SylabUZ
Course name | German Language Teaching Methodology |
Course ID | 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filologia germańska |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych.
Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.
W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych i uwzględniający różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning.
Ponadto przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:
Landeskunde und interkulturelles Lernen im Unterricht, Interaktion im Unterricht, Lerngruppen und Binnendifferenzierung, Strategien und Lernerautonomie, Medien und Aktivitätenrepertoire, Tests und Prüfungen, Fehlerbewertung und Fehlertherapie.
Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie indywidualnej prezentacji poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla uczniów szkól ponadpodstawowych. Wpływ na ocenę końcową będzie miało również wygłoszenie 10 min. referatu na temat przerabianego zagadnienia glottodydaktycznego i/lub dokonanie analizy błędów językowych z wnioskami na przykładzie autentycznych tekstów uczniowskich.
Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).
Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt
Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit. Langenscheidt.
Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.
Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.
Heyd, G.: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main 1991.
Köhring, K./Beilharz, R.: Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und –methodik. München.
Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte für DaF. Stuttgart 2004.
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2009).: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. Zielona Góra – Göttingen.
Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 25-04-2022 10:07)