SylabUZ

Generate PDF for this page

German Language Teaching Methodology - course description

General information
Course name German Language Teaching Methodology
Course ID 05.1-WH-FGD-DNJN-1-Ć-S14_genI2A3A
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Wraz z nastaniem tzw. „metody komunikacyjnej” w nauczaniu języków obcych pojawiła się konieczność zwrócenia większej uwagi na znaczenie specyficznych, obecnych w każdej społeczności językowej standardów komunikowania się. Obok kompetencji językowej (lingwistycznej) i komunikacyjnej trzecim elementem jest kompetencja interkulturowa. Celem przedmiotu jest więc kształtowanie umiejętności organizowania nauczania języka niemieckiego z uwzględnieniem trzech wymienionych kompetencji bazowych.

Prerequisites

Zaliczenie egzaminu z przedmiotu „Dydaktyka nauczania języka niemieckiego” oraz z przedmiotów wchodzących w skład specjalizacji nauczycielskiej na 1 stopniu studiów.

Scope

W oparciu o dotychczas poznane klasyczne i alternatywne metody nauczania oraz pierwsze doświadczenia dydaktyczne poszerzony zostanie warsztat metodologiczny, umożliwiający kreatywne podejście do nauczania języka, ocenę materiałów glottodydaktycznych i uwzględniający różne formy organizacji nauczania, w tym również tzw. e-learning.

 Ponadto przedmiotem ćwiczeń będzie pogłębiona analiza błędu językowego w ustnych i pisemnych wypowiedziach uczniów, ćwiczenie umiejętności (samo-)oceny postępów w nauce i doskonalenie własnego warsztatu metodycznego. Analizowane będą wybrane prace uczniów i studentów pod kątem najczęściej występujących błędów, źródeł ich powstawania i ewentualnej profilaktyki. Główne zagadnienia omawiane w języku niemieckim obejmują:

Landeskunde und interkulturelles Lernen im Unterricht, Interaktion im Unterricht, Lerngruppen und Binnendifferenzierung, Strategien und Lernerautonomie, Medien und Aktivitätenrepertoire, Tests und Prüfungen, Fehlerbewertung und Fehlertherapie.

 

Teaching methods

Praca indywidualna, w grupach dwu- i wieloosobowych, ukierunkowana na opracowanie i prezentację wybranego zagadnienia. Preferowana będzie dyskusja, debata „za i przeciw” oraz umiejętność samooceny i samoobserwacji postępów w nauce języka. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie indywidualnej prezentacji poświęconej rozwijaniu określonej kompetencji kluczowej lub zintegrowanej dla uczniów szkól ponadpodstawowych. Wpływ na ocenę końcową będzie miało również wygłoszenie 10 min. referatu na temat przerabianego zagadnienia glottodydaktycznego i/lub dokonanie analizy błędów językowych z wnioskami na przykładzie autentycznych tekstów uczniowskich.

Recommended reading

Altmayer, Claus (2002): Kulturelle Deutungsmuster in Texten. Prinzipien und Verfahren einer kulturwissenschaftlichen Textanalyse im Fach Deutsch als Fremdsprache. In: Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht 6 (3).

Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt

Kleppin, Karin (1998): Fehler und Fehlerkorrektur. Fernstudieneinheit. Langenscheidt.

Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning.

Fremdsprache Deutsch: Zeszyty tematyczne poświęcone praktyce nauczania i uczenia się języka niemieckiego, poszczególnych sprawności i umiejętności. Goethe-Institut.

Further reading

Heyd, G.: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main 1991.

Köhring, K./Beilharz, R.: Begriffswörterbuch Fremdsprachendidaktik und –methodik. München.

Sion, Christopher (2004): 88 Unterrichtsrezepte für DaF. Stuttgart 2004.

Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2009).: Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. Zielona Góra – Göttingen.

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 25-04-2022 10:07)