fenstermacher G. D., Soltis J. F., Style nauczania, Warszawa 2000.
  4. Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007.
  5. Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.
  6. Nauczyciel-opiekun-wychowawca (Tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), red. R. Stankiewicz, Poznań-Zielona Góra 2002.
  7. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
  8. Powodzenia i niepowodzenia szkolne (źródła, profilaktyka, terapia), red. A. Jacewicz, Białystok 2009
  9. Rimm S.B.,  Bariery szkolnej kariery: dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.
  10. Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
  11. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007;
  12. Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000; oai:www.bc.ore.edu.pl:14
  13. Turska D., Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych?, Lublin 2006.
  14. Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red.S. Jakubowski, Warszawa 2005.
  15. Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. M. Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.
  16. Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. T. Kott, Warszawa 2005.
  17. Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Praca zbiorowa pod redakcją W. Limont, J. Cieślikowskiej i D. Jastrzębskiej, Warszawa 2012, oai:www.bc.ore.edu.pl:264

Notes

brak


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 21-04-2022 16:01)