SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka nauczania języka niemieckiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka nauczania języka niemieckiego
Kod przedmiotu 05.1-WH-FGD-DNJN-2-Ć-S14_genT1E5G
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania niemiecki
Sylabus opracował
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Jednym z głównych celów nauczania języków obcych na poziomie  zaawansowanym jest rozwijanie postawy twórczej oraz autonomizacja uczniów. Chcąc rozwijać postawę twórczą swoich uczniów, nauczyciel sam musi być twórczy i „autonomiczny” w sensie kultury uczenia się i nauczania zgodnie z zasadą LLL = (Lebenslanges Lernen / Life Long Learning).

Kształtowanie postawy twórczej i uczenia się przez całe życie dotyczy zarówno uczniów, jak i nauczycieli. W tym celu niezbędne jest opanowanie strategii umożliwiających samodzielne i systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych, w szczególności dbanie o własny rozwój intelektualny i językowy. W przypadku przyszłych nauczycieli języka niemieckiego, którzy będą musieli sprostać współczesnym wymaganiom edukacyjnym w kontekście tzw. e-szkoły są to umiejętności priorytetowe.

Przygotowanie do pracy zawodowej przyszłych nauczycieli języka wymaga nie tylko umiejętności dydaktycznych w zmieniających się warunkach społeczno-politycznych,  kulturowych i ekonomicznych. Zmiana dominującego profilu klasy szkolnej i coraz większa liczba uczniów z innym niż polski językiem rodzimym oznacza też konieczność pogłębienia umiejętności interkulturowych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przewidzianych w planach studiów praktyk pedagogicznych i dydaktycznych oraz uzyskanie zaliczenia z „Dydaktyki nauczania języka niemieckiego” w semestrze 3

Zakres tematyczny

Doskonalenie umiejętności rozwijania kluczowych kompetencji w procesie nauczania języka niemieckiego młodzieży i dorosłych oraz kształtowanie postawy autonomizacji.

Opanowanie i ugruntowanie wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym z elementami psychologii, dydaktyki i językoznawstwa. W ramach tego podejścia realizowane będą m.in. zagadnienia z teorii przetwarzania informacji i nauk kognitywnych.

Z praktycznego punku widzenia na pierwszym plan wysuwa się dalszy rozwój strategii i technik nauczania oraz tworzenie własnych, autentycznych materiałów dydaktycznych dla młodzieży i dorosłych. Zasady wykorzystania i konstruowania autentycznych materiałów dydaktycznych wg. koncepcji "Szenario" dla wybranych grup zawodowych (Berufsbezogene Fachfremdsprachen; Language for specific purposes) z uwzględnieniem elementów języka fachowego stanowić będzie główny element pracy na ćwiczeniach.

Metody kształcenia

Wykład analityczny i konwersatoryjny, aktywizujący słuchaczy z możliwością zadawania pytań i stawiania hipotez; w ramach ćwiczeń praca samodzielna i w grupach, dyskusja panelowa, debata „za i przeciw”; zadania wspierające twórczą realizację materiału nauczania; konstruktywistyczne podejście w procesie konstruowania materiałów wg. "Szenario-Didaktik" do celów zawodowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność i zaangażowanie na zajęciach. Przygotowanie scenariusza lekcji dla uczniów szkół średnich (ewentualnie dla dorosłych) w oparciu o autorski pomysł i materiał oraz zaprezentowanie go w wersji Power Point na forum.

Egzamin można zaliczyć w formie ustnej lub pisemnej (możliwość wyboru) lub opracowując tzw. Scenario – materiał dydaktyczny do nauki języka niemieckiego do celów zawodowych (język fachowy).

Literatura podstawowa

  1. Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. München;
  2. Fremdsprache Deutsch: Aktualne wydania czasopisma "Fremdsprache Deutsch" poświęconego praktyce nauczania języka niemieckiego jako obcego.
  3. Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in DaF. Frankfurt/Main.
  4. Fernstudieneinheiten aus der Reihe: „Deutsch als Fremdsprache und Germanistik“. Goethe-Institut München – Langenscheidt.
  5. Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2012): IDIAL4P: Materialien für den berufsbezogenen Deutschunterricht nach dem Konzept von Idial4P. Online-Module: http://idial4p-cente

Literatura uzupełniająca

  1. Edmondson, Willis / House, Juliane (1993): Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen.
  2. Glaboniat, Manuela / Müller, Martin u.a. (2005): Profile Deutsch. Lernzielbestimmungen, Kannbestimmungen, Kommunikative Mittel, Niveau A1-A2 / B1-B2/ C1-C2. Berlin-München.
  3. Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning;
  4. Tellmann, Udo / Müller-Trapet, Jutta / Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen und Materialerstellung nach dem Konzept von Idial4P. Handreichungen für Didaktiker. Universität Göttingen;
  5. Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Poznań.

Uwagi

Dostęp do publikacji niedostępnych w bibliotece zapewni prowadzący.


Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 17:32)