Przygotowanie do zadań związanych z wychowawstwem klasy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Prerequisites
brak
Scope
Warunki efektywności pracy wychowawcy. Zadania i odpowiedzialność wychowawcy klasy;
Umiejętności psychopedagogiczne wychowawcy klasy (poznawanie uczniów, rozmowa z uczniem, rozmowa z klasą, takt pedagogiczny);
Diagnoza i ewaluacja w wymiarze wewnątrzszkolnym. Szkolny Program Profilaktyczno–Wychowawczy; autoewaluacja pracy nauczyciela;
Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dostosowanie wymagań edukacyjnych;
Uczeń z SPE;
RODO w pracy nauczyciela;
Dokumentacja pracy wychowawczej;
Ocena zachowania;
Współpraca nauczyciela-wychowawcy z rodzicami;
Metody integracji zespołu klasowego i techniki wychowawcze.
Zajęcia pozalekcyjne organizowane przez wychowawcę (wycieczka, koła zainteresowań, imprezy klasowe); BHP w pracy nauczyciela;
Wielokulturowość w szkole i klasie.
Teaching methods
rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, projekt, praca w grupach
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunki zaliczenia: uzyskanie 60% (12pkt.) możliwych do uzyskania punktów (20 pkt.) w tym: aktywny udział w zajęciach (0-10 pkt.); przygotowanie recenzji scenariusza lekcji wychowawczej i prezentacja go podczas ćwiczeń (0-5pkt.); projekt PDW oraz kryteriów oceny zachowania (0-5pkt) Skala: 20-19 – bdb; 18-17 – db+; 16-15 – db; 14-13 - dst+; 12 – dst; 11-0 - ndst
Recommended reading
1. Dudziak U., Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 2002.
2. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.
3. Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.
Further reading
Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.
Boenisch B., Klaro-Celej R., Maszczycka-Suchecka J., Rola B., Sobocińska M., ABC konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych, Płock 2007.
Fenstermacher G. D., Soltis J. F., Style nauczania, Warszawa 2000.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Poznań 2007.
Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.
Nauczyciel-opiekun-wychowawca (Tradycje, teraźniejszość, nowe wyzwania), red. R. Stankiewicz, Poznań-Zielona Góra 2002.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
Powodzenia i niepowodzenia szkolne (źródła, profilaktyka, terapia), red. A. Jacewicz, Białystok 2009
Rimm S.B., Bariery szkolnej kariery: dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.
Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007;
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000; oai:www.bc.ore.edu.pl:14
Turska D., Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych?, Lublin 2006.
Uczeń niewidomy i słabo widzący w ogólnodostępnej szkole średniej. Poradnik dla nauczycieli, red.S. Jakubowski, Warszawa 2005.
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. M. Loska, D. Myślińska, Warszawa 2005.
Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, red. T. Kott, Warszawa 2005.
Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Praca zbiorowa pod redakcją W. Limont, J. Cieślikowskiej i D. Jastrzębskiej, Warszawa 2012, oai:www.bc.ore.edu.pl:264
Notes
brak
Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 21-04-2022 16:01)