SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia Rosji |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-FRSP-HSTR-Ć-S14_genYE7UF |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia rosyjska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Słuchacz powinien w podstawowym stopniu interpretować przemiany kulturowe, społeczne i polityczne w Rosji ze szczególnym uwzględnieniem: roli kulturowego dziedzictwa Rusi Kijowskiej w rosyjskiej tradycji historycznej; wpływu okoliczności wynikających z "niewoli tatarskiej" na narodziny i rozwój państwa moskiewskiego (XIII-XV w.); związków rosyjsko-bizantyńskich oraz relacji z pozostałymi krajami prawosławnymi (Bułgaria, Ukraina, Wielkie Księstwo Litewskie, Serbia, Wołoszczyzna i Mołdawia); ewolucji ustrojowej państwa moskiewskiego w XVI-XVII w.; konsekwencji reform Piotra Wielkiego; problemów społecznych i narodowościowych Cesarstwa Rosyjskiego w XIX w.; upadku cywilizacyjnego Rosji w latach 1917-1921; narodzin, ekspansji i przyczyn rozpadu Związku Radzieckiego (1921-1991); perspektyw funkcjonowania Federacji Rosyjskiej w polityce globalnej.
Brak
1. Początki Rusi. Definiowanie terminu (IX-X w.)
2. Ruś Kijowska w X-XII w.
3. Najazd mongolski i jego skutki. "Niewola tatarska". (1237-1480)
4. Ruś moskiewska w XIV-XV w.
5. Narodziny "trzeciego Rzymu" (XVI w.)
6. "Wielka Smuta" (1598-1613).
7. Kolonizacja rosyjska Syberii w XVII w.
8. Rosja w czasach pierwszych Romanowów.
9. Reformy Piotra Wielkiego. Rosja a Europa w XVIII w.
10. Aspiracje do hegemonii w Europie (1815-1856).
11. Rosja w czasach ostatnich Romanowów.
12. Rewolucje i upadek. Rosja w latach 1917-1920.
13. Rosja w Związku Radzieckim. (1922-1991).
14. Federacja Rosyjska.
Metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (mapy, fotografie, teksty źródłowe, dokumenty, dostępne roczniki statystyczne, Internet, platforma cyfrowa).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach. Połączona z komentarzem prezentacja przekładu wybranego fragmentu tekstu źródłowego.
1. Bazylow L., Historia Rosji, Warszawa 2005 i starsze wydania.
2. Dzieje Rosjan. "Pomocnik Historyczny. Polityka", 2014.
3. Ochmański J., Dzieje Rosji do 1861 roku, Warszawa 1986 i starsze wydania
1. Bratkowski S., Pan Nowogród Wielki, Warszawa 1999.
2. Kisielewski T., Schyłek Rosji, Poznań 2007.
3. Луръе Ф.М., Росийская история и култура в таблицах, С.-Петербург 1998.
3. Marples D.R., Historia ZSRR od rewolucji do rozpadu, Wrocław 2006.
4. Peltz W., Oświeceniowa myśl narodowa w Rosji na przełomie XVIII-XIX w., Zielona Góra 1980.
5. Peltz W., Suwerenność państwa w praktyce i doktrynie politycznej Rusi Moskiewskiej. (XIV-XVI w.), Zielona Góra 1994.
6. Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2005.
6. Pipes R., Rosja bolszewików, Warszawa 2005.
7. Serczyk W., Piotr I Wielki, Wrocław 2003 i inne wydania.
8. Serczyk W., Katarzyna II carowa Rosji, Wrocław 2003 i inne wydania.
9. Wójcicka U., Literatura staroruska z elementami historii i kultury dawnej Rusi, Bydgoszcz 2010.
10. Wójcik Z., Dzieje Rosji. 1533-1801, Warszawa 1971 i inne wydania.
11. Zientara B., Dawna Rosja. Despotyzm i demokracja, Warszawa 1995.
W wypadku braku pozytywnej oceny z prezentacji wymagane jest zdanie ustnego kolokwium całego materiału z zajęć
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Dudek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 15:31)